شرکت برلیانس در سال 1992 میلادی و توسط شخصی به نام یانگ رو بنیان نهاده شد؛ محل استقرارش نیز شهر شن یانگ چین میباشد. این مجموعه تا سال 2002 میلادی تنها به ساخت مینیبوس اشتغال داشت.
در سال 2003 میلادی قراردادی بین این شرکت و کمپانی خودروسازی ب ام و امضاء شد که در پی آن مقرر گردید که تولید و فروش و پشتیبانی مدلهای گوناگون ب ام و در سراسر خاک چین، به برلیانس واگذار شود. گرچه برخی از همتایان چینی برلیانس تمامی همت خویش را به این امر معطوف نمودند که وارد بازار آمریکا شوند، ولی برلیانس این ایده را از همان سال 2008 میلادی کنار نهاد و تنها به فروش مختصری به بازار اروپا اکتفا نمود، که البته آنهم در سال 2010 میلادی متوقف شد.
در حال حاضر محصولات این شرکت به کشورهایی همچون روسیه، استرالیا، کره جنوبی، شیلی، کلمبیا، مصر، کویت و الجزایر و …. صادر میشوند.
هماکنون انواع مختلفی از خودروهای BMW در این شرکت ساخته میشود که به ترتیب عبارتاند از: انواع سری 3 سدان (316I و 316I sport و…) و سری 5 سدان 520LI)،525LI،530LI،535LI) و خودروی کراساوور X1 (18I،20I،28I). همچنین قرار است که بهزودی از پیشرانههای ساخت چین هم در این خودروها استفاده شود؛ با این وجود، هنوز هم بیشتر قطعات به کار رفته در ب ام و های ساخته شده در این مجموعه، وارداتی است؛ بهطوری که تا نیمه نخست سال 2010 میلادی، حدود 60 درصد از قطعات مورد استفاده در این مدلها، از خارج از چین وارد شده است.
همچنین خودروهای ب ام و ساخته شده توسط این کمپانی هم تا حدودی با نمونههای عرضه شده در مابقی دنیا تفاوت دارند و حتی برخی از آنها از بدنه کشیدهتری نسبت به نمونههای استاندارد خود برخوردارند. شرکت برلیانس در زمینه تولید خودروهای میکرو ون نیز با شرکت تویوتا همکاری دارد و برخی از این مدلها را تحت لیسانس این شرکت تولید میکند. علاوه بر این، کمپانی مذکور مدلهایی را هم با برند خود تولید میکند که عمده آنها عبارتاند از DOLPHIN،FSV و FRV، H220 و H230، H320 و H330،H530،M1، M2، M3 و کراساوور V5.
برلیانس H320، مدل هاچ بك محصول H330 مي باشد كه درو دو مدل دستي و اتوماتيك در پارس خودرو توليد خواهد شد . اين محصول به دليل ظاهري جوان پسند و امكانات و تجهيزات مناسب ايمني و رفاهي مي توناد گزينه مناسب براي قشر جوان محسو شود . ضمنا كسب استاندارد آلايندگي يورو 5براي اين محصول نشان دهنده سازگاري مناسب آن با طبيعت است .
مشخصات كلي
ابعاد
طول mm 4210
عرض : بدون در نظر گرفتن آيينه ها mm 1758
ارتفاع mm 1460
فاصله دو محور (mm) 2580
وزن خالص 1225 1240
مصرف سوخت(lit)
سيكل تركيبي در مدل اتوماتیک : lit/100km) 6/4
سيكل تركيبي در مدل دستی : 6/7
ظرفيت مخزن سوخت (lit) 55
رينگ 15 * 16/5 J آلومينيومي
تاير 195/65R15
نوع گيربكس دستي 5 سرعته اتوماتيك 4 سرعته
نوع و مدل موتور بنزيني - خطي - BM15L
تعداد سيلندر - تعداد سوپاپ 4سيلندر - 16 سوپاپ
حجم موتور cc 1498 سي سي
حداكثر قدرت 103 اسب بخار در 5800 دور بر دقيقه
حداکثر گشتاور 138 نيوتن متر در 3800 دور بر دقيقه
نوع فرمان تقويت شده برقي - دنده شانه اي - قابل تنظيم
سيستم تعليق جلو سيستم مستقل مك فرسون
سيستم تعليق عقب سيستم نيمه مستقل ميل پيچشي
جلو ديسكي تهويه شونده
عقب : دیسکی
تجهيزات ايمني و رفاهي
كيسه هواي جلو( راننده و سرنشين جلو)
سيستم ترمز ABS+EBD
سيستم تهويه مطبوع اتوماتيك
سانروف برقي
سنسور دنده عقب
بسته شدن پنجره ها با استفاده از ريموت كنترل
قابليت تنظيم صندلي راننده در 8 جهت به همراه تنظيم گودي كمر
تنظيم الكتريكي آينه هاي جانبي
چراغ مه شكن جلو
سيستم تاشو براي صندلي عقب
ميله ضربه گير درهاي جانبي
ميله فرمان جمع شونده
باز شدن خودكار درها هنگام تصادف
سيستم ضد سرقت موتور
صندلي عقب با قابليت پشتيباني ايزوفيكس( صندلي كودك)
برلیانس اچ 320 از نظر طراحی بدنه تا حدی به نسل اول ب ام و سری یک شباهت دارد،اما به جای پلت فرم دیفرانسیل عقب ب ام و از ساختار دیفرانسیل جلو با یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر و گیربکس چهار سرعته اتوماتیک بهره می گیرد.طراحی ظاهری به خوبی محصولات چانگان نیست،اما جذابیت های خاص خود را دارد و در برخی زوایا تازه و مدرن به نظر می رسد.در فضای داخلی هم استفاده هوشمندانه از پلاستیک و پارچه با تریم داخلی کِرم به چشم می خورد که در مجموع از نظر زیبایی و کیفیت نمره قبولی می گیرد.رانندگی با اچ 320 چطور است؟
موتور 1.5 لیتری کمی بیش از 100 اسب قدرت تولید می کند که برای جثه سبک وزن این هاچ بک چینی کافی است.گیربکس عملکرد نسبتا مناسبی دارد و در مجموع باید گفت که برلیانس H320 تنها خودرو حضار در این تست با نسبت نیرو به وزن قابل قبول است.ترمزها همچون سایر خودروها رضایت بخش به نظر می رسند و فرمان پذیری هیجان انگیز،لذت بخش با چاشنی کم فرمانی فراوان است.با H320 بعد از یکی دو دور به مرحله ای می رسید که در تمامی پیچ ها از شنیدن جیغ تایر لذت ببرید و در تلاشی هیجان انگیز برای غلبه بر کم فرمانی و سبکی محور عقب غرق شوید.به نظر من رانندگی با این ماشین از پژو 206 لذت بخش تر است و اگر سایپا بتواند این مدل را با قیمت رقابتی راهی بازار کند،به حاشیه امن فروش انواع پژو 206 های بی کیفیت راه خواهد یافت. H320 یک مدل صندوق دار (سدان) هم دارد که در حاشیه تست حضور داشت اما اجازه رانندگی با آن برای ما صادر نشده بود.این مدل هم از طراحی خوب، کیفیت قابل قبول و فضای داخلی نسبتا کافی برای چهار یا پنج سرنشین برخوردار بود و در صورت عرضه می تواند به خودرویی موفق در بازار فروش بدل شود.