ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

چه دلایلی باعث چاق ماندن شما می شود؟ علت لاغر نشدن ما چیست؟

چه دلایلی باعث چاق ماندن شما می شود؟ علت لاغر نشدن ما چیست؟تعطیلات سال نو سپری شده و شما تصمیم گرفته اید که با حذف فست فودها، پیگیری یک رژیم غذایی سالم و انجام یک برنامه ورزش وزن خود را به سرعت پائین بیاورید ولی پس از مدتی متوجه می‌شوید که اعداد وزن شما تغییر محسوسی نمی‌کند.چه دلایلی باعث چاق ماندن شما می شود؟ / علت لاغر نشدن ما چیست؟
چرا چنین اتفاقی برای اکثر افراد رخ می‌‌دهد؟

شما به اندازه کافی غذا نمی‌خورید

اغلب ما می‌دانیم که دریافت کالری زیاد منجر به افزایش وزن می‌شود، بنابراین برای کاهش وزن نسبت به کاهش سریع کالری دریافتی اقدام می‌کنیم. این امر هر چند کاهش وزن سریعی را برای ما به ارمغان می‌آورد ولی خیلی زود ما را چنان خسته و گرسنه می‌کند که ناگزیر، تسلیم غذاهای پرکالری می‌شویم.

همچنین زمانی که کالری دریافتی خود را به شدت کاهش می دهید، بدن شما تصور می‌کند که در آستانه بروز مشکلی قرار گرفته و سعی می‌کند با کاهش سوخت و ساز بدن کالری کمتری مصرف کند.

تکیه بر فهرست ممنوعه‌ها

اکثر مواقع سعی می‌کنیم با تهیه یک فهرست طولانی از غذاهای ممنوعه، رژیم غذایی خود را پیش ببریم. در این زمینه جانب تعادل را رعایت نمی‌کنیم. مثلا سرخ کردنی‌ها را کاملا کنار می‌گذاریم و به طور بسیار آرمانی سعی می‌کنیم از مصرف هر غذایی که تصور می‌کنیم ناسالم است اجتناب کنیم.

اما لذت بردن از غذاهای مورد علاقه یکی از زیبایی‌های زندگی است و لازم هم نیست که به میزانی که می‌خواهیم وزن کم کنیم ازغذاهای دوست داشتنی فاصله بگیریم. تنها کافی است سهم آنها را کم کنیم و در عوض سهم غذاهای مغذی را افزایش دهیم.

همچنین باید تلاش کنید تا ضمن برقراری تعادل میان مصرف غذاهایی که دوست دارید ولی پرکالری هستند و غذاهای مغذی، از مصرف بی‌موقع و زیاد غذاهای به اصطلاح چاق کننده دوری کنید.

از مصرف تمام گروه‌های غذایی می‌کاهید

هر رژیمی که می خواهد با حذف کربوهیدرات، پروتئین یا چربی به شما کمک کند، به نتیجه مطلوب منتهی نمی شود. بدن شما نیاز به مقدار مشخصی از مواد مغذی دارد، از جمله تمام موارد فوق به علاوه ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبر. ایده خوبی است که با جذب ۵۰ درصد کربوهیدرات، ۳۰ درصد پروتئین و ۲۰ درصد چربی سابق شروع کنید.

همچنین برای کاهش وزن مطلوب پروتئین را از گوشت و غذاهای دریایی و چربی را از آوکادو و آجیل دریافت کنید.

استفاده از رژیم غذایی یکنواخت

وقتی که از یک رژیم غذایی طی چند روز نتیجه خوبی می‌گیرید، تلاش می کنید به طور مداوم آن را ادامه دهید. ولی توجه داشته باشد که بدن شما به سرعت به این رژیم یکنواخت عادت می کند و دیگر واکنشی نشان نمی‌دهد. بنابراین برای ایجاد شوک دوباره باید رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

ورزش زیاد و بی‌توجهی به رژیم غذایی

اکثر ما ترجیح می دهیم غذاهای مورد علاقه مان را زیاد مصرف کنیم ولی برای جبران کالری مازاد آنها ورزش کنیم. تصور ما بر این است که با ورزش می توان مانع تاثیر مصرف بالای مواد غذایی بر افزایش وزن شویم. در صورتی که کاهش وزن روزانه تنها ۳۰ درصد متاثر از ورزش است و ۷۰ درصد آن ناشی از پایبندی به رژیم غذایی است.

اگر می خواهید که تصویر بهتری از خود در آئینه سالن‌های ورزشی ببینید بهتر است ابتدا برنامه غذایی خودتان را اصلاح کنید والا ورزش زیاد به تنهایی کمکی به شما نمی‌کند.

پشت میز نشینی

اگر شما یکی از این ساعت‌های هوشمند داشته باشد به سرعت از یادآوری وزن آنها خسته می شوید و پیش خودتان می‌گوئید که مگر وقت دارم که پیاده روی نمی‌کنم؟ اما پس از مدتی متوجه می شوید که چه زمان‌های طولانی را پشت میز کار خود تلف می کنید، پس هر چه زودتر برای خود زمان‌های پیاده روی در محل کار ایجاد کنید. به گفته محققان دانشگاه میسوری کلمبیا، هنگامی که برای یک ساعت بدون هیچ گونه حرکتی می نشینید، لیپازبه عنوان یک آنزیم مهار کننده چربی عمل می کند و یک مطالعه دیگر نشان می‌دهد که وقتی یک بار در ساعت برخاسته و حرکات کشش انجام دهید، سوخت و ساز بدن شما ۱۳ درصد افزایش می‌یابد.

خواب ناکافی

خواب کم می تواند بر سوخت و ساز بدن تاثیر بگذارد. مطالعه ای که در انجمن آمریکایی مطالعات چاقی انجام شده، نشان داد دریافت که افرادی که کمتر از چهار ساعت خواب شبانه داشتند، ۷۳ درصد از نسبت به افرادی که خواب کافی داشتند، چاق تر بودند. پس بین ۷ تا ۹ ساعت بخوابید. چون زمانی که دچار کم خوابی هستید اراده کمتر و قدرت تصمیم‌گیری کمتری در خصوص مصرف غذاهای پرکالری دارید.

استرس زیاد

زمانی که شما مدام تحت استرس شدید قرار دارید، نمی‌توانید خودتان را خیلی درگیر خرید غذای سالم و کم کالری کنید و ترجیح می‌دهید راحت ترین خرید را انجام دهید و در دسترس‌ترین غذا را بخورید.

استرس می‌تواند نتیجه یک روش ناسالم زندگی، یک برنامه کاری شلوغ و یا کمبود خواب باشد. پس سعی کنید تعادل را دوباره به زندگی خود بازگردانید چرا مهمترین عامل کاهش وزن شما در تغییر عادت‌های زندگی شما نهفته است.
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.