مشخصات فنی و معایب و مزایا زوتی یا آریو S300 + تصاویر و قیمت
چند وقتی است که مدلی از این برند روانه بازار خودروی ایران شده است، نام اصلیاش Z300 میباشد، ولی بعدا، روزی S300 و چندی بعدتر آریو نامگذاری شد.
مشخصات، معایب و مزایای سایپا آریو 1600 صفر اتوماتیک
مقایسه
سایپا آریو 1600 صفر اتوماتیک با دیگر محصولات
مشخصات سایپا آریو 1600 صفر اتوماتیک
سال طراحی خودرو : 2012
کلاس خودرو : سدان چینی
حجم موتور : 1600سی سی
موقعیت موتور : جلو
گیربکس : 5 سرعته اتوماتیک
سیلندر : 4 خطی
طول : 4565ميليمتر
عرض : 1766ميليمتر
ارتفاع : 1486ميليمتر
حداکثر قدرت : 103/6000
حداکثر گشتاور : 141/4000
سوپاپ : 16
دیفرانسیل : دیفرانسیل جلو
شتاب 0 تا 100 : 14.3
حداکثر سرعت : 175
وزن : 1275کیلوگرم
فاصله بین دو محور : -میلیمتر
مصرف سوخت داخل شهر : -لیتر
مصرف سوخت خارج از شهر : -لیتر
مصرف سوخت ترکیبی : 7لیتر
حجم باک : 50لیتر
سیستم های ترمز و پایداری : ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو و عقب ديسكی
کیسه هوا : 2 عدد راننده و سرنشین جلو
مالتی مدیا : سيستم صوتي مجهز به رايو + CD Player با قابليت پخش MP۳ و پورتUSB
سایز تایر (لاستیک ها) : 195/65R15
استاندارد محیط زیست : یورو 4
صندلی : صندلي راننده قابل تنظيم در ۴جهت/ صندلي عقب تاشونده مجهز به نگهدارنده صندلي كودك ISOFIX
تهویه مطبوع : کنترل دستی و اتوماتیک
شیشه ها و آینه ها : آینههای جانبی مجهز به راهنمادار/ شیشه بالابر جلو و عقب برقی
چراغ : مه شکن جلو
نسبت تراكم : -
تجهیزات ایمنی : سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) - قفل مركزی - كمربندهای ايمنی
سیستم فرمان : فرمان هیدرولیک/دکمه کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان
ارزش خرید دارد؟
امتیاز نهایی این محصول : 3.0
بررسی نهایی
بررسی سیستم ما در مورد این محصول تا به امروز این محصول را جزو محصولات متوسط ارزیابی کرده است.
کمپانی خودروسازی زوتی (ZOTYE) در حدود 10 سال پیش و به تاریخ 14 ژانویه سال 2005 میلادی، توسط هولدینگ زوتی بنیانگذاری شد. پیش از این، شرکت مذکور به ساخت و صدور قطعات یدکی انواع خودرو میپرداخت.
گرچه این شرکت از همان آغاز فعالیتش اقدام به توسعه خطوط تولیدی خود نمود و افزایش تیراژ را وجه همت خویش ساخت، ولی هنوز هم این کمپانی در مقیاس جهانی کوچک محسوب میگردد. برای آنکه جایگاه کنونی این شرکت را بهتر دریابیم تنها کافی است که نظری کوتاه به میزان فروش آن در بازار چین بیندازیم؛ طبق آمار، کل فروش این کمپانی در سال 2013 میلادی برابر با 102/920 دستگاه بوده که از این لحاظ رتبه سی و پنجم را در بین برندهای موجود کسب نمود.
به گفته سایپا : طراحي منحصر به فرد اين محصول با الگوبرداري از محصولات موفق روز جهان جلوه ويژه اي را به دنياي بيروني خودرو داده است. تزيينات داخلي و همچنين رعايت استانداردهاي ارگونومي در طراحي صندلي ها حس امنيت و آرامش ويژه اي را به سرنشينان اين خودرو القاء مي نمايد.
ويژگي هاي فوق به همراه بدنه مقاوم ، گيربكس اتوماتيك ، سيستم هوشمند مسيرياب (GPS) ، سنسور دنده عقب و سيستم مولتي مديا از اين محصول يك خودرو ايدآل براي خانواده ها بوجود آورده است. موتور 1.6 ليتري آريو با قدرت 127 اسب بخار استاندارد هاي زيست محيطي و بويژه استاندارد يورو 4 اروپا را دارا مي باشد.
زوتی در چهار تیپ تولید می شود :
Royal1.6 standard1.5 Elegant1.5 Elegant1.6
مشخصات فنی :
ابعاد
طول(mm) 4565
عرض(بدون در نظر گرفتن آيينه ها)(mm) 1766
ارتفاع(mm) 1486
وزن خالص 1275
حداكثر وزن خودرو با بار 1650
مصرف سوخت(lit)
سيكل تركيبي (lit/100km) لیتر در هر صد کیلومتر : 6/7
ظرفيت باك (لیتر) 55
رينگ و تاير
رينگ : فولادي 15 اينچ
تاير : 195/65R15 یا 205/55R16
نوع گيربكس دستي 5 سرعته یا اتوماتیک در تیپ Royal1.6
تعداد سيلندر - تعداد سوپاپ 4DOHC سيلندر خطي 16 سوپاپ
حجم موتور : 1500 سی سی یا 1600 سی سی در تیپ Royal1.6
حداكثر قدرت 103 اسب بخار در @6000 rpm و در تیپ رویال 112 اسب بخار
نوع فرمان هيدروليك
سيستم تعليق جلو مك فرسون
سيستم تعليق عقب Trailing arm
ترمز جلو : ديسكي
ترمز عقب : ديسكي
ايمني و تجهيزات
ايربگ راننده و سرنشين
مجهز به سيستم پيشرفته ترمز ABS+ EBD
سيستم ضد سرقت (Immobilizer)
كامپيوتر اطلاعات سفر
شيشه بالابر برقي جلو و عقب
چراغ مه شكن جلو و عقب
تيغه برف پاك كن منعطف
آينه هاي جانبي مجهز به چراغ راهنما
زير آرنجي وسط جلو
سيستم تهويه مطبوع دستي
مجهز به 5كمربند ايمني (سه نقطه اي)
گرمكن شيشه عقب
چراغهاي جلو با قابليت تنظيم ارتفاع
قفل شدن اتوماتيك دربها در سرعت
سنسور پارك دنده عقب
چراغ عقب LED
ريموت كنترل تاشو
خاموش شدن تاخيري چراغها جهت هدايت در تاريكي
امکانات تیپ رویال 1.6 لیتری زوتی :
مجهز به دوربين عقب
سانروف برقي
GPS
سيستم تهويه مطبوع اتوماتيك
داراي 4 ايربگ جانبي و پرده اي
نقد و بررسی و تجربه رانندگی با آریو s300
طراحی ظاهری
اگر عبارت TOYOTA ALLION 2007 را در گوگل سرچ کنید تصویر بسیار آشنایی به چشمانتان خواهد خورد و حتی ممکن است تصور کنید اشتباهاً عبارت Zotye Z300 را تایپ کرده اید! تشابهات از حالت الهام گرفتن (مثل تشابه برلیانس و ب ام و) فراتر رفته و اگر به لوگوی کمپانی سازنده دقت نکنید، تشخیص اینکه کدامیک تویوتاست و کدامیک زوتای دشوار می باشد.
با یک نگاه کلی محافظه کاری در جای جای بدنه به چشم می آید و طراح زوتای یا بهتر است بگوییم طراح تویوتا آلیون، سعی کرده با کمترین ریسک چهره ای زیبا و هماهنگ خلق کند و تا حدودی هم در این کار موفق بوده است. بخصوص در نمای جلویی که چراغ های کشیده و بزرگ در کنار جلوپنجره ای کوتاه تر از چراغ ها، بالاتر از سپری برآمده قرار گرفته اند و حاصل کار چهره ای نسبتاً شیک و معقول از آب در آمده.
اما در نمای جانبی و عقبی میتوان گفت که در سادگی کمی افراط شده است. در واقع شاید این میزان از سادگی برای سال 2007 آن هم برای برند معتبر تویوتا مشکل چندانی ایجاد نکرده باشد اما برای خودرویی با برند کمتر شناخته شده آن هم در سال 2015 به اندازه ی کافی جلب نظر نمیکند (البته این بدنه چندی پیش فیس لیفت شده اما فعلاً که همان ظاهر قبلی در اختیار ماست). خلاصه باید اعتراف کنیم که طراحی آریو در مجموع قابل قبول است و همچنین با توجه به تعداد کم این محصول در خیابان، کمتر از برخی رقبا تکراری شده اما به قدری هم چشم نواز نیست که بتوان از آن به عنوان یک برگ برنده در فروش استفاده کرد.
ابعاد Z300 نیز در طول 4565، عرض 1766 و ارتفاع 1486 میلیمتر میباشد که اگر بخواهیم با خودروهای روتین بازار که به چشم همه آشناست مقایسه کنیم کمی از پژو پارس با ابعاد 4498 در 1704 در 1410 بزرگتر میباشد و البته باید در ادامه کار ببینیم از این ابعاد به خوبی استفاده شده است یا خیر.
کیفیت و طراحی داخلی
در داخل کابین هم مثل فضای خارجی با همان شکل و شمایل تویوتا آلیون روبرو میشویم که فضایی نه خیلی مدرن و نه خیلی قدیمی را برایمان تداعی میکند، البته شاید هنگام خرید یک خودروی ارزان قیمت زیبایی کابین در درجه بعدی اهمیت قرار داشته باشد و قبل از اینکه توقع یک کابین لوکس را داشته باشیم ترجیح میدهیم قطعات داشبورد خوب سر جایشان چفت شده باشند و حتی الامکان دیر به صدا بیفتند و از نظر مواد استفاده شده هم لااقل در سطحی باشند که وقتی دستی به روی داشبورد میکشیم به یاد صندلی پلاستیکی حمام خانه مان نیفتیم! خوب اگر این توقعات اولیه برآورده شد دیگر هرچه داشبورد زیباتر و در عین حال ارگونومیک تر بود که چه بهتر.
موتور و توانایی های حرکتی
در زیر کاپوت این آسیایی گمنام یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ با استاندارد آلایندگی یورو 4 قرار دارد که بر خلاف برند اتومبیل از یک کمپانی با سابقه و خوشنام یعنی میتسوبیشی به عاریت گرفته شده. جالب است که برای اطلاع از قدرت موتور اعلامی در سایت سایپا با دو عدد 127 و 112 اسب بخار روبرو میشویم (این اعداد جدای از عدد اعلامی برای نمونه 1.5 لیتری دنده ای است و هر دو برای موتور 1.6 بیان شده! یکی در متن معرفی خودرو و دیگری در کاتالوگ مشخصات!) اما برخی منابع خارجی هم به عدد 90 کیلووات یعنی چیزی حدود 120 اسب بخار اشاره کرده اند که شاید بهتر باشد همین عدد که چیزی مابین دو عدد اعلامی در سایت سایپا است را به عنوان قدرت آریو قبول نماییم.
این حداکثر قدرت در دور موتور 6000 در اختیار راننده قرار میگیرد تا در کنار گشتاور 151 نیوتون متر در دور موتور 4000 اعداد و ارقام قابل قبولی برای یک پیشرانه 1.6 لیتری ارائه داده باشند. البته هرچند این اعداد برای یک موتور 1600 مناسب است ولی با توجه به اینکه این نیرو توسط یک گیربکس اتوماتیک نه چندان مدرن 4 سرعته منتقل میشود و میبایست 1275 کیلوگرم وزن خودرو را نیز به دوش کشد نمیتوانیم توقع شتاب و سرعت اعجاب انگیزی از این بچه اژدهای کم خطر چینی داشته باشیم.
اما در مورد مصرف سوخت که برای خریداران خودرویی در این رنج قیمت اهمیت زیادی دارد آریو در سیکل ترکیبی به ازای هر 100 کیلومتر چیزی حدود 7.6 لیتر از باک 55 لیتری اش میبلعد که با توجه به وزن و گیربکس اتوماتیک رضایت بخش است.
تجربه رانندگی
بالاخره پس از چرخ زدن در اطراف اتومبیل و بررسی های ظاهری وقت آن رسیده که پشت فرمان بنشینیم و ببینیم آریو در باطن چه کاره است! پشت فرمان دید اطراف مناسب باعث میشود خیلی زود با ابعاد اتومبیل هماهنگ شوید، صندلی زیاد نرم نیست اما سفتی آزار دهنده ای هم ندارد.
موتور آریو که با آرم میستوبیشی زیر کاورش قوت قلبی به راننده هدیه میدهد را استارت میزنیم و بعد از بستن کمربند های ایمنی و خفه شدن صدای بوق هشدار کمربند (که حسابی روی اعصاب است) به آرامی شروع به حرکت میکنیم، اتومبیل خیلی روان روی آسفالت خشن محل تست قدم میزند و فرمان و سیستم تعلیق نرم آریو رانندگی آرام و مطلوبی برای یک سواری خانوادگی و راحت فراهم کرده اند.
گیربکس هم وظیفه تعویض دنده ها را مقداری کند اما به نرمی انجام میدهد و از تقه های آزار دهنده خبری نیست. فضای پای سرنشینان مناسب است و با وجود تنظیم صندلی برای قد 180 سانتی متری من ، همکارمان با قد بلند تر روی صندلی عقبی مشکل جای پا نداشت.
خوب تا اینجا که آریو کم نقص ظاهر شده ولی این سواری راحت و خانوادگی تا زمانی که به یک سربالایی رسیدیم ادامه داشت و آنجا بود که با رسیدن به شیب زیاد و وجود 4 سرنشین، میتسوبیشی بودن موتور را فراموش کرده و به یاد حجم پایین پیشرانه افتادیم. در واقع اگر با شتابگیری قبلی وارد سربالایی نشوید قطعاً با خودتان خواهید گفت ای کاش حداقل موتور 1.8 یا 2 لیتری در اختیار داشتم. گیربکس نه چندان فرز 4 سرعته مان هم نه تنها کمکی به کمبود اسب بخار نکرد بلکه ضعف موتور را بیشتر هم به رخمان کشید. دوباره به مسیر مسطح برمیگردیم تا یک تست شتابگیری هم داشته باشیم. ابتدا همراهانمان پیاده شدند تا وزن به شرایط استاندارد نزدیک شود و با قرار دادن گیربکس در حالت تیپ ترونیک اقدام به شتابگیری میکنیم. در حالیکه با افزایش دور موتور صدای پیشرانه (مشابه اکثر اتومبیل های این رده) به اتاق نفوذ میکند آریو بعد از حدود 14 ثانیه به مرز 100 کیلومتر بر ساعت رسید! البته با توجه به اطلاعاتی که از قبل در مورد وزن و موتور و گیربکس داشتیم، این عملکرد متوسط اصلاً دور از انتظار نبود. در حال حرکت نیز اگر به شتابگیری مجدد و درنتیجه دنده معکوس احتیاج داشته باشید روی حالت D کمی دیر به خواسته تان پاسخ داده میشود و گیربکس با زبان بی زبانی به شما میگوید "هولم نکن تا سر فرصت دنده ی مناسب را پیدا کنم!" اما با انتخاب تعویض دستی میتوان تا حدودی این مشکل را کمرنگ تر کرد. اگر حداقل یکی از دو مجموعه اصلی شتابگیری یعنی موتور و یا گیربکس میتوانستند عملکرد بهتری از خود نشان دهند قطعاً ضعف دیگری مقداری پوشش داده میشد اما تلفیق گیربکس نسبتاً کند 4 سرعته و موتور 1.6 لیتری (البته برای این هیکل!) نتیجه ی چندان فوق العاده ای به همراه نداشته.
البته اگر خیلی اهل شتاب و سرعت و شیطنت های خیابانی نباشید (که احتمالاً هم نبودید که این خودرو خانوادگی و کم قدرت را انتخاب کرده اید) برای استفاده ی روزمره و عادی مشکلی نخواهید داشت و تازه با این حجم موتور و تکنولوژی میتسوبیشی از بابت مصرف سوخت نیز پول بیشتری توی جیبتان میماند.
راستی یکی از نکات مثبت این اتومبیل ترمزهای قابل اعتمادش است که هرچند کمی سفت هستند و کمی هم پایین میگیرند اما وقتی به این دو مورد عادت کنید به خوبی شما را در مهار اتومبیل یاری میکنند و سیستم ضد قفل هم بر خلاف برخی محصولات وطنی که زودتر از موعد وارد مدار میشوند، به موقع و فقط در صورت نیاز دست به کار خواهد شد. با عبور از پیچ ها با سرعت بالاتر و یا حرکات تند فرمان، کمی حالت گهواره ای در اتومبیل احساس شد که البته با توجه به نرمی سیستم تعلیق این مورد (حداقل در این رنج قیمتی) کاملاً طبیعی است. حتی می توانم بگویم سیستم تعلیق آریو که در جلو از نوع مک فرسون و عقب از نوع Trailing arm است در مجموع کمی بهتر از میزان توقع من از اتومبیلی در این سطح نشان داد.
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!نمایش قیمت