ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

کمک‌فنر چیست + انواع مدلهای کمک‌فنر به همراه لیست قیمت

کمک‌فنر چیست + انواع مدلهای کمک‌فنر به همراه لیست قیمتکمک‌فنر (به انگلیسی: Shock absorber) وسیله مکانیکی است که در نزدیکی هر چرخ نصب می شود تا نوسانات فنرها را کنترل یا میرا کند. یک سر کمک‌فنر به اتاق یا شاسی خودرو متصل می شود و سر دیگر آن به قطعه‌ای متحرک از سیستم تعلیق، مانند پوسته اکسل یا طبق متصل است. در این وضعیت حرکت فنر سبب افزایش و کاهش طول کمک‌فنر می شود.

هدف از بکارگیری کمک فنر میراکردن نوسانات فنر است. کمک‌فنر زیر بار وزن خودرو نیست و بر ارتقاء خودرو هم اثر نمی‌گذارد بعضی از کمک‌فنرها می‌توانند این کارکردها را نیز داشته باشند.کمک‌فنر چیست + انواع مدلهای کمک‌فنر به همراه لیست قیمت
کمک‌ فنرها را می‌توان از دو نظر دسته‌بندی کرد که یکی از لحاظ ساختار و مکانیسم عملیاتی آنهاست و دیگری از بعد چند تیوپه بودن آن. از جنبه ساختار، کمک فنرها به ۶ دسته گازی، هیدرولیکی یا روغنی، تلسکوپی، هیدرواستاتیکی، قابل تنظیم و اهرمی تقسیم می‌گردند که تفاوت آنها در روش جذب ارتعاشات است که امکان دارد به کمک روغن، گاز، اهرم‌بندی و… باشد.

همچنین از لحاظ ساختار فیزیکی هم به انواع تک‌تیوپه، دوتیوپه و با مخزن بیرونی تقسیم می‌شوند که تفاوت آنها در ساختمان داخلی و محل قرارگیری گاز و سیال داخل آنهاست.

اما مرسوم‌ترین کمک فنرها در بین اکثر خودروها، دو نوع گازی و روغنی می‌باشند. کمک فنرهای هیدرولیکی در حقیقت شکل گرفته از دو یا سه تیوپ هستند که به همین علت به آنها تلسکوپی هیدرولیکی هم گفته می‌شود که اگر بخواهیم به صورت ساده عملکرد آن را مرور کنیم، باید بگوییم که در این کمک فنر یک پیستون در داخل سیال که روغن است، حرکت می‌کند. وقتی که به کمک فنر نیرو وارد می‌شود، پیستون تلاش در گذر از لایه‌های روغن دارد و روغن از سوراخ‌های روی پیستون به سوی دیگر گذر می‌کند.

چون روغن به سختی از این سوراخ‌ها عبور می‌کند، پیستون هم در مقابل حرکت خود مقاومت می‌بیند که همین موجب میرا شدن ارتعاشات خواهد شد. باز شدن کمک فنر هم به همین صورت با مقاومت عبور روغن از سوراخ‌های پیستون همراه است.

اما در کمک فنر گازی، روغن هم وجود دارد که هر کدام وظیفه خاص خود را دارند. اساس کار این کمک فنرها هم در عبور هوا و روغن از سوپاپ‌های قرار داده شده در هنگام دریافت ضربه است که موجب از بین بردن ارتعاشات می‌شود.
این کمک فنر دارای کاربردهای بسیاری از جمله استفاده در درب موتور خودروها، درب صندوق عقب، جک‌های ظریف در کمدها و کابینت‌ها می‌باشد. همچنین چون انتقال حرارت در این کمک فنرها سریع‌تر انجام می‌شود، استهلاک کمتری در کارکردهای زیاد دارند.
(لیست جدید)
موارد بیشتر...
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.