ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

اسب بخار چیست و نحوه محاسبه قدرت خودرو

اسب بخار چیست و نحوه محاسبه قدرت خودرواسب بخار (به انگلیسی: Horsepower) که به‌اختصار با hp نشان داده می‌شود، نام چند یکای توان است که میزان کار انجام‌شده را می‌سنجد. این واژه در اواخر قرن هجدهم (بین سال‌های 1736 میلادی تا 1819) توسط مخترع اسکاتلندی، جیمز وات برای مقایسهٔ بازده موتور بخار با قدرت اسب‌های کاری به تصویب رسید. بعد از آن برای سنجش بازده موتورهای پیستونی و الکتریکی و توربین‌ها کاربرد آن بیشتر گسترش یافت، اما امروزه این اصطلاح به‌خاطر تعریف‌های مختلفی که از آن موجود بوده، در علوم چندان به‌کار نمی‌رود. اسب بخار به‌عنوان مقیاسی از توان موتورهای درون‌سوز بیشتر در صنعت خودروسازی اصطلاحی رایج است. واحد توان در دستگاه SI وات است. یک اسب بخار، بنابر تعاریف مشهور، بین ۷۳۵٫۵ تا ۷۵۰ وات است. در منابع و محاسبات مهندسی برق، یک اسب بخار برابر با ۷۴۶ وات است.اسب بخار چیست و نحوه محاسبه قدرت خودرو
برای محاسبه قدرت تولیدی در اتومبیل‌های احتراق داخلی، اول با دستگاه‌های مخصوص که به خروجی میل لنگ موتور وصل می‌شود و باری بر روی موتور قرار می دهد، حداکثر گشتاور تولیدی موتور را محاسبه می‌کنند و سپس آن را در دور موتور ضرب کرده و تقسیم بر عدد 5252 می‌کنند. به عنوان مثال در دور موتور 3600 rpm، گشتاوری 200 نیوتن متری بدست می‌آید، حال اگر 2600 را ضربدر 200 نیوتن متر کنیم و سپس عدد بدست آمده یعنی 720000 را تقسیم بر 5252 کنیم، عدد 137 برای مقدار قدرت تولیدی بدست می‌آید که آن را 137 اسب بخار می‌‌نامیم. البته ناگفته نماند که این روش برای موتورهای تنفس طبیعی کاربرد دارد و برای محاسبه نیروی تولیدی موتورهای توربوشارژر نیاز به یک فرمول جداگانه و دستگاه‌های مخصوص سنجش توان است.

قدرت = گشتاور X دور موتور / 5252

در برخی اتومبیل‌های اسپرت و سوپر اسپرت همچون محصولات لامبورگینی و فراری هم دیده‌اید که میزان قدرت تولیدی آنان بیشتر از گشتاور تولیدی موتور است، چون موتورهایی که قدرت بالاتری دارند می‌توانند به دور موتور سریع‌تری هم دست پیدا کنند و در مسابقات هم نیاز به سرعت بالاتری است، ولی عکس این قضیه، در کامیون‌ها شاهد دور پایین و گشتاور بسیار زیاد هستیم که بیشتر برای کشیدن بار مورد نیاز است.
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.