ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

داستان اولین خیابان مخصوص عابرین پیاده در آلمان + تصاویر

داستان اولین خیابان مخصوص عابرین پیاده در آلمان + تصاویرنود سال پیش و در زمانه‌ای که رفت و آمد انواع و اقسام خودروها و وسایل نقلیه در شهرهای بزرگ جهان نشانه جنب و جوش و مدرنیسم شناخته می‌شد، خیابان لیمبکر شهر اسن به روی وسایل نقلیه بسته شد و به انحصار شهروندان پیاده در آمد.داستان اولین خیابان مخصوص عابران پیاده در آلمان + تصاویر
روز ۱۴ اکتبر ۱۹۲۷ بخش شهرسازی شهر اسن با صدور بخش‌نامه‌ای عبور و مرور وسایل نقلیه را از خیابان "لیمبکر" (Limbecker) برای همیشه ممنوع اعلام کرد. این خیابان اولین خیابان دارای مرکز خرید و فروشگاه بود که تردد خودرو در آن ممنوع شد تا افراد پیاده بتوانند بدون دغدغه تصادف با اتومبیل به خرید و گردش بپردازند.
داستان اولین خیابان مخصوص عابران پیاده در آلمان + تصاویر
اجرای ایده "پیاده‌راه" اما در دهه ۱۹۵۰ سرعت گرفت. "لین‌بان" (Lijnbaan) در شهر روتردام هلند اولین شهر اروپایی است که بعد از جنگ جهانی دوم و در سال ۱۹۵۳ "پیاده‌راه" ایجاد کرد. (عکس از سال ۱۹۲۸ در برلین)

شهرداری شهر کاسل که در بمباران‌های جنگ دوم ویران شده بود، از فرصت بازسازی استفاده کرد و طرح بازسازی خیابانی را به مزایده گذاشت. خیابان پله‌ای یا "ترپن‌اشتراسه" Treppenstraße اولین پیاده‌راه رسمی آلمان است که در سال ۱۹۵۳ در شهر کاسل افتتاح شد.
داستان اولین خیابان مخصوص عابران پیاده در آلمان + تصاویر
یک ماه بعد از افتتاح نخستین پیاده‌راه رسمی در شهر کاسل، در شهر کیل واقع در شمال آلمان نیز روز ۱۲ دسامبر سال ۱۹۵۳ "خیابان‌هولستن" Holstenstraße که فروشگاه‌ها و مراکز تجاری در آن قرار داشت به پیاده‌راه تبدیل شد. (عکس مربوط به خیابان‌هولستن درسال ۱۹۰۵ میلادی است)
داستان اولین خیابان مخصوص عابران پیاده در آلمان + تصاویر
روز ۲۳ فوریه سال ۱۹۶۶ "شیلدر‌گاسه" (Schildergasse) شهر کلن آلمان رسما به پیاده‌راه تبدیل شد. این خیابان طبق شمارشی که درسال ۲۰۱۶ صورت گرفت، با عبور ۱۶ هزار و ۸۳۵ نفر در ساعت یکی از پرگذرترین پیاده‌راه‌های اروپا محسوب می‌شود .
داستان اولین خیابان مخصوص عابران پیاده در آلمان + تصاویر
اگر در آلمان تا نیمه دهه ۱۹۶۰ میلادی فقط یک خیابان در مرکز شهر به پیاده‌راه تبدیل می‌شد، شهر اولدون‌بورگ (Oldenburg) اولین شهری در آلمان است که سال ۱۹۶۷ در آن، تمام مرکز شهر به پیاده‌راه تبدیل شد.
داستان اولین خیابان مخصوص عابران پیاده در آلمان + تصاویر
از اواسط دهه ۱۹۶۰ میلادی ساخت پیاده‌راه در جمهوری دموکراتیک آلمان (آلمان شرقی) نیز رواج یافت. خیابان کارل مارکس در شهر ماگدبورگ که حال "برایتن‌وگس" خوانده می‌شود، اولین خیابان در آلمان شرقی بود که به پیاده‌راه تبدیل شد.
داستان اولین خیابان مخصوص عابران پیاده در آلمان + تصاویر
خیابان "تسایل" (Zeil) در فرانکفورت از اواخر قرن نوزدهم یکی از مهمترین مراکز تجاری این شهر محسوب می‌شد.

تا پایان دهه ۱۹۷۰ تقریبا تمامی شهرهای بزرگ و کوچک آلمان دارای پیاده‌راه بودند. در سال‌های بعد در برخی از شهرها بر وسعت و تعداد پیاده‌راه‌ها افزوده شد. خیابان "تسایل" فرانکفورت در دهه هفتاد میلادی به پیاده‌راه‌ تبدیل شد.
داستان اولین خیابان مخصوص عابران پیاده در آلمان + تصاویر
ایده ایجاد پیاده‌راه درواقع بخشی از برنامه شهرسازی "خودرو محور" بود که در آن محل عبور عابر پیاده و خودروها، محل سکونت و محل خرید از هم تفکیک می‌شدند. در نزدیکی تمامی پیاده‌راه‌ها به مرور زمان ساختمان‌ها و پارکینگ‌های چند طبقه ساخته شد که گنجایش چند هزار خودرو را دارند.
تصاویر مدرن‌ترین پارکینگ آلمان را ببینید!
پیاده‌راه‌ها در آلمان با علامت یک زن و کودک همراه (سمت راست عکس) مشخص می‌شوند. درپیاده‌‌‌راه‌های برخی از شهرها مثل فرایبورگ و یا در این عکس مربوط به شهر کارلسروهه برای تسهیل دسترسی شهروندان به مراکز خرید، عبور و مرور وسایل نقلیه عمومی آزاد است.
داستان اولین خیابان مخصوص عابران پیاده در آلمان + تصاویر
از دهه ۱۹۸۰ میلادی ساختمان‌های مدرن و عظیم مراکز خرید به رقابت با پیاده‌راه‌های مراکز شهرها برخاستند و موفق شدند با خدماتی که ارائه می‌دادند بخشی از مشتریان این خیابان‌ها را به خود جلب کنند.
داستان اولین خیابان مخصوص عابران پیاده در آلمان + تصاویر
پیاده‌راه‌ تا سال‌ها یک پدیده اروپایی باقی ماند. بخش اعظم پیاده‌راه‌هایی که در دهه ۶۰ میلادی در آمریکا ساخته شده بودند برچیده شدند.
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.