ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

بیمه، افت‌قیمت خودرو / برای جبران افت قیمت خودرو پس از تصادف چه کاری می توان انجام داد؟

بیمه، افت‌قیمت خودرو / برای جبران افت قیمت خودرو پس از تصادف چه کاری می توان انجام داد؟خودروهای تصادفی که به‌عنوان دست‌دوم فروخته می‌شوند، همیشه با افت قیمت مواجه هستند و بیمه برای ‌آنکه دارندگان این خودروها متضرر نشوند، راه‌حل دارد. به‌گفته یک کارشناس‌بیمه، افزایش سقف تعهد مالی بیمه شخص‌ثالث برای جبران خسارت افت قیمت خودروی تصادفی راه‌حل مناسبی است.

در شرایطی که زندگی گران‌تر از همیشه شده است، دغدغه جبران خسارت وسایل رفاهی زندگی ازجمله خودرو بیش از گذشته در ذهن و قلب رانندگان وجود دارد، زیرا جبران این موضوع به‌سادگی قبل نیست و هر روز بیش‌از گذشته بر قیمت آن افزوده می‌شود. بیشتر افرادی که خودرو دارند، به این نکته واقف هستند احتمال تصادف در رانندگی وجود دارد و هرزمان که بخواهند خودروی خود را بفروشند، خودروی دست‌دوم به‌عنوان تصادفی شناخته می‌شود و افت قیمت دارد.

یکی از راه‌های کاهش این دغدغه، بالا رفتن آگاهی رانندگان از جزئیات خدمات بیمه خودرو است اما بیمه راه‌حل مناسبی برای این مشکل در نظر دارد تا راه آنها به شکایت و دادگاه کشیده نشود.

در این‌باره علیرضا حسینی، کارشناس صنعت‌بیمه می گوید : «برای حل این مشکل بیمه راه‌حلی را ارائه می‌‌دهد و آن، تعهد مالی بیمه شخص‌ثالث برای جبران خسارت افت قیمت خودروی تصادفی است. درواقع کارشناس بیمه که خسارت خودروی تصادفی را برآورد می‌کند، باید افت قیمت خودرو را علاوه‌بر خسارت تعمیر و صافکاری برای هر دو طرف حادثه محاسبه کند و بیمه موظف است از طریق تعهد مالی بیمه شخص ثالث آن را پرداخت کند.»

این کارشناس بیمه در ادامه توضیح داد: «در سال جاری، سقف تعهدات بیمه شخص‌ثالث در خسارت مالی هفت‌میلیون‌وهفتصدهزارتومان است و افت قیمت خودرو از این طریق پرداخت می‌شود. اگر مبلغ بیشتر از این میزان باشد، مقصر حادثه باید از جیب خود هزینه کند و درصورت عدم پرداخت، متضرر حادثه می‌تواند شکایت کند. ضمن اینکه اگر متضرر و مقصر حادثه مبلغ برآورد کارشناس بیمه برای افت قیمت خودرو را قبول نداشته باشند، می‌توانند درخواست تجدیدنظر بدهند تا نهاد داوری دراین‌زمینه تصمیم‌گیری کند.»

حسینی درباره راه‌حل بیمه در این‌باره گفت: «یکی از راهکارهای بیمه برای چنین مواردی افزایش سقف تعهد بیمه شخص‌ثالث است تا تعهد مالی بیمه بیشتر از رقم سالانه در نظر گرفته شود و بعضی شرکت‌های بیمه سقف آن را تا ۳۰میلیون‌تومان هم در نظر گرفته‌اند و دارندگان خودرو، مبلغی بیش‌از حق بیمه شخص‌ثالث را باید پرداخت کنند.»
قانون چه می‌گوید؟
تصادفات
اگر صاحب خودروی تصادفی از طریق بیمه، افت‌قیمت خودروی خود را از مقصر حادثه دریافت نکند، می‌تواند شکایت کرده تا از طریق دادگاه خسارت افت قیمت خودروی خود را از مقصر حادثه دریافت کند. البته پیش‌از آنکه کار به شکایت متضرر حادثه برسد، راننده مقصر می‌تواند شخصا آن را پرداخت کند. اما قانون در این باره چه می‌گوید؟
طبق ماده ۱ و ۲ قانون مسئولیت مدنی، هرکسی به دیگری چه عمد یا غیرعمد خواه مباشرتا یا به تسبیب خسارتی وارد کند، مسئول جبران خسارت است. در این راستا شخص متضرر باید برای تامین دلیل برآورد خسارت ناشی‌از افت قیمت به شورای‌حل‌اختلاف مراجعه کند.

پس‌از ثبت دادخواست، کارشناس مربوط به تصادفات تعیین می‌شود و ایشان با ملاحظه خودرو یا در مواردی عکس‌های آن، خسارت افت قیمت را محاسبه و برآورد می‌کند.

بعد از برآورد خسارت با‌توجه به مبلغ خسارت تعیین‌شده توسط کارشناس، دادخواست مطالبه خسارت به طرفیت مالک خودروی مقصر، تقدیم دادگاه یا شورای‌حل‌اختلاف می‌شود با این توضیح اگر خسارت بیش‌از ۲۰میلیون‌تومان باشد، رسیدگی به دادخواست مطالبه خسارت در صلاحیت دادگاه و اگر کمتر از آن باشد، در صلاحیت شورای‌حل‌اختلاف است.
منبع : مجله دنیای خودرو / تصویر : Hutchison & Stoy, PLLC - BanBell
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.