ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

معرفی گل عبایی / گلی مخصوص آپارتمان و سازگار با هر محیطی

معرفی گل عبایی / گلی مخصوص آپارتمان و سازگار با هر محیطیبرگ عبایی (CAST IRON PLANT) با نام علمی Aspidistra elatior، گونه ای از تیره مارچوبگان است.
آموزش نگهداری و مراقبت از گل های آپارتمانی
همه چیز درباره راه اندازی گلخانه از درآمد ماهیانه تا انواع گلخانه ها
گیاهی ریزوم دار،بدون ساقه هوایی،برگهای سبز تیره،براق و پهن با دمبرگ بلندکه بطور مستقیم از سطح خاک بیرون می آید.دارای گل های ریز و فنجان مانند که روی سطح خاک و در قسمت زیرین گیاه،در اواخر تابستان ظاهر می شود.عمر این گیاه زیاد و سالهای متمادی بدون تغذیه و تعویض گلدان در اتاق می ماند.برگ عبایی به خشکی و تغییرات دما،بسیار مقاوم است و نور کم را به خوبی تحمل می کند.در تابستان باید گلدانها را در محل نیمه سایه قرار داد و گرنه آفتاب،برگها را از بین می برد.نیازمنددمای پایین(مثل آکوبا)،به رطوبت 70-50درصد و آب متوسط نیازمند است.محیط سایه وسایه آفتاب و خاک مورد نیاز آن مخلوطی از خاک لوم،خاکبرگ و ماسه است.در نهایت تکثیر آن از طریق تقسیم بوته و در بهار انجام میگیرد.
برگ عبائی
برگ عبائی گیاهی است بومی چین و ژاپن که داری ریزوم بوده و بدون ساقه هوایی می باشد.

برگهای آن سبز تیره ، براق،پهن و به طول ۳ تا ۵۰ سانتیمتر است. همچنین دمبرگ بلندی دارد که مستقیما از سطح خاک بیرون می آید. ارتفاع بوته در حدود ۳۰ سانتیمتر و گسترش آن به ۵۰ سانتیمتر می رسد.

برگ عبائی گلهای ریزی دارد که ارغوانی وفنجانی مانند است و روی سطح خاک و در قسمت تحتانی گیاه، در اواخر تابستان ظاهر میشود و فاقد زیبایی است.

عمر این گیاه زیاد است و سالهای متمادی بدون تغذیه و تعویض گلدان در اطاق می ماند. یکنوع ابلق آن نیز وجود دارد که داری نوار کرم رنگ می باشد و بسیار جالب است.

برگ عبایی گیاهی است بسیار مقاوم خشکی، تغییرات درجه حرارت و همجنین نور کم را به خوبی تحمل می کند. در تابستان باید گلدانها را در نیم سایه بگذارید و اگرنه آفتاب برگها را می‌سوزاند.

این گیاه آپارتمانی به بلندی 60 و گستردگی 45 سانتی‌متر رشد می‌كند. گاهی گل‌های كرم، ارغوانی غیرقابل توجه روی ساقه‌های نزدیك سطح زمین تولید می‌كند

مقاومترین گیاه آپارتمانی و قابل سازش با شرایط آپارتمان است به طوری که گیاه فولادی نام گرفته برگهایی بلند و کشیده شبیه برگ ذرت و الیاف مقاوم و برنگ سبز تیره است و مستقیما از ساقه های زیر زمینی خارج شده واریته ابلق با برگهایی به رنگ سبز و کرم نیز موجود است اما مقاومت کمتری نسبت به برگ سبز دارد دارای گلهایی بنفش و گود در خاک گلدان است که جنبه ی زینتی ندارد

این گیاه به نور کم تا متوسط هوای خنک، خاک همیشه مرطوب، رطوبت هوای ۵۰ تا ۷۰ درصد و خاک قلیایی نیاز دارد
در تابستان ، هر دو هفته یکبار، میتوان به این گیاه ۳ گرم در لیتر کود داد
خاک معمولی همراه با ماسه و تورب و کمی مواد آلی، خاک مطلوب گیاه برگ عبائی است
مكانی روشن دور از تابش مستقیم آ فتاب (كنار پنجره های شمالی و شرقی) نور آفتاب برگها را می سوزاند، حداقل دمای موردنیاز در زمستان ۷ درجه سانتی گراد است. نیاز به مراقبت كمی دارد، آبیاری متوسط (خاك همیشه نسبتا مرطوب)، در بهار و تابستان ماهی یك بار كود مایع با غلظت ۲ گرم در لیتر، مخلوط خاك معمول گلدانی، درصورت نیاز می توان هر دو یا سه سال یك بار اول بهار گلدان آن را تعویض نمود.

تعویض گلدان: ریشه ها دوست ندارند در هم بروند هر 3-4 سال یکبار گلدان را با یک گلدان بزرگتر تعویض نمایی
اواسط بهار تا اویل تابستان بهترین زمان برای جدا کردن ریزومهای فشرده و بزرگ این گیاه به منظور تکثیر است. قسمتهایی از گیاه را که شامل دو برگ یا بیشتر می باشد با چاقوی تیز، از گیاه مادری جدا کنید. هر قسمت را به تنهایی در گلدانی با قطر دهانه ۹ تا ۱۱ سانتیمتر، حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت بکارید. البته برای به دست آوردن گیاهی مناسبتر، می توانید هر ۲ یا ۳ قلمه را در یک گلدان قرار دهید. دما را حدود ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتیگراد و خاک را به ویژه در هفته های اول تکثیر مرطوب نگه دارید، تا سرعت ریشه دهی افزایش یابد. معرفی گل عبایی / گلی مخصوص آپارتمان و سازگار با هر محیطی
روش نگهداری این گل :

نور : نیم سایه نیم افتاب را ترجیح میدهد، بهترین گیاه برای محیط کم نور مثل دستشویی ها می باشد ،نور کامل افتاب باعث ایجاد لکه هایی سوخته در برگ میشود.این به این معنی نیست که نور بیشتر برایش خوب نیست !!
دما: بهترین دما،درجه حرارت مناسب برای زندگی در اتاق است.این گل دماهای زیر صفر را نیز میتواند تحمل کند.
آبیاری:در هرفصل بین دو آبیاری خاک خشک می شود ولی دشمن این گل آبیاری زیاد است ! بهتراست با اب بدون املاح ابیاری کرد تا از زردی برگها به خاطر سنگینی و قلیایی شدن خاک جلوگیری شود.آبیاری با اب سنگین باعث زردی برگها می شود.
رطوبت : کلا به رطوبت نیازی ندارد.همان رطوبت طبیعی محیط برایش کافی است.
تغذیه: این گل به کمبود آهن بسیار حساس است بنابراین اسیدهیومیک با آهن هر دوهفته یبار تغذیه کنید ،و هر ماه یکبار با کود کامل هم تغذیه شود.
خاک مناسب: خاک های کمپوست آماده کاشت ،برای نژاد های برگ سبز و کمپوست بدون کود برای واریته های ابلق توصیه میشود.زیرا کود ازته زیاد باعث از بین رفتن ابلقی برگ می شود.
تعویض گلدان :ریشه ها دوست دارند در هم بروند،هر ۳ یا ۴ سال یکبار گلدان را با یک اندازه بزگتر تعویض کنید
معرفی گل عبایی / گلی مخصوص آپارتمان و سازگار با هر محیطی
زمان تعویض گلدان

تمیز نمودن برگها:با پارچه یا اسفنج مرطوب هفته ای یکبار برگها را تمیز کنید،از مواد براق کننده شیمایی استفاده نکنید بجای آن از ترکیب آ لیمو صنعتی و اب استفاده کنید و برگها را برق بیندازید.

تکثیر :تقسیم ساقه های زیر زمینی در موقع تعویض گلدان در بهار ، توصیه میشود داخل هر گلدان بزرگ ، سه عدد ازین گیاه کاشته شده تا جمع هر سه باهم زیبایی خاصی به محیط شما بده، درصمن از گلدان های گرد استفاده کنید تا محیط رو بزرگتر نشون بده.

عوارض و درمان:

زخم های سفید پنبه ای در سطح زیرین برگها به وجود امده اند:حمله حشره مخصوص باعث این عارضه است،هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند،با پنبه اغشته به سم هم میتوانید لکه ها را خیس کنید.

برگها رو به زردی میروند و سقوط مینمایند:ابیاری بیش از اندازه است،اجازه دهید در فاصله بین دو ابیاری سطح خاک خشک شود،زهکش را بازدید کنید.

برگها شکاف برمی دارند:تغذیه زیاد است،ان را تا تابستان اینده متوقف کنید،تغذیه را هر ماه فقط یکبار و با نصف میزان توصیه شده انجام دهید.

برگها نرم و آبکی و سبز تیره هستند:هوای خیلی سرد یا یخ زدگی موجب ان است،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

در طول رگبرگها نقاط زرد رنگ مشاهده میشود و لکه های قهوه ای روی ساقه و سطح زیرین برگها ظاهر شده اند:حشره افت عامل ان است،با سم حشره کش نفوذی هر ماه یکبار طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شوند.

لکه های سوخته و قهوه ای روی برگها مشاهده میشود:گیاه را از اشعه مستقیم افتاب در امان نگه دارید،برگهای صدمه دیده را از قاعده قطع کنید.
برگها دارای نقاط ریز قهوه ای هستند:ضایعه مربوط به استفاده از مواد براق کننده شیمیایی است،از انها استفاده نکنید.پارچه و اسفنج مرطوب را به کار ببرید.

برگها رنگ پریده هستند:هوا خشک و خاک گلدان ضعیف است،گلدان را تعویض کنید و گیاه را ابیاری نمایید.

برگها رنگ خود را از دست داده اند و در سطح زیرین انها تار های عنکبوت مشاهده میشود:عامل ان کنه قرمز ریز است،هر ۱۴ روز یکبار با سم کنه کش طبق دستور سمپاشی کنید.غبارپاشی در کاهش افت موثر است.
منبع : wikipedia.org - nargil.ir - glassy-garden.com
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.