ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

چگونه برای مسافرت نوروزی خودریمان را چک کنیم؟ / راهنمای آماده سازی خودرو برای مسافرت

چگونه برای مسافرت نوروزی خودریمان را چک کنیم؟ / راهنمای آماده سازی خودرو برای مسافرتسال جدید داره از راه میرسه ، اگه میخوای عید نوروز و با ماشینت بری مسافرت حتما قبل از سفر نوروز این چندتا نکته ریز و که اینجا بهتون توضیه میشه رو بخونین و چک کنید تا ایشالا هیچوقت تو راه نمونین !

بازدید دوره ای قبل سفر چندتا خوبی داره :

اولا ماشین شما رو همیشه آماده بکار نگه می داره و می تونین با اطمینان برین سفر بدون اینکه نگران باشین که بین راه براتون مشکلی پیش بیاد.
با بخش های مختلف ماشین آشنا میشن و این یادگیری اتو مکانیک لذتی داره وصف نشدنی
هزینه تعمیر و نگهداری ماشین خیلی کمتر می شود

اینه که شما باید یه فهرستی داشته باشید از تعویض روغن، آب، باتری یا حتی تسمه تایم. و اینکه اینا هر چند وقت یه بار باید عوض بشن . در زیر به چند نمونه اشاره شده :

چک کردن آب رادیاتور : این آب باید مرتب چک بشه ونکته مهم اینه که باید هر سال آب رادیاتور رو عوض کنید . ( و با آب بدون املاح = DM و نیز ضد یخ پرش کنید .این خیلی مهمه و یکی از ساده ترین کارهایی که در مورد ماشین میشه انجام داد خودتون هم می تونین تو پارکینگ خونه این تعویض رو انجام بدین . نسبت ترکیب ضد یخ و آب هم به این صورته که اگه مثلا رادیاتور ۹ لیتر آب می گیره باید ۶ لیتر آب مقطر = DM و سه لیتر ضد یخ توی رادیاتور بریزین
بعضی تست های ماشین خیلی ساده است و خودتون هم می تونین انجام بدین ( باور کنید بعضی از این نکته ها رو همین تعمیرکارهای به اصطلاح حرفه ای هم نمی دونن !)
مثلا برای اطمینان از سالم بودن کمک فنر باید چهار گوشه ماشین رو با دست یا پا به سمت پائین فشار بدی و ول کنی اگه ماشین چند دفعه بالا پایین رفت این یعنی کمک فنر = shock absorber شما خراب شده و باید عوض بشه
برای ماشین های قدیمی بهتره که با جوهر نمک موتور و رادیاتور رو هم شستشو داده و رسوب زدایی بکنید برای این کار می تونین پیچ زیر رادیاتور را باز کنید آب قدیمی رو تخلیه کرده و مقداری آب جوش به همراه جوهر نمک توی رادیاتور بریزید ماشین رو روشن کرده و بذارید یه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ای درجا کار کنه . بعدش آب رو تخلیه کرده و آب رادیاتور ( ضد یخ و آب دی ام توش بریزین )
این روزها باتری ها همه بدون تعمیر و نگهداری هستن که بهشون میگن باتری FM= free maintenance یا بقول عوام باتری های اتمیک ) این باتری ها باید چم بشه که سر باتری شل نباشه یا رسوب نگرفته باشه .
تسمه تایم هم باید از حدود بین ۶۰ هزار تا ۹۰ هزار کیلومتر عوض بشه ( پیشنهاد من حدود ۸۰ هزار کیلومتره ) البته باید کارکرد درجای ماشین مثه گیر کردن در ترافیک های سنگین تهران و شیراز رو نیز در نظر بگیرین که با این حساب حدود ۵۰۰۰ کیلومتر از اعداد فوق کم میشه .
اگه ماشینت تو سربالایی جون نداره و یا دور نمی گیره و با سرعت کم میره احتمالا باید صفحه کلاچ رو عوض کنی . برای اطمینان از خرابی صفحه کلاچ باید ماشین رو وقتی ایستاده است روشن کنی بذاری دنده یک و گاز بدی و یه مرتبه کلاچ رو ول کنی اگه بکسواد کرد و از جا کنده شده یعنی صفحه کلاچ اش سالمه ولی اگه آروم شروع به حرکت کرد بدان و آگاه باش که صفحه کلاچ ات تموم شده !
موفع تعویض روغن کیلومتر رو یادداشت کن بعضی ماشین ها مثه ۲۰۶ کیلومتر شمار دارن که می تونی تنظیم کنه تا موقعی که مثلا ۵ هزار کیلومتر رفت خودش به شما اخطار تعویض روغن رو بده . بهرحال بد نیست هر از چند گاهی هم گیج روغن موتور رو نگاه کنی اگه روغن سیاه بود و چسبندگی اش از دست رفته بود سریع عوض کن چون دردسرهای زیادی برات می تونه بوجود بیاره
چگونه برای مسافرت نوروزی خودریمان را چک کنیم؟ / راهنمای آماده سازی خودرو برای مسافرت
چند تا نکته که بهتره بدونین ها !

هر موقع خواستی روغن موتور عوض کنی , حتما فیلتر هوا و روغن را عوض کن .
اگه ترمزت ضعیفه , لنت ها و روغن ترمز رو بررسی کن .
روغن هیدرولیک رو هم بررسی کن چون اگه کم باشه , فرمون صدای قیژقیژ میده .
اگر فرمان , موقع چرخاندن بلرزد , مشکل از سیبک میل فرمان است .
هر از چند گاهی استپر ماشین رو تمیز کن چون اگر کثیف یا خراب باشد , دور موتور از حالت عادی تغییر میکند و ممکنه ماشین خود به خود گاز بخوره و یا سر راه چهار راهها تا پات رو از روی گاز برمی داری خاموش بشه … که خیلی دردسره
اگر موتور جوش آورد ولی موتور آب و روغن کافی هم داشت , حتما هوا وارد رادیاتور شده یا آب رادیاتور کثیفه . در این مواقع باید هواگیری رادیاتور اون رو بیش از حد و تا جایی که حباب دارد , پر از آب کنید تا هوا خارج شود .و آب رادیاتور رو هم عوض کنی . و ضد یخ و آب مقطر به نسبت یک به سه بریزی
هر از چند گاهی لازمه که وایر شمع ها را چک کنی و همینطور وضعیت شمع هارا. شمع ها نباید زیاد کربنی شوند و اگر سرامیک سفید رنگ آنها شکسته بود , حتما شمع را عوض کن . موقع تعویض شمع ها بین ۱۶ تا ۲۵ هزار کیلومتره
یکی از عواملی که در موقع سوختن واشر سر سیلندر یا ترک خوردن سر سیلندر بوجود می آید , خروج آب از اگزوز است .دقت کن این مشکل اگه پیش اومد باید واشر سر سیلندر رو عوض کنی … ضمن اینکه اگه پراید یا سمند و ۴۰۵ و از این جور ماشین های وطنی بدرد نخور داری بعد از ۵ سال بهتره دیگه خودت داوطلبانه سر سیلندر رو بدی باز کنن و واشرش رو عوض کنن …چون اگه به زبون خوش این کار رو نکنی بد مجبور می شی یه جایی تو جاده یا بین سفر اجباراً این کار رو بکنی و سفرت خراب بشه و خانوم بهت غر بزنه !!!
منبع : / نویسنده : younesfathali کارشناس سلامت خودرو - تصاویر : lauras-corner.com - South Motors BMW
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.