ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

تنش دیپلماتیک میان ترکیه و آمریکا بالا گرفت

تنش دیپلماتیک میان ترکیه و آمریکا بالا گرفتروز سه‌شنبه ۲۴ اکتبر (۲ آبان)، در حالی که یک هیات نمایندگی از سوی وزارت دادگستری ترکیه طبق برنامه ریزی قبلی در تدارک سفر به واشنگتن بود، مقامات ایالات متحده از صدور ویزا برای اعضای این هیات خود داری کردند.

در پی این تصمیم واشنگتن، وزارت دادگستری ترکیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد به دلیل بحران صدور ویزا، سفر هیاتی از سوی این وزارت به آمریکا لغو شده است. در این بیانیه اضافه شده که در اصل برای صدور ویزا درخواستی هم درکار نبوده تا رد شود.

تنش بر سر صدور ویزا بین آمریکا و ترکیه که هر دو نیز عضو پیمان ناتو هستند، به عواقب کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ و بازداشت دو هفته قبل یکی از کارکنان محلی کنسولگری ایالات متحده در استانبول به اتهام‌ جاسوسی باز می‌گردد. دولت ترکیه فتح‌الله گولن، منتقد دولت رجب طیب اردوغان و مقیم آمریکا را طراح آن کودتا می داند و بارها از ایالات متحده خواستار تحویل او شده است.

به دنبال بازداشت این کارمند کنسولگری، واشنگتن و آنکارا صدور روادید برای شهروندان یکدیگر را معلق و محدود کردند.

ابتدا سفارت آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد که رویداد اخیر موجب شده تا به ارزیابی مجدد درباره اجرای تعهدات ترکیه در ارتباط با تامین امنیت تاسیسات و دیپلمات های ایالات متحده بپردازد و بنابراین بررسی و صدور ویزای غیر مهاجرتی معلق و تنها ویزای مهاجرتی برای شهروندانی صادر می شود که خواهان سکونت در آمریکا باشند.

سپس ترکیه نیز در اقدامی مشابه صدور ویزای غیر مهاجرتی و نیز انجام هرگونه خدمات مربوط به روادید در کنسولگری‌های خود برای شهروندان آمریکایی را متوقف کرد.

اعضای پیمان ناتو مجاز به صدور روادید برای شهروندان یکدیگر هستند و به همین خاطر این نگرانی وجود دارد که بحران مجدد بر سر صدور ویزا بین آمریکا و ترکیه، به دامن زدن به اختلافات بیشتری در درون این پیمان منجر شود.
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.