ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

کدام خودروی شرکت داتسون، جایگزین پژو 405 می شود؟

کدام خودروی شرکت داتسون، جایگزین پژو 405 می شود؟به‌تازگی چهار محصول از داتسون، برای جایگزینی پژو 405 کاندید شده‌اند. این برند فراموش‌شده‌ی ژاپنی که این روزها در هندوستان فعالیت می‌کند، محصولاتی ارزان‌قیمت و قابل مقایسه با خودروهای وطنی دارد.
احتمال ورود نیسان داستون ارزان قیمت به ایران + قیمت زیر 30 میلیون تومان
به‌تازگی چهار محصول از داتسون، برای جایگزینی پژو 405 کاندید شده‌اند. این برند فراموش‌شده‌ی ژاپنی که این روزها در هندوستان فعالیت می‌کند، محصولاتی ارزان‌قیمت و قابل مقایسه با خودروهای وطنی دارد.

با بیشتر شدن زمزمه‌های حذف خودروهای آلاینده و کم کیفیت از جمله پژو 405 و پراید طی یکی دو سال آتی، سؤالی که ذهن خریداران خودرو را به خود مشغول کرده، این است که چه محصولاتی قرار است جایگزین این خودروهای نسبتا ارزان و مناسب طبقه متوسط جامعه شوند؟ اخیرا مدیرعامل ایران‌خودروی خراسان با تأیید این موضوع که مدیران ارشد این شرکت به دنبال حذف 405 هستند، ادعا کرد که مدل جایگزین از کشور ژاپن معرفی و تولید خواهد شد.

یکی از برندهای مد نظر ایران‌خودرو، نیسان داتسون است. نام داتسون شاید برای عده‌ای ناآشنا و جدید باشد؛ اما قدیمی‌ترهای دنیای خودرو می‌دانند که این شرکت تا اواسط دهه ۸۰ میلادی فعال بود تا اینکه نیسان، داتسون را از رده خارج کرد. با این حال از سال ۲۰۱۳، این برند با هدف فعالیت در بازارهای در حال توسعه احیا شد. داتسون از زمانی که نیسان در سال ۱۹۳۴ مدیریت آن را به عهده گرفت تا زمان بسته شدنش در سال ۱۹۸۶، به خاطر تولید مدل معروف فیرلیدی (Fairlady)، مدل 510 و همچنین کوپه 280ZX شناخته می‌شد.
معرفی کامل شرکت خودروسازی داتسون ژاپن (Datsun)
نیسان در ۲۰ مارچ ۲۰۱۲ اعلام کرد که قصد احیای برند داتسون را دارد. این برند به‌عنوان یک شرکت سازنده خودروهای ارزان و با هزینه پایین، معرفی و از اندونزی، آفریقای جنوبی، هند و روسیه به‌عنوان بازارهای احتمالی آن یاد شد. در ۱۵ جولای ۲۰۱۳، داتسون دوباره به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. اولین مدل داتسون پس از شروع دوباره، مدل GO بود که از اوایل ۲۰۱۴ فروش آن در هند آغاز شد. علاوه بر بازارهای یادشده، داتسون در سال ۲۰۱۵ وارد قزاقستان و در سال ۲۰۱۶ وارد لبنان و بلاروس شد.

مدل موردنظر داتسون برای بازار روسیه On-Do نام داشت که بر اساس لادا گرانتا ساخته شده بود و پس از عرضه در آپریل ۲۰۱۴، به یکی از خودروهای محبوب این کشور تبدیل شد. اما در صورت راهیابی داتسون به ایران، این برند کدام خودروی خود را برای بازار کشورمان آماده می‌کند؟ داتسون در حال حاضر ۴ مدل اصلی دارد که در ادامه، آن‌ها را به‌صورت مختصر معرفی می‌کنیم.کدام خودروی شرکت داتسون، جایگزین پژو 405 می شود؟
داتسون GO
این خودرو در واقع بر اساس اولین مدل قدیمی داتسون که Dat-Go نام داشت و اوایل قرن بیستم عرضه شد، نام‌گذاری شده است. این خودرو که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد، در حال حاضر در بازارهای هند، آفریقای جنوبی و اندونزی در دسترس است و نسخه استاندارد آن یک هاچ‌بک ۵ در است. این نسخه در ۴ سطح تجهیزاتی مختلف عرضه می‌شود که تمام آن‌ها از یک موتور ۱.۲ لیتری و جعبه‌دنده ۵ سرعت بهره می‌برند.

جدیدترین نسخه این مدل GO+ نام دارد که در واقع یک خودروی MPV (خانوادگی) ۵ در محسوب می‌شود و همانند نسخه استاندارد، در ۴ سطح تجهیزاتی متنوع در دسترس است. البته این نسخه نیز از لحاظ فنی، تفاوتی با مدل استاندارد ندارد و به همان موتور ۱.۲ لیتری ۶۷ اسب‌بخاری با گشتاور ۱۰۴ نیوتن‌متر مجهز است. داتسون گفته است که هدف آن‌، کاهش مصرف سوخت بوده و همین موضوع، دلیل قدرت نه‌چندان بالای پیشرانه این خودرو است.
البته قدرت پایین مدل GO تنها نقطه ضعف آن نیست و خودرو از لحاظ ایمنی، یک افتضاح تمام‌عیار است! این خودرو از مؤسسه جهانی NCAP امتیاز صفر را دریافت کرد و مدیر این مؤسسه یعنی ماکس مازلی در نامه‌ای به کارلوس گوسن، مدیر رنونیسان، خواستار این شد که تا زمان بهبود ویژگی‌های ایمنی خودرو، مدل GO از بازارهایی که در آن حضور دارد جمع شود؛ زیرا این خودرو هنگام آزمایش‌های ایمنی، کاملا از بین رفته بود! در حال حاضر تنها کاری که برای ایمنی این خودرو انجام شده، اضافه شدن کیسه‌های هوا برای راننده است.
با این وجود، مدل GO موفق شد در سال ۲۰۱۶، جایزه نه‌چندان معتبر Value For Money را از مؤسسه اندونزیایی فراست اند سالیوان دریافت کند و البته از لحاظ فروش هم می‌توان آن را یک محصول کاملا موفق در بازارهای یادشده دانست.
نسخه عادی Go، پنج هزار و ۸۰ دلار /311,785,000 تومان (قیمت تبدیل شده) در بازار هند قیمت دارد.
کدام خودروی شرکت داتسون، جایگزین پژو 405 می شود؟
داتسون On-Do
نام عجیب این خودرو از دو کلمه ژاپنی گرفته شده است که در ترجمه آن، Do به معنای حرکت و تحرک و On یک حرف اضافه است که کنار گرفتن این دو کنار هم، «اشتیاق به حرکت» را می‌رساند. این خودرو که در واقع بر اساس مدل روسی لادا گرانتا ساخته شده بود، از آپریل ۲۰۱۴ در بازار روسیه عرضه شد و شرکت AutoVAZ که مدل گرانتا را تولید می‌کرد، تولید انبوه آن را از جولای ۲۰۱۴ آغاز کرد.

مدل On-Do یک سدان کوچک ۴ در است که از ساختار دیفرانسیل جلو و پلتفرم کالینا بهره می‌برد و نسبت به مدل گرانتا، کمی بزرگ‌تر است. محصول مخصوص داتسون برای بازار روسیه، از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر بهره می‌برد که قادر به تولید ۸۷ اسب‌ب خار است. این قدرت از طریق یک جعبه‌دنده ۵ سرعت دستی به چرخ‌ها منتقل می‌شود. البته آپشن جعبه‌دنده ۴ سرعته اتوماتیک نیز برای مشتریان از سال ۲۰۱۶ در دسترس بوده است. از تجهیزات استاندارد این خودرو می‌توان به صندلی‌های حرارتی در جلو و صفحه LCD لمسی چند‌رسانه‌ای اشاره کرد. این خودرو با نرخ فعلی روبل روسیه به دلار آمریکا، حدود شش هزار دلار /368,250,000 تومان (قیمت تبدیل شده) قیمت دارد.
کدام خودروی شرکت داتسون، جایگزین پژو 405 می شود؟
داتسون Mi-Do
این خودرو یکی دیگر از مدل‌های مخصوص داتسون برای بازار روسیه است که بر اساس لادا کالینا ساخته شده و باز هم شرکت AutoVAZ تولید آن را بر عهده دارد. مدل دیفرانسیل‌جلوی mi-Do یک هاچ‌بک ۵ در است که به یک موتور ۱.۶ لیتری مجهز شده است. دو نسخه ۸۲ و ۸۷ اسب‌ بخاری از آن موجود است و مانند مدل پیشین مخصوص داتسون برای روسیه، از یک جعبه‌دنده استاندارد ۵ سرعت دستی و یک جعبه‌دنده ۴ سرعت اتوماتیک بهره می‌برد.

گشتاور این خودرو ۱۴۰ نیوتن‌متر است و صفر تا صد آن ۱۲.۲ ثانیه طول می‌کشد. همچنین حداکثر سرعت آن ۱۷۳ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. این خودرو از صندلی‌های حرارتی و صفحه ۷ اینچی لمسی بهره می‌برد. از ویژگی‌های ایمنی mi-Do می‌توان به کیسه‌ هوای راننده و ترمز ضد قفل اشاره کرد. شیشه‌های برقی، مه‌شکن عقب، چراغ‌های مه‌شکن جلو و چرخ‌های آلیاژی از دیگر تجهیزات این خودرو هستند. قیمت پایه این خودرو در بازار روسیه و پس از تبدیل ارز، به هشت هزار و ۱۳۳ دلار /499,162,880 تومان (قیمت تبدیل شده) می‌رسد.
کدام خودروی شرکت داتسون، جایگزین پژو 405 می شود؟
داتسون redi-Go

جدیدترین مدل داتسون، برای بازار هند در نظر گرفته شده و یک هاچ‌بک ۵ در است. این خودرو ابتدا به‌صورت کانسپت در نمایشگاه هند ۲۰۱۴ معرفی و سپس از نسخه تولیدی آن در آوریل ۲۰۱۶ رونمایی شد. داتسون redi-Go از پلتفرم مخصوص CMF-A بهره می‌برد که محصول مشترک رنو و نیسان است.

از این پلتفرم در دیگر مدلی که به احتمالی قوی راهی ایران خواهد شد یعنی رنو کویید نیز استفاده شده است. مدل داتسون از همان موتور ۰.۸ لیتری کویید بهره می‌برد و قدرت خروجی آن نیز با ۵۴ اسب‌ بخار و گشتاور ۷۲ نیوتن‌متر، برابر با محصول رنو است. البته مدل داتسون سبک‌تر، کوچک‌تر و همچنین ارزان‌تر از رنو کویید است. این خودرو فضای بار ۲۲۲ لیتری ارائه می‌دهد. قیمت پایه این خودرو با نرخ فعلی روپی هند به دلار آمریکا، سه هزار و ۷۲۹ دلار /228,867,380 تومان (قیمت تبدیل شده) است.
منبع : زومیت / تصاویر : شرکت داتسون (datsun.co.in)
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.