ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

سو‌پاپ خودرو چگونه کار می کند + معرفی انواع سو‌پاپ‌ها

سو‌پاپ خودرو چگونه کار می کند + معرفی انواع سو‌پاپ‌هاسوپاپ (به فرانسوی: Soupape) (به انگلیسی: Poppet valve) در لغت به معنی دریچه است. سوپاپ یکی از قطعات قارچی شکل موتور است که روی سرسیلندر قرار می‌گیرد و ورود مخلوط هوا و سوخت و خروج دود را کنترل می‌کند. بطور کلی هر چیزی که ورود و خروج چیز دیگری را کنترل کند می‌تواند یک سوپاپ تلقی شود. به عنوان مثال می‌توان درهای ورودی خودکار در فروشگاه‌های بزرگ را نام برد.

پیشرانه خودرو‌ها که قلب تپنده هر اتومبیل محسوب می‌شوند در چند سال اخیر دستخوش تغییرات بسیاری شده است و طراحان و مهندسان حوزه خودرو‌سازی همیشه به دنبال استفاده از فناوری‌های جدید در این قطعات بوده‌‌اند تا بتوانند به نسبتی پایدار و مناسب از مصرف سوخت و تولید نیرو برسند.

قطعاً اغلب تغییرات در پیشرانه خودرو‌ها، به دنبال ایجاد یک معادله مصرف سوخت در خودرو است، به شکلی که پیشرانه خودرو‌ها بتوانند با کمترین میزان مصرف انرژی، بیشترین نیرو را تولید کنند. وقتی صحبت از مصرف سوخت پیشرانه خودرو‌ها می‌کنیم، بحث کنترل و هدایت سوخت به پیشرانه پیش می‌آید و در اینجا است که قطعاتی به نام سوپاپ اهمیت بسیاری دست پیدا می‌کنند.سو‌پاپ خودرو چگونه کار می کند + معرفی انواع سو‌پاپ‌ها
اگر بخواهیم به زبان ساده‌ سو‌پاپ را تعریف کنیم باید بگوییم، سو‌پاپ قطعاتی است که مانند یک دریچه سوخت را به داخل سیلندر‌های پیشرانه تزریق می‌کنند و دود یا هوا را از داخل سیلندر‌ها خارج و به مخزن یا همان اگزوز هدایت می‌کند.

به طور کلی سوپاپ در پیشرانه خودرو‌ها به دو شکل سوپاپ گاز و سوپاپ دود یافت می‌شود. سو‌پاپ گاز، سوپاپی است که انرژی یا سوخت مصرفی پیشرانه خودرو با استفاده از آن وارد سیلندر‌های پیشرانه خودرو می‌شود. سو‌پاپ دود هم سوپاپی است که پیشرانه خودرو‌ها با بهره‌گیری از آن دود بوجود آمده در فرایند مصرف سوخت را از پیشرانه خارج می‌کنند.

به طور کلی سوپاپ گاز در پیشرانه خودرو‌ها از قطر بیشتری برخوردار است و یه دلیل جریان آب کنار این سوپاپ‎ها، همیشه از سوپاپ‌های دود دمای پایین‌تری دارند. همچنین سو‌پاپ گاز در پیشرانه خودرو‌ها، با فرایند مصرف سوخت و احتراق تماس مستقیم ندارند و همین امر باعث شده است این سوپاپ‌ها از فرسایش کمتری برخوردار باشند.

در خودرو‌های امروزی سوپاپ‌های گاز از دهانه‌ای با زاویه ۴۵ درجه بهره‌ می‌برند که باعث می‌شود جریان هوا سریع‌تر به داخل سیلندر‌ها وارد شود و فرایند احتراق با سرعت بیشتری انجام شود. سوپاپ‌‌ها در پیشرانه خودرو‌ها، سه قسمت بشقابک یا همان سر سو‌پاپ، ساق و انتهای ساق است و معمولا در سوپاپ‌های گاز به کار رفته در پیشرانه خودرو‌های امروزی، انتهای ساق تیز‌تر است و باعث می‌شود ساق سوپاپ گاز بلند‌تر مشاهده شود؛ این تغییر شکل به دلیل آسان‌تر کردن انتقال جریان هوا در یک راستا است.

طبق یک قائده کلی، برای هر سیلندر حداقل دو سوپاپ نیاز است، یکی سو‌‌پاپ گاز و دیگری سوپاپ دود؛ حال بسیاری از خودروسازان برای تقویت قوای پیشرانه و تولید نیروی بیشتر برای هر سیلندر ۴ سوپاپ در نطر می‌گیرند، دو سو‌پاپ گاز و دو سو‌پاپ دود، در این حالت جریان تزریق سوخت و خروج دود از پیشرانه سریع‌تر و با حجم بیشتری انجام می‌پذیرد که در نهایت باعث افزایش قدرت پیشرانه خودرو می‌شود.

معمولاً پیشرانه‌های ۱۶ سوپاپ، در واقع پیشرانه‌های ۴ سیلندری هستند که به ازای هر سیلندر ۲ سوپاپ گاز و ۲ سوپاپ دود دارند اما پیشرانه‌هایی که به پیشرانه‌های ۲۴ سو‌پاپ معروف هستند امروزه به دو شکل یافت می‎‌شوند؛ نوع اول این پیشرانه‌ها، در واقع پیشرانه‌های ۸ سیلندری هستند که هر یک ۲ سوپاپ گاز و ۲ سوپاپ دود دارند و نوع دوم این پیشرانه‌ها، پیشرانه‌هایی هستند که اغلب در خودرو‌های پر قدرت به کار می‌روند و دارای یک پیشرانه ۱۲ سیلندر هستند و هر پیشرانه به صورت استاندارد ۱ سیلندر گاز و ۱ سیلندر دود دارد.
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.