ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

تلاش گسترده پژو و رنو برای دور زدن تحریم های ترامپ

تلاش گسترده پژو و رنو برای دور زدن تحریم های ترامپپایگاه اینترنتی روزنامه فرانسوی "چلنج" روز سه شنبه درگزارشی با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا ازبرجام تاکید کرد که شرکت های خودروسازی پژو و رنو تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا تحریم های ترامپ را علیه ایران دور بزنند.

آلن گابریل نویسنده مقاله افزوده است: پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای 1+5 با ایران، شرکت خودروسازی پژو-سیتروئن بلافاصله اعلام کرد همکاری خود را با ایران قطع می کند، با این حال رنو حرف از کاهش میزان فعالیت خود زد، اما آیا چنین چیزی امکان دارد؟
شرکت های فرانسوی پژو و رنو بطور تاریخی رابطه خوبی با صنعت خودرو و قطعه سازی ایران دارند و بیش از 40 درصد بازار داغ خودرو این کشور را به خود اختصاص داده اند. شرکت های فرانسوی سود خوبی از بازار تشنه ایران نصیب شان می شود، اما دیکتاتوری آمریکا کار را برای آنها مشکل کرده است.

شرکت پژو همچنان خودروی مدل 405 خود را با قیمت تقریبی 8000 یورو در ایران به فروش می رساند. همچنین پژو 206 یکی از خودروهای جوان پسند در ایران است که در سال های گذشته فروش خوبی داشته است.

جای تاسف دارد که شرکت های فرانسوی از چنین بازار خوبی قصد خروج دارند. بازاری که 40 درصد فروش خودرو خود را تنها به دو شرکت فرانسوی تخصیص داده و چنین چیزی در جهان تقریبا نادر است.

چلنج ادامه داده است: فقط در سال 2017 شرکت ایران خودرو 443 هزار دستگاه خودرو خود را با برند پژو به بازار ایران عرضه کرد. شرکت خودرو سازی رنو نیز در همین سال 162 هزار دستگاه در ایران فروخت که در مقایسه با سال 2016 رشد 50 درصدی را شاهد بود.

بعد از توافق هسته ای سال 2015 بین تهران و 1+5، شرکت های خودروسازی فرانسه در ایران فعالیت های خود را از سر گرفتند. حتی انتظار می رفت این همکاری ها در دراز مدت به سرمایه گذاری های کلان میان شرکت های فرانسوی و ایرانی منجر شود، اما کارشکنی های ترامپ همه چیز را به هم ریخت.

در همین ارتباط، چندی پیش نیز پی یر گاتاز رئیس انجمن کارفرمایان فرانسه گفت: خبر خروج پژو-سیتروئن از بازار خوب و پر ظرفیت ایران برای این شرکت و مدیران آن بسیار بد بود، اما متاسفانه انتخاب دیگری نداشتند.

وی ادامه داد: متاسفانه مدیران گروه خودروسازی پژو سیتروئن با تصمیم آمریکا مبنی بر اعمال تحریم ها علیه ایران مواجه شده اند. اگر بر اساس آنچه واشنگتن خواسته عمل نکنند، مجازات های سختی پیش رو خواهند داشت.

ایران تاکنون از نظر حجم معاملات بالاتر از چین، انگلیس، ایتالیا و آلمان نخستین بازار خارجی برای شرکت پژو-سیتروئن محسوب ‌شده است.

پژو-سیتروئن از شرکت‌هایی است که بلافاصله بعد از برجام و به تبع آن اعلام رفع محدودیت‌ها برای همکاری تجاری با تهران و بازگشت به بازار ایران اعلام آمادگی کرد.

ترامپ که از بهمن 1395 به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه امسال خروج از برجام را اعلام کرد.

این اقدام از سوی سایر امضا کنندگان این توافق محکوم شده و آنان اعلام کرده اند که به برجام وفادار می مانند. اتحادیه اروپا اعلام کرده است که از فعالیت شرکت های خود در ایران حمایت می کند.
منبع : IRNA - تصویر : carmagazine.co.uk
معرفی کامل شرکت خودروسازی رنو فرانسه (Renault)
معرفی کامل شرکت خودروسازی پژو فرانسه (Peugeot) + تاریخچه
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.