ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

سیستم تعلیق مک فرسون (MacPherson strut) چیست و چگونه کار می کند؟

سیستم تعلیق مک فرسون (MacPherson strut) چیست و چگونه کار می کند؟وظیفه سیستم تعلیق که یکی از مهمترین اجزای خودرو به شمار می رود، ایجاد ارتباط بین جاده و خودرو است. این سیستم در مواردی هم چون هدایت خودرو، شتاب گیری، و ترمز نقش ویژه ای ایفا می کند. لازم به یادآوری است، در صورت عدم وجود سیستم تعلیق، تمام قطعات خودرو به دلیل شدت ضربات وارده از جاده، به سرعت از بین می روند و عمر خودرو کوتاه می شود. با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق، به مطالعه انواع آن ها نیز خواهیم پرداخت.

اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق

این سیستم به طورکلی از پنج قسمت مختلف شامل (1) فنر، (2) کمک فنر، (3) سیبک، (4) بوش، و (5) طبق تشکیل شده است. البته هر کدام از این بخش ها نیز به نوبه خود به زیرشاخه های متعددی تقسیم بندی می شوند که در این جا به طور خلاصه تری به معرفی آن ها می پردازیم.

(1) فنر: این قطعه، یکی از بخش های اصلی سیستم تعلیق خودرو محسوب می شود و بسته به نوع سیستم تعلیق، در شکل های گوناگونی اعم از فنر تخت، لول، و پیچشی ساخته می شود. (الف) فنر تخت: این نوع فنر در سیستم تعلیق ثابت، به شکل فلز تخت و محکم و قابل انعطاف ساخته می شود که سپس تعدادی از آن ها روی هم چیده می شوند و به عنوان یک مجموعه در سیستم به کار می رود. (ب) فنر لول: این نوع فنر در واقع میل گرد پیچیده به دور محوری استوانه ای شکل است. (ج) فنر پیچشی: خاصیت ارتجاعی این نوع فنر در جهت عقربه های ساعت افزایش و خلاف آن کاهش می یابد.

(2) کمک فنر: کمک فنر یا جاذب ضربه نیز از دیگر بخش های مهم سیستم تعلیق است. وظیفه این قطعه، جذب ضربات ناشی از حرکت در مسیرهای ناهموار است.

(3) سیبک: در سیستم تعلیق گاهی نیاز به اتصال قطعات به صورت محکم به یکدیگر و گاهی نیاز است تا در عین وجود اتصالات محکم، امکان حرکت و چرخش آن ها نیز وجود داشته باشد که در این هنگام از سیبک استفاده می شود. سیبک یک گوی فلزی دسته دار است که درون محفظه ای فولادی قرار دارد و دور آن با لاستیک پوشانده شده است و در داخل آن امکان گردش دارد.

(4) بوش: بوش نیز مانند سیبک برای اتصال قطعات مختلف سیستم تعلیق ایتفاده میشوند ولی قطعاتی که با بوش به هم وصل شوند فقط در یک جهت میتوانند حرکت کنن و نمی توانند مانند سیبک در هر جهت گردش کنند.

(5) طبق: طبق قطعه فولادی محکمی است که شاسی را به سیستم تعلیق متصل میکند و در طرفی که به شاسی متصل می شود بوشها و در طرف دیگر که به چرخ وصل میشود سیبکها وجود دارند.

انواع سیستم تعلیق

1Carسیستم تعلیق خودرو انواع مختلفی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به (1) مستقل، (2) طبق دار دوبل، و (3) مک فرسون اشاره کرد. در ادامه با هرکدام از این سیستم ها به اختصار آشنا می شویم.

​(1) تعلیق مستقل: در سیستم تعلیق مستقل، هر چرخ به طور جداگانه نوسان می کند و این نوسان در چرخ دیگر تأثیر نمی گذارد. بنابراین وقتی به یک تایر ضربه وارد شود، فقط همان چرخ به ارتعاش در می آید و بر چرخ دیگر تأثیری نمی گذارد. ازاین رو، این سیستم نسبت به تعلیق ثابت نرم تر است.

(2) تعلیق طبق دار دوبل: در این نوع سیستم تعلیق، دو طبق یکی در بخش زیرین و دیگری در بخش بالایی قرار می گیرد و بین آن ها یک فنر مارپیچی قرار داده می شود. این سیستم باعث فرمان پذیری پایدارتری در هنگام پیچها و عملکرد نرم خودرو در جاده می شود.

(3) تعلیق مک فرسون: در سیستم تعلیق مک فرسون، چرخ از زیر توسط طبق به شاسی متصل است و به کمک فنر، وزن بدنه تحمل می شود. این سیستم، ارزان تر از بقیه است و تعمیر و نگهداری آن هزینه زیادی را متحمل نمی کند. البته از آن جا که فنر به اتاق وصل می شود، ضربات به طریقی به بدنه منتقل می شود.

بعد از جنگ جهانی دوم، کمپانی شورلت به ساخت خوروهای کوچک و جمع و جوری روی آورد که بازار آن زمان طلب میکرد.

در این زمان آقای ارل مکفرسون (Earl Macpherson)، به عنوان مهندس ارشد کمپانی شورلت برگزیده شد.

وی باعث پیشرفت چشمگیر خودروی شورلت Cade شد، که از یک سیستم تعلیق متفاوت در آنها استفاده شده بود.

۳ نوع خودروی Cade (کد) متفاوت طراحی و تولید شد، که سیستم تعلیق آنها برای اولین بار، به بصورت مجزا در جلو و عقب تعبیه شد.
مک فرسون
تاریخچه :

در سال۱۹۴۷، پروژه شورلت Cade منتفی شد و آفای مک فرسون، به کمپانی فورد (Ford) پیوست.

حق اختراع این سیستم برای آقای مک فرسون در سال ۱۹۴۷ در کمپانی GM (جنرال موتورز) و در سال ۱۹۴۹ در کمپانی فورد (Ford) ثبت شد.

قبل از این اختراع، آقای Guido Fornaca (از مهندسان ارشد فیات)، سیستمی مشابه، با عمل تبخیر را روانه بازار کرد که آن زمان بسیار رواج یافت .

سیستم مک فرسون، بیشتر برای ۴ چرخ خودرو استفاده میشد. اما، بعدها بصورت چرخ جلو متحرک هم استفاده شد. چراکه در این صورت، خودرو بیشتر قابل کنترل است و این سیستم ساده تر بر خودرو سوار میشود.

اکثر مردم بر این باورند که سیستم مک فرسون برای اولین بار در کمپانی فورد و برای خودروی Ford Vedette استفاده شد. اما، همانطور که گفته شد،این سیستم قبلا بصورت بازوهای جناغی و کمک فنرهای خاص برای برخی خودروها مثل Fiat استفاده میشده است.

طراحی:

این سیستم تعلیق ،با ویژگیهای خاصی مثل طبق های خاص و نا برابربه بازار عرضه شد. ساختمان این سیستم از یک میله اصلی مک فرسون تشکیل شده است و شامل یک عضو تلسکوپی میباشد که نقش یک میرا کننده را دارد و چرخ ها در انتهای پایینی آن وصل میشوند.

مهمترین وظیفه این میله، استقرار صحیح چرخها با زاویه کمبر روی زمین است.

معایب و مزایای این سیستم:

این سیستم، برای کمپانی ها ارزانتر از سیستم تعلیق های دیگر تمام میشود زیرا ساده تر است .

این در حالی است که مطالعات هندسی نشان میدهند: سیستم مک فرسون ،در صورت عدم وجود زاویه خمیدگی، حرکت عمودی چرخها را محدود میکند و هندلینگ خودرو را تا حدی کاهش میدهد.

با این وجود ، این سیستم در خودروهای خوبی مثل Porsche 911، چند نمونه Mercedes Benz و در برخی BMW های ارزان قیمت مثل Mini جدید استفاده میشود.

امتیاز دیگر سیستم مک فرسون این است که، این سیستم به همراه طبق بالا و پایین و کمک فنرهایش، مجموعا فضای کمتری را نسبت به دیگر سیستم تعلیق ها اشغال میکند. از این رو این سیستم در بیشتر خودروهای کوچک و جمع و جور استفاده میشود.

مشکل دیگر این سیستم این است که، طراحان برای کاهش سطح ارتفاع کاپوت، دچار محدودیت هستند، زیرا ارتفاع زیاد کمک فنرهای مک فرسون مانع این امر میشود.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.