ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

اسنورکِل (snorkel) چیست؟ و تجهیزات لازم برای اسنورکِل کردن خودرو

اسنورکِل (snorkel) چیست؟ و تجهیزات لازم برای اسنورکِل کردن خودروآفرود به خودی خود از جمله مهیج ترین رشته‌های اتومبیل‌رانی و تفریحات سالم است. سفر به نقاط دور دست که از عهده هر وسیله نقلیه ای بر نمی آید باعث شده، ماجراجویی در آفرود به اوجش برسد. تصور عبور از رودخانه برای رسیدن به مقصد قطعا آدرنالین خونتان را بالا می برد.ولی شرط عقل حکم می کند که بی مهابا دل به آب نزنید تا نه خود و نه دوستانتان را گرفتار نکنید.

رشته آفرود هم مثل دیگر ورزشهای موتوری دارای ابزار ها و قطعات تخصصی است. حتی می توان گفت قطعات و ابزارهای مخصوص این رشته تعدد بیشتری نسبت به دیگر رشته های ورزشهای موتوری دارند.آنچه که برای عبور از یک رودخانه بسیار حائز اهمیت است، عمق آب و مسیر انتخابی است. تا آنجا که می توانید، بهتر است از کم عمق ترین قسمت ها عبور کنید.ممکن است در نقاطی از مسیر رود، عرض رودخانه کم شود اما نباید گول کاهش مسیر حرکتی در آب را بخورید زیرا معمولا در نقاطی که عرض رودخانه کمتر شده عمق آب بیشتر می شود و در ضمن سرعت حرکت آب هم افزایش می یابد. البته ممکن است عبور فقط از یک نقطه عمیق امکانپذیر باشد، در این صورت بهتر است سنجیده عمل کنید.

باید در نظر داشت که تجهیزات به تنهایی کمک به کاهش تلفات نکرده و به عنوان مثال در عبور از روداخانه باید در نظر داشت که:

1

: از مسیر هایی با عرض بیشتر و عمق کمتر عبور کرد

2

: با سرعت وارد آب نشوید و به آرامی در جریان رود قرار گیرید

3

:به صورت مورب وارد رودخانه شوید تا فشار آب به خودرو کاهش پیدا کند.

4

:در مسیر رودخانه به نرمی گاز دهید تا چرخ ها در حالت هرزگردی قرار نگیرند و زیر پای خودرو گود نشود.

5

:قبل از ورود به رودخانه اشیاعی که با آب آسیب می بینند را درون کیسه کنید یا در بالا ترین ارتفاع خودرو بگذارید.

برسیم به یکی از مهمترین قطعاتی که می تواند در عبور از رودخانه عصای دستتان باشد! حتما شاسی بلندهایی را دیده اید که قطعه ای لوله ای شکل از کنار درب پوش محفظه موتورشان مثل یک دودکش تا بالای یکی از ستون های جلو امتداد یافته است. این قطعه Snorkel نام دارد.


Snorkel:: قطعه ای لوله ای شکل از کنار درب پوش محفظه موتور گذشته و تا بالای ستون های جلو خودرو ادامه دارد. Snorkel حکم لوله تنفسی یک غواص را برای یک شاسی بلند دارد.

اسنورکل در واقع حکم لوله تنفسی یک غواص را برای یک شاسی بلند دارد. وقتی که خودرو وارد آب می شود، اگر نگوییم آب وارد محفظه فیلتر شده و آن را مسدود می کند، دسته کم زیر محفظه درب پوش موتور پر از بخار می شود. این بخار ناشی از برخورد آب با بدنه موتور و سیستم اگزوز است که در اثر کارکرد پیشرانه کاملا داغ شده اند.
اسنورکِل (snorkel) چیست؟ و تجهیزات لازم برای اسنورکِل کردن خودرو
همزمان با مکش موتور بخار آب به محفظه سیلندر نفوذ می کند و چون بخار قابلیت اشتعال ندارد باعث ریپ زدن و اختلال در کار موتور می شود.

از آن بدتر ورود آب به محفظه موتور است، زیرا آب در لحظه رسیدن پیستون به نقطه مرگ بالا( نقطه ای که سرعت پیستون صفر می شود و به بالاترین نقطه در سیلندر می رسد) مثل گاز متراکم نمی شود و این نکته کافی است که سرسیلندر و ... دچار پدیده هیدرولاک شده و به شدت آسیب ببینند.

با استفاد از اسنورکل در واقع نقطه تنفس پیشرانه را از زیر درب پوش محفظه موتور که تحت تاثیر بخار یا آب است، به هوای آزاد انتقال داده اید.

اگر از ظاهر زیبای اسنورکل که باعث می شود خودروی شما جلوه ای ویژه به خود بگیرد بگذریم، باید بدانید از نظر فنی هم اسنورکل قطعه ای ارزشمند است. می دانیم که هر قدر هوای ورودی به موتور خنک تر باشد مولکول های سوخت می توانند درصد بیشتری از مولکول های هوا (اکسیژن) را جذب کنند.

به این ترتیب علاوه بر افزایش راندمان حجمی موتور، قدرت پیشرانه نیز ممکن است اندکی افزایش یابد.
اسنورکِل (snorkel) چیست؟ و تجهیزات لازم برای اسنورکِل کردن خودرو
یکی از راه های مهم در خنک کردن هوا افزایش طول مسیری است که هوا از آن عبور کرده تا به مانیفولد ورودی برسد.

ناگفته پیداست که افزایش طول مسیر باعث افزایش طول زمان رسیدن سوخت به مانیفولد هم می شود.

به همین دلیل در پیشرانه های مجهز به توربوشارژ از اینتر کولر استفاده می کنند و یا در پیشرانه های اتمسفریک از مانیفولدهای با ارتفاع بیشتر بهره می برند. با استناد به مباحث ذکر شده در بالا باید بدانید نصب اسنورکل علاوه بر رهایی پیشرانه از شر بخار و آب و گرد و خاک، حتی مقداری هرچند کم باعث افزایش راندمان پیشرانه نیز می شود.

شاید از خود بپرسید ممکن است در روزهای بارانی و حتی برفی نفوذ این دو به درون اسنورکل مشکل ساز شود اما باید بدانید طراحی ورودی محفظه اسنورکل به گونه ای است که از ورود گرد و خاک، باران و برف به داخل آن جلوگیری می کند.

ضمن اینکه اغلب سازندگان معتبر اسنورکل محفظه ورودی را طوری طراحی می کنند که می تواند تا 360 درجه چرخش کند و به همین دلیل حتی امکان تغییر جهت مکش نیز در این قطعه میسر است.
اسنورکِل (snorkel) چیست؟ و تجهیزات لازم برای اسنورکِل کردن خودرو
مثلا اگر جهت بارش باران مایل به جلو خودرو است می توانید کلاهک اسنورکل را به سمت عقب(مخالف) بچرخانید.

اگر هم مقداری آب به محفظه ورودی نفوذ کرد، نیاز نیست نگران باشید زیرا منافذی در طراحی کلاهک وجود دارد که آب از آنها خارج می شود. نکته دیگر در مورد این قطعه اینکه اگر در حین حرکت با سرعت بالا باشید، هوا با سرعت بیشتری نسبت به زیر درب محفظه موتور به اسنورکل می رسد که به خودی خود باعث افزایش حجم هوای ورودی به موتور و بالا رفتن راندمان پیشرانه می شود.

خودروهای که در مسیرهای آفرود زیاد تردد می کنند، در معرض گرد و غبار زیادی قرار دارند. در نتیجه فیلتر هوای این خودروها بسیار زود تر از یک خودروی شهری مستهلک شده و مسدود می شود.

باید توجه کنید که در صورت کثیف شدن فیلتر، عمل فیلترینگ هوا به درستی صورت نمی گیرد و علاوه بر نفوذ گرد و خاک به دورن محفظه سیلندر، قدرت موتور نیز کاهش می یابد. از این رو در اسنورکل ها از فیلترهای استفاده می شود که تا چند بار قابل شست و شو و بکارگیری هستند.

نوع خاصی از این فیلترها که مخصوص تردد زیاد در مسیرهای آفرود است Head Snorkel نام دارد. این فیلتر که دارای محفظه خاصی هم هست، از الیاف اسفنجی ساخته شده که جایگزین کلاهک اسنورکل می شود. همچنین انواع دیگر که Pro Filter نام دارند دقیقا جلوی جداره ورودی اسنورکل نصب می شوند.

اسنورکلی که برای یک پیشرانه 4 سیلندر مورد استفاده قرار می گیرد نمی تواند در پیشرانه 8 سیلندر عملکرد مناسبی داشته باشد.البته راهنمای استفاده و انتخاب این قطعه در کاتالوگ ها و سایت های فروشندگان معتبر آن وجود دارد که کار انتخاب را برای شما آسان تر می کند.در بحث نصب هم باید دقت کنید منفذی بخصوص در آب بندی محل نصب آن با بدنه وجود نداشته باشد چرا که در صورت وجود اتصالی با آب بندی نامناسب کار اسنورکل ضایع می شود.
منبع : شرکت رنو، instagram.com
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.