مشخصات فنی و تصاویر تویوتا پریوس هیبریدی + قیمت روز و معایب
تویوتا پریوس Toyota Prius خودرویی است که از سال ۱۹۹۷ تا کنون تولید شدهاست. طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور جلو بوده است.
ویدیویی جالب از تویوتا پریوس هیبریدی مدل 2017
شرایط فروش تویوتا پریوس، پر فروش ترین خودروی هیبرید دنیا
این خودرو یک خودرو برقی دوگانه، اندازه-متوسط (به انگلیسی: Mid-size car) هاچبک و فول است (یعنی میتواند تنها بر موتور، یا تنها بر باتری و یا هر دو متکی باشد) که پیشتر یک خودرو کامپکت سدان بوده که توسط شرکت تویوتا تولید شده و توسعه یافتهاست. ئیپیای (به انگلیسی: EPA) و صفحه منابع هوایی کالیفرنیا (به انگلیسی: California Air Resources Board) این پرایوس را بر پایهٔ انتشار مهدود، در میان پاکترین خودروهایی که در ایالات متحده فروخته میشود رتبهبندی کرده.
تبلیغات تویوتا پریوس پرایم مدل 2017 در آمریکا + مشخصات فنی
تویوتا پریوس را میتوان خودرویی دانست که علاقه بسیاری به حضور در بازار ایران دارد. خودرویی هیبرید که برای اولینبار نسل سوم آن با مدل 2014 به نمایندگی ایرتویا آمد تا برای تست و بررسی سنجیده شود.
آمار فروش پریوس در جهان :
سال 2010 : 509 هزار دستگاه
سال 2011 : 368.4 هزار دستگاه
سال 2012 : 362.8 هزار دستگاه
سال 2013 : 315.5 هزار دستگاه
سال 2014 : 242 هزار دستگاه
سال 2015 : 203.3 هزار دستگاه
سال 2016 تا آوریل: 120 هزار دستگاه
در ادامه تاریخچه تصویری تویوتا پریوس را مشاهده نمایید :
Toyota Prius (XW10) 1997–2001
Toyota Prius (XW20) 2003–2009
Toyota Prius (XW30) March 2009–2015
شرکت ایرتویا نسل چهارم این خودرو را با مدل 2016 / 2017 از اواسط تابستان 95 وارد بازار ایران کرده است. این شرکت نمونههایی از این خودرو را به نمایندگیهای خود فرستاده است تا مشتریان حین ثبتنام بتوانند بازدید اولیهای از این خودرو داشته باشند. پریوس 2016 با پیشپرداخت 55 میلیون تومان ثبتنام میشود و گویا قیمت حدودی 140 میلیون تومان دارد.
پریوس بهعنوان یک خودروی هیبرید در هیچ بازه زمانی ظاهر جذابی نداشته است و میتوان آن را یک خودروی معمولی در طراحی خطاب کرد. با رونمایی نسل چهارم این خودرو، انقلابی در طراحی پریوس دیده شد و بسیاری افراد به ظاهر آن انتقاد کردند. وقتی به سایتهای معتبر جهانی سر میزنید و نظر کاربران را در مورد این خودرو میبینید، کمتر کسی از روی عکس پریوس 2017 را تحسین کرده است.
برخی او را به ماهی تشبیه میکنند که تا به حال کشف نشده بود! ما هم تا حدی بر این اعتقاد تکیه داشتیم و این خودرو نو رسیده را کمی بدترکیب میدانستیم. به همین دلیل روز پنجشنبه به همراه برخی دوستان «اسببخار» به نمایندگی مرکزی این شرکت واقع در خیابان دماوند رفتیم و در Showroom مرکزی ایرتویا اولین ملاقات را با پریوس 2016 داشتیم.
پریوس 2017 از نزدیک متفاوت است
وقتی این خودرو را از نزدیک میبینید، یاد هرچیزی میافتید بهغیر از واژه «بدترکیب». طراحی پریوس تا حد زیادی انقلابی بوده و به سمت فضایی بودن رفته است. اگر از نزدیک این خودرو را ببینید، متوجه میشوید که اتفاقا اصول طراحی جالبی در این خودرو رعایت شده است و با درک آنها میتوانید آن را خودرویی جذاب بدانید.
چراغهای این خودرو که از دیدگاه برخی زشت است طراحی کریستالی و پولکی در دور لنز چراغ دارد و با روشن شدن چراغها، نقاط نورانی مانند بدن ماهی در زیر نور آفتاب میدرخشد که جذابیت خارقالعادهای اجیاد میکند. چراغهای عقب هم طراحی زیبایی دارند و روی آنان خطوط عبور باد تعبیه شده است. با روشن شدن چراغهای عقب میبینید نوار قرمزی گوشههای خودرو نمایان میشود که آن را بیشتر به زیبایی نزدیک میکند. در صندوق عقب هم با دو شیشه تعبیه شده که شیشه عمود بر زمین بهصورت مخفی روی آن قرار گرفته است و دید عقب را آسانتر میکند.
وقتی از کنار به خودرو نگاه میکنید، طراحی به نسبت سادهای را میبینید که با خط گذرا از بالای دستگیرهها تزئین شده است. در این نما سقف خودرو را در بالای سر سرنشینان جلو، بلند میبینید و قوس آن را به سمت صندوق عقب دنبال میکنید. این طراحی نشان میدهد که پریوس 2017 هم تا حدی فستبک و لیفتبک طراحی شده و خود نمادی از ظاهر اسپرت است. لوگوی آبی تویوتا، نوشته Hybrid روی بدنه و صندوق باعث شده است تا از هر زاویه، پاک بودن این خودرو به سایرین اعلام شود.
طراحی داخلی پریوس، به مراتب جذابتر از رقبا
تویوتا پریوس 2017 در اتاق خود طراحی ساده و در عین حال شیک و اسپرتی دارد. در این خودرو، صفحه کیلومتر خاصی را مشاهده نمیکنید و تمام اطلاعات به صورت نمایشگر خطی در بالای داشبورد به نمایش گذاشته شده است. فرمان این خودرو فرمی خوشدست و روی آن سیستم بلوتوث، فرمانپذیری صوتی و تنظیمات سیستم صوتی قرار دارد.
هنوز کروزکنترل پریوس 2017 به سبک بقیه تویوتاها و پشت فرمان در سمت راست قرار دارد. دریچه کولرها با طراحی ملایم و نقرهای شکل، زوایای زیبایی را ایجاد کردهاند و روی دسته تنظیم زاویه باد آنها، نام Prius حک شده است. در وسط داشبورد، نمایشگر بزرگ JBL قرار دارد که قابلیت پخش دیسک، USB، AUX و Ipod دارد. این مانیور به سیستم نویگیشن مجهز است و حین دنده عقب، به وسیله دوربین، فضای پشت خودرو را نشان میدهد. زیر این نمایشگر، سیستم تهویه اتوماتیک تککاناله وجود دارد. پایینتر از این بخش، تنظیمات دنده و رانندگی در پنلی با قاب سفیدرنگ وجود دارد.
دسته دنده کوچک این خودرو با رنگ آبی درخشان مشخص شده و دکمه پارک سمت چپ آن جای گرفته است. سمت راست دسته دنده دکمههای تنظیمات حالت رانندگی و رانندگی برقی تعبیه شده است. با شروع کنسول میانی خودرو، صفحه شارژ بیسیم تلفن همراه نظر را جلب میکند. سپس جالیوانیهای این خودرو شکلی خاص و پلهمانند را به خود گرفتهاند که نظرها بهسمتشان کشیده میشود. دکمه روشن شدن خودرو هم سمت چپ مانیتور روی داشبورد قرار دارد و تنظیمات ارتفاع چراغ و غیرفعال کردن سیستم کنترل کشش روی چپ ستون فرمان جانمایی شدهاند.
کابین امن
فضای پای سرنشینان در جلو و عقب بهطور مطلوبی طراحی شده است و حالت صندلیها
باعث میشود دید خوبی را داشته باشید. صندلیها بهصورت دستی قابلتنظیم است و تنها تنظیم گودی کمر راننده به صورت برقی انجام میشود.
در کابین پریوس 2017 میتوان احساس امنیت خوبی را داشت. زیرا شش کیسه هوای هشتنقطهای و کیسه هوای زانوی راننده، سیستم پایداری الکتریکی و کنترلِرهای سیستم برقی باعث میشود امکان هر حادثه و آسیب به سرنشینان در تصادفات به حداقل برسد.
کابین پریوس با وجود اینکه جذاب است، ولی آپشنپسندان را راضی نمیکند. بهعنوان مثال نبود تودوزی چرم، صندلیهای برقی، گرمکن و سردکن صندلی، سانروف، سنسور پارکجلو و برخی دیگر از این امکانات میتواند عدهای را از خرید یک خودروی هیبرید منصرف کند. همانطورکه در قسمت فوق اشاره شد، پریوس 2016 به مراتب امکانات بهروز و پیشرفتهای دارد و در هر بخش تویوتا، سعی کردهاست از بهترین مواد و ابزار برای ساخت این خودرو استفاده کند. ولی هنوز کاستیهایی در بخش امکانات رفاهی برای نسخه موجود در ایران وجود دارد.
مشخصات فنی را چگونه میبینید؟
از نظر حجم موتور و برخی سیستمهای برقی، پریوس 2017 نسبتبه نسل قبل تغییر نکرده است. موتوربنزینی همان 1.8 لیتر است و با سیستم برقی 134 اسببخار را با گشتاور 142 نیوتونمتر تولید میکند که حین شتابگیری سامانه برقی هم وارد عمل میشود، همین خودروی 134 اسببخاری با وزن 1290 کیلوگرمی در کمتر از 9.5 ثانیه شتابگیری صفر تا 100 کیلومتر را انجام میدهد. مصرف سوخت کمتر از 4.5 لیتر از ویژگیهای این خودرو محسوب میشود. گیربکس این خودرو از نوع CVT یا بهتر بگوییم ECVT است که عملکرد خوبی در پریوس دارد.
جایگاه پریوس در ایران و جهان
پریوس قرار است از سال 95 به بازار ایران ورود رسمی خود را آغاز کند و تا آن روز نمیتوان گفت که استقبال و رویکرد بازار نسبت به آن چگونه خواهد بود. ولی برخی منابع از فروش خوب این خودرو در همین چند وقت خبر میدهند که تا حدی جای خوشحالی دارد. پریوس پرفروشترین هیبرید دنیاست و نسل جدید آن هم بهعنوان یکی از خودروهای پرفروش بازار جهانی شناخته میشود.
در بازار امارات متحده عربی، مدل 2017 و فول این خودرو قیمتی بین 95 تا 102 هزار درهم دارد. با توجه به قیمت این خودرو در بازار جهانی و تعرفه واردات خودروهای هیبرید، عوارض مختلف و هزینه شمارهگذاری، بهای ارز، هزینه گارانتی و... میتوان به عدد اعلام شده در مورد قیمت این خودرو تا حدی نزدیک شد. احتمال دارد پریوس از عوارض تردد در طرح ترافیک معاف شود.
در صورت استقبال خوب از این خودرو، میتوانیم منتظر ورود هیبریدهای دیگر با برندهای متفاوت در ایران باشیم که تا حد زیادی به داشتن هوای پاک شهرهای صنعتی کمک میکنند.
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت