ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

خودروها در کارخانه چگونه رنگ آمیزی می شوند؟

خودروها در کارخانه چگونه رنگ آمیزی می شوند؟رنگ خودرو از قدیم ابتدایی‌ترین چیزی بود که به نظر بیننده‌ها می‌رسید و رنگ مناسب برای هر خودرویی می‌تواند ظاهر و استایل آن را به شکل قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد.

در ابتدایی‌ترین سال‌های تولید خودرو (۱۸۰۰)، اتومبیل‌ها بصورت دستی و با استفاده از همان رنگ‌های معمولی ملقب به رنگ چوب رنگ‌آمیزی می‌شدند. فرآیند خشک شدن این رنگ‌ها در دمای اتاق و طی چند هفته صورت می‌گرفت. اما امروزه اتومبیل‌ها بواسطه‌ روبات‌ها رنگ می‌شوند و فرآیند خشک شدن آن‌ها تنها طی چند ساعت در داخل کوره انجام می‌‎شود. پیشرفته‌ترین فرآیند رنگ‌آمیزی اتومبیل در چندین لایه اجرا می‌شود که ضخامت کلی آن حدود ۱۰۰ میکرومتر ‌(۰.۱ میلیمتر) است. در ادامه این مراحل را توضیح می‌دهیم:

آماده سازی

در این مرحله اسپری آب با فشار بالا به بدنه‌ خودرو گرفته می‌شود. همچنین پوشش فوسفات برای محافظت از بدنه در برابر اثرات خوردگی و آماده‌سازی سطح برای پوشش E-Coat ضروری است. سپس بدنه‌ خودرو برای عملیات پوشش E-Coat وارد استخر حاوی رزین، رنگ‌دانه‌ها و سایر افزودنی‌ها می‌شود. در این قسمت جریان الکتریسیته در آب ایجاد شده (بدنه ‌نقش کاتد و رنگ نقش آند را ایفا می‌کنند) و باعث می‌شود لایه‌ نازکی برنگ قهوه‌ای یا مشکی تحت عنوان E-Coat یا Electro-Coat بدنه‌ خودرو را بپوشاند. کارکرد این روش حدود ۹۹.۹ درصد بوده و در مقایسه با سایر فرآیندهای رنگ‌آمیزی خودرو بالاترین دوام در برابر خوردگی را دارد.

آستر

آستر اولین پوششی است که بدنه‌ خودرو را می‌پوشاند. در استفاده از آستر چندین هدف وجود دارد. آستر بعنوان یک ترازکننده بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که معمولا در فرآیند تولید، بدنه‌ خودرو دچار لکه‌ها و انواع معایب سطحی می‌شود. بنابراین با استفاده از آستر سطحی هموارتر و بی عیب خواهیم داشت. آستر همچنین بعنوان یک محافظ عمل می‌کند. محافظت آستر در برابر خوردگی، اختلاف دما، ضربات، سنگ ریزه‌ها، اشعه‌ی UV و غیره خواهد بود. همچنین آستر چسبندگی رنگ اصلی به سطح را آسان کرده و امکان استفاده از انواع رنگ‌ها را فراهم می‌کند.خودروها در کارخانه چگونه رنگ آمیزی می شوند؟
پوشش رنگ اصلی

پوشش اصلی بر روی آستر اضافه می‌شود. این پوشش شامل ویژگی‌های بصری رنگ و افکت‌ها بوده که عموما از آن بعنوان رنگ خودرو یاد می‌شود. پوشش‌های رنگ اصلی‌ که در صنعت خودروسازی استفاده می‌شود به سه دسته تقسیم می‌شوند: سالید، متالیک و رنگدانه‌های مرواریدی.

رنگ‌های سالید هیچگونه ویژگی درخشندگی بجز خود رنگ ندارند. این ساده‌ترین نوع رنگ‌آمیزی خودرو است و همچنین معمول‌ترین نوع برای رنگ آمیزی وسایل نقلیه‌ی سنگین، ماشین آلات عمرانی و هواپیماهاست. رنگ‌های سالید بطور گسترده‌ای برای خودروهای سواری، کامیون‌ها و موتورسیکلیت‌ها نیز استفاده می‌شود.

رنگ‌های متالیک حاوی فلس‌های آلومینیومی هستند. این فلس باعث ایجاد خاصیت درخشندگی و اثر دانه‌ای می‌شود که عموما بعنوان نمای متالیک شناخته شده است. پیاده‌سازی این نوع رنگ نسبت به رنگ‌های سالید سخت‌تر است، چرا که ابعاد بسیاری باید در نظر گرفته شوند. رنگ‌های متالیک و مرواریدی باید آنقدر نواخته شوند تا در نهایت یک نمای کاملا یکدست و بدون سایه روشن یا نقاط تیره بدست آید.
رنگ‌های مرواریدی حاوی رنگدانه‌های رنگین‌کمانی هستند که عموما مروارید خوانده می‌شوند. رنگدانه‌های مرواریدی از تلالؤی رنگدار بهره‌مند هستند که باعث می‌شود رنگ خودرو عمق پیدا کند. ماهیتا رنگ‌های مرواریدی دو گونه‌اند: دو مرحله‌ای (رنگ اصلی مرواریدی+ پولیش) و سه مرحله‌ای (پوشش اصلی+ پوشش مرواریدی میانی+ پولیش).
خودروها در کارخانه چگونه رنگ آمیزی می شوند؟
پولیش

پولیش یک روکش شیشه‌ای و نورگذر است که بر روی رنگ اصلی اسپری می‌شود و آخرین لایه‌ یا سطح بیرونی رنگ خودرو را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل پولیش باید بقدر کافی بادوام باشد تا در برابر ساییدگی مقاومت کند و نیز بقدر کافی از لحاظ شیمیایی پایدار باشد تا بتواند از رنگ خودرو در برابر اشعه‌ی UV محافظت کند.
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.