ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

پای وزیر سابق اقتصاد ترکیه به پرونده رضا ضراب کشیده شد

پای وزیر سابق اقتصاد ترکیه به پرونده رضا ضراب کشیده شددادستانی آمریکا یک وزیر سابق دولت ترکیه، مدیر کل سابق یک بانک دولتی و دو مقام دیگر این بانک را به توطئه برای دور زدن تحریم های ایران و سایر تخلفات متهم کرده است.

این اتهامات بخشی از پرونده رضا ضراب شهروند ایران و ترکیه است که در همین ارتباط در آمریکا تحت بازداشت است. دیگر فرد بازداشت شده در این پرونده محمد هاکان آتیلا از مدیران هالک بانک ترکیه است.
رد پای رئیس جمهور ترکیه در پرونده رضا ضراب تاجر طلا ایرانی
دادستانی نیویورک روز چهارشنبه اعلام کرد که محمد ظفر چالایان وزیر سابق اقتصاد، سلیمان اصلان مدیر سابق یک بانک بزرگ دولتی و دو مقام دیگر این بانک به نام های عبدالله هپانی و لوونت بالکان را به توطئه برای استفاده از سیستم مالی آمریکا برای انجام صدها میلیون دلار معامله به نمایندگی از سوی دولت ایران و سایر نهادهای ایرانی که براساس قوانین آمریکا هدف تحریم هستند متهم کرده است.

دروغ گفتن به مقام های آمریکایی درباره این معاملات، پولشویی در ارتباط با آن معاملات غیرقانونی، شامل میلیون ها دلار رشوه به چالایان، سلیمان اصلان و سایر افراد برای تسهیل معاملات از دیگر اتهامات آنهاست.

براساس این ادعانامه رضا ضراب، محمد هاکان آتیلا، محمد ضراب، کاملیا جمشیدی و حسین نجف زاده که قبلا در همین پرونده متهم شده بودند هم در این توطئه دست داشته اند.

رضا ضراب روز ۱۹ مارس ۲۰۱۶ و آتیلا روز ۲۷ مارس ۲۰۱۷ بازداشت شدند و محاکمه آنها قرار است روز ۳۰ اکتبر ۲۰۱۷ در دادگاهی در نیویورک شروع شود.
چالایان
براساس این ادعانامه چالایان، اصلان، بالکان، هپانی، محمد ضراب، جمشیدی و نجف زاده فراری هستند.
چالایان زمانی در دولت اردوغان وزیر اقتصاد ترکیه بود
دادستانی آمریکا می گوید که این نقشه برای دور زدن تحریم ها علیه ایران عمدتا با استفاده از بانک دولتی ترکیه (ظاهرا اشاره ای به هالک بانک) انجام شد که اصلان مدیرکل آن بود، آتیلا معاون مدیر بانکداری بین المللی و بالکان دستیار معاون مدیر بانکداری بین المللی آن.

براین اساس متهمان از این بانک برای تسهیل فعالیت های رضا ضراب استفاده کردند تا با کمک شبکه شرکت هایش پول نقد و طلا در اختیار دولت ایران و نهادهای ایرانی بگذارد. در این عملیات نقش بانک دولتی ترکیه مخفی نگه داشته شد.

ادعا شده است که عبدالله هپانی کارمند رضا ضراب بود و در این عملیات به او کمک کرد.

در ادامه آمده است: "چالایان که در آن زمان وزیر اقتصاد ترکیه بود... ده ها میلیون دلار رشوه به صورت پول نقد و جواهرات در مقابل ارائه خدمات به دولت ایران و پنهان کردن این خدمات از مقام های دولت آمریکا دریافت کرد."

کلیه این نه نفر به توطئه برای کلاهبرداری از آمریکا، توطئه برای نقض قانون تحریم های ایران، توطئه برای ارتکاب کلاهبرداری بانکی، توطئه برای ارتکاب پولشویی و حجم قابل توجهی کلاهبرداری بانکی و پولشویی روبرو هستند.
منبع : reuters.com
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.