ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

راهنمای خرید دوربین عکاسی DSLR در بازار

راهنمای خرید دوربین عکاسی DSLR در بازارپیش از آن که شال و کلاه کنید و به بازار بروید، با خودتان فکر کنید با دوربینتان می‌خواهید چه کار کنید؟ می‌خواهید همیشه همراهتان باشد و از هر چه می‌بینید، عکس بگیرید یا فقط در جمع خانوادگی عکاسی کنید؟ می‌خواهید آن را با خود زیر دریا ببرید یا شغل شما ایجاب می‌کند دوربین داشته باشید؟ شاید دوربین مورد علاقه‌تان را در یکی از موارد زیر پیدا کنید.

کیفیت عکس
در روشنایی روز تفاوت کیفیت عکس یک کامپکت خوب و یک DSLR ممکن است زیاد نباشد، هر دو با کمترین تلاش، نتایج شارپ و خوش رنگی را ارائه می کنند.

اما وقتی کمی بیشتر شروع به ویرایش‌های خاص، عکاسی در نور کم، تلاش در عکسبرداری از ورزش های حرکتی سریع یا حیات وحش می نمائید، یا زمانی که می خواهید عمق میدان کمی را بدست آورید (برای مثال به منظور اضافه نمودن یک پس زمینه نرم به یک پرتره)، مزیت حسگر بزرگ و حساسیت بیشتر یک DSLR تفاوت بزرگی را ایجاد می نماید. دوربین DSLR نمی تواند از لحاظ اندازه کوچک با دوربین کامپکت رقابت کند ولی در یک رقابت عکسبرداری جدی برنده خواهد شد. و بنابراین آنقدرها تعجب آور نخواهد بود که ببینیم بسیاری از علاقمندان، هر دو نوع دوربین را دارند.

SLR چیست
؟
طراحی فیزیکی بنیادی SLR اساسا برای بیش از نیم قرن بدون تغییر باقی مانده است. نام "تک لنزی بازتابی" به آینه لولایی اشاره می کند که نور عبوری از میان لنز را به سمت منظره یاب هدایت می کند، سپس وقتی شما شاتر را فشار می دهید از سر راه کنار می رود تا اجازه دهد نور به حسگر (یا فیلم) برسد.

راهنمای خرید دوربین عکاسی DSLR در بازار

ضریب کراپ برای برخی کاربران پیامدهای مهمی دارد.

برای عکاسان تله این کاملا یک امتیاز است، به طوری که تمامی لنزهای شما به طرز محسوسی قدرتمندتر می گردند. از سوی دیگر ضریب کراپ بدین معنی است که لنزهای واید شما دیگر چیزی به عنوان یک میدان واید از منظره ارائه نمی کنند.
خوشبختانه دامنه وسیعی از لنزهای "صرفا دیجیتال" با طراحی ویژه برای DSLR های با حسگر کوچکتر، هم از تولیدکنندگان دوربین ها و هم از تولیدکنندگان ثالث لنزها مانند سیگما و تامرون وجود دارد.


سه سایز معمول حسگرها مقایسه شده اند: فول فریم، APS-C و چهار سوم. حسگرهای کوچکتر تصویر را برش می دهند و چنان به نظر می رسانند که لنز فاصله کانونی بلندتری دارد.
برای عکاسان ورزشی و حیات وحش تاثیر حسگر کوچکتر قوی تر کردن لنزهای تله و زوم آنها - حتی تا 50% بیشتر در مورد یک DSLR با سایز حسگر APS-C است.

بزرگترین (و گرانترین) شکل DSLR فول فریم است (دلیل این نامگذاری این است که ابعاد حسگر برابر همان ابعاد فریم یک فیلم 35 میلیمتری است). DSLR

های دارای حسگر فول فریم، بزرگترین و شفاف ترین منظره یاب ها را دارند و به خاطر اینکه ضریب کراپی وجود ندارد اغلب توسط عکاسانی انتخاب می شوند که در حال به روز رسانی از یک SLR فیلمی هستند و همچنین لنزهای واید گران قیمتی در اختیار دارند.
حسگر بزرگتر – در صورت مشابه بودن فاکتورهای دیگر - همچنین باعث می‌شود که دوربین های فول فریم در نور بسیار کم و در حساسیت های بالا قادر به تولید عکس‌های با کیفیت خوب باشند. از نظر جنبه های منفی، دوربین های فول فریم بزرگتر هستند، و علیرغم کاهش قیمت زیاد در چند سال گذشته ، هنوز گران قیمت هستند. شما همچنین امکان "افزایش" فاصله کانونی را که توسط دوربین های با حسگر کوچکتر در هنگام عکسبرداری تله ارائه می شود را از دست می دهید.

سیستم های ضد لرزش
عکس هایی که در نور کم یا با لنزهای بلند تله گرفته می شوند می توانند به سادگی بر اثر محوشدگی ناشی از حرکت دوربین در هنگام نوردهی (لرزش دوربین) خراب شوند. سیستم های تثبیت تصویر (IS) به منظور خنثی نمودن اثر لرزش دوربین طراحی شده اند. هر تولیدکننده نامی متفاوت برای این سیستم دارد ("Super SteadyShot"، "Anti Shake"، "Vibration reduction"، Mega OIS")، ولی همگی از یکی از این دو تکنیک استفاده می کنند. Optical IS از طریق حرکت یک جزء کوچک درون لنز عمل می کند و کاملا از دوربین مجزاست. Sensor Shift IS – همانطور که از نام آن برمی آید- خود حسگر را حرکت می دهد. توجه داشته باشید که اصطلاحات IS "optical" وIS "mechanical" اغلب به جای هم بکار برده می شوند.

سیستم های تثبیت تصویر، با کاهش محوشدگی ناشی از لرزش دوربین، اجازه گرفتن عکس های شارپ را حتی در نور کم یا در فواصل کانونی بلند می دهند.

برخی دوربین های DSLR/SLT از سیستم های تثبیت تصویر درون بدنه، از طریق تغییر مکان حسگر، بهره می برند ، در حال که سیستم های دیگر (کانن و نیکون)، به سیستم تثبیت اپتیکی اجزاء تطبیق پذیر در لنزهای مورد استفاده مجهزند.

سرعت

اگر از یک دوربین دیجیتال کامپکت استفاده می کنید، به دست گرفتن یک DSLR و عکس گرفتن با آن بخاطر سرعت عمل‌کرد تجربه جدیدی برای شما خواهد بود. حتی مدل های سطح مبتدی، سریعتر از هر کامپکتی فوکوس و عکسبرداری می کنند. وقتی به سمت حوزه دوربین های گران قیمت تر حرکت می کنید سرعت فوکوس اندکی افزایش می یابد، ولی تفاوت واقعی در نرخ فریم عکسبرداری متوالی است، چیزی که برای عکاسان ورزشی و حیات وحش اهمیت حیاتی دارد.
بیشتر DSLR های سطح مبتدی نرخ عکسبرداری متوالی کمتر از 5 فریم در ثانیه را ارائه می دهند، که برای بیشتر عکاسان غیرحرفه ای که سعی در شکار لحظات حرکات کودکان یا حیوانات خانگی دارند ، کاملا کفایت می کند. بیشتر مدل ها، تعداد شات هایی که می توانید به صورت متوالی ثبت کنید را محدود می کنند (مخصوصا اگر در حال عکسبرداری در حالت بالاترین کیفیت RAW باشید)، اما احتمالا باز هم این موضوع برای اکثر کاربران مشکلی ایجاد نمی کند.

اگر واقعا نیاز به سرعت دارید بایستی سطح مبتدی را رها کنید و به رده متوسط یا نیمه حرفه ای نقل مکان کنید. در اینجا نقطه شروع 4 تا 5 فریم در ثانیه است (در هر حال اگر مسئله بودجه مطرح نیست، کانن EOS-1DX و نیکون D4 می توانند بیش از 10 فریم در ثانیه را در حالت بیشینه ارائه دهند)، و حافظه "بافر" بزرگتر بدین معنی است که شما می توانید فریم های بسیار بیشتری را بصورت متوالی ثبت کنید.

اندازه، وزن و دوام
همان گونه که در بالا ذکر شد DSLR ها در شکل و اندازه های متنوع، از مدل های فوق کامپکت سطح مبتدی گرفته تا مدل های حرفه ای بزرگ ارائه می شوند. اگر علاقه مند به عکاسی زیاد در شرایط مرطوب یا پر گرد و غبار هستید بایستی به دنبال DSLR ای با درزبندی مقاوم در برابر آب و هوا و ساختار آلیاژی مستحکم منیزیم، و احتمالا دارای سیستم داخلی دفع گرد و غبار به منظور تمیز نگه داشتن حسگر باشید. بدیهی است که چنین دوامی ارزان از آب در نمی آید، هرچند تعداد زیادی از مدل های رده متوسط (mid-range) وجود دارد که تا حدی محافظت در برابر عوامل محیطی را فراهم می کنند.

DSLR های رده بالا به طور معمول میزانی از عایق بودن در برابر آب و هوا را دارا می باشند، که معمولا شامل درزگیرهای لاستیکی اطراف درزهای بزرکتر بدنه، بخش ها و مودهای کنترلی می باشد. این عکس یک نیکون D800 را با درزبندهای ضد آب و گرد و غبار که به رنگ زرد نشان داده شده اند نمایش می دهد.

حالات فیلمبرداری
به عنوان پیامد مستقیم معرفی نمایش زنده در SLR ها، در پنج سال گذشته حالات فیلمبرداری HD روی DSLR ها بسیار شایع‌ شده است، و تعداد زیادی از فیلمبرداران حرفه‌ای نیز ویدیوی DSLR را پذیرفته اند. امروز بعضی از برنامه های تلویزیونی مورد علاقه شما احتمالا با DSLR ها فیلمبرداری شده اند. دلیل اصلی، همان حسگر بزرگ است که اجازه ثبت جلوه های فوکوس هالیوودی و کیفیت عالی عکس را حتی در نور کم می دهد و تنوعی است که با دامنه وسیع لنزها (از FISH EYE گرفته تا لنزهای تله) ارائه می شود و در حال گشودن دنیایی جدید از امکانات خلاقانه است.

به استثنای مدل های نوآورانه SLT سونی، DSLR ها اتوفوکوس کنتراست یاب (contrast-detection) را در حالت ویدیو ارائه می کنند که نسبت به اتوفوکوس بر مبنای فاز (phase detection) که برای عکاسی بیصدا استفاده می شود کندتر و کمتر جوابگو است. فیلم سازهای حرفه ای کاملا به اجتناب از اتوفوکوس گرایش دارند و ترجیح می دهند برای کنترل بهتر روی فوکوس در صحنه نمایش به طور دستی فوکوس کنند.



منبع : Dpreview - akkasee

خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.