ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

گشتاور موتور چیست + تفاوت گشتاور با اسب بخار (HP) چیست؟

گشتاور موتور چیست + تفاوت گشتاور با اسب بخار (HP) چیست؟گشتاور و قدرت دو فاکتور در تعریف عملکرد و توان کاری یک پیشرانه هستند. در واقع این دو، تعریف محصولات تولیدی یک پیشرانه اند نه وسیله ای برای انتقال.

گشتاور عامل مهم تری در کارایی یک خودرو دارد چرا که همیشه بیشترین میزان آن در دور موتور های پایین تری به دست می آید و این در حالی است که برای داشتن بیشترین میزان اسب‌بخار باید دور موتور را تا نزدیکی خط قرمز آن بالا ببرید.

بطور ساده می توان گفت گشتاور تمایل پیشرانه به چرخش چرخ هاست. یعنی آغاز حرکت و یا در جایی که خودرو در حال چالش با مسیر برای عبور از مهلکه است.

به همین خاطر است که گشتاور در شتاب گیری اولیه اثر دارد و اسب بخار در شتاب گیری ثانویه و بالا رفتن سرعت نهایی. گشتاور به فاکتور هایی چون حجم موتور و طول شاتون ارتباط بیشتری دارد و این در حالی است که قدرت موتور بیشتر به تکنولوژی و نوع طراحی آن.گشتاور موتور چیست + تفاوت گشتاور با اسب بخار (HP) چیست؟
البته این دو فاکتور رابطه ای فیزیکی نیز با خود دارند. گشتاور ضربدر دور موتور به RPM تقسیم بر عدد ثابت ۵۲۵۲ برابر با اسب بخار تولیدی می شود.

در واقع حضور عاملی به نام دور موتور باعث می شود تا دور موتور هایی که بیشترین میزان گشتاور و یا قدرت تولیدی در آنهاست باهم تفاوت داشته باشند و این تفاوت باعث شود شتاب گیری اولیه به گشتاور و شتاب گیری ثانویه و بالا رفتن سرعت نهایی به قدرت وابسته باشد. همان طور که به شکل ساده گفته می شود گشتاور یعنی کشش که هر چند تعریفی علمی نیست اما تا حد زیادی گشتاور را معنی می کند.
در بیان قدرت و گشتاور موتور، همیشه ملاک محاسبه آنها از سر میل لنگ است و این در حالی است که بعضی اوقات از سر چرخ ها نیز گفته می شود.

تعریف این دو فاکتور از سر چرخ ها هر چند در بین خودرو سازان رایج و استاندارد نیست، اما در بحث علم تقویت و تیونینگ بسیار اهمیت دارد چراکه عوامل کاهنده و میزان اتلاف این دو فاکتور در طول مسیر تولیدی از موتور تا رسیدن به چرخ ها نیز دخالت داده می شوند. گشتاور ارسالی به چرخ ها در گیربکس خودرو به خاطر تفاوت در ضرایب دنده ها و در نتیجه تغییر در دور موتور، تغییر می کند در حالی که گشتاور تولیدی موتور ثابت است.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.