دولتی کردن واردات خودرو + افزایش تعرفه واردات خودرو در راه است
آمار اولیه گمرک ایران نشان می دهد واردات خودرو در ده ماهه اول امسال بیش از ۵۰ درصد رشد داشته. این درحالی است که دعوای دولت و واردکنندگان بر سر اینکه چه گروهی باید مرجع واردات خودرو باشد بالا گرفته. فعلا کلید واردات خودرو دست نمایندگی های رسمی است ولی این وضع شاید عوض شود.گمرک ایران جمع ارزش خودروهای وارداتی را بیش از یک میلیارد و ۱۶۲ میلیون دلار اعلام کرده است که رقم واردات در مقایسه با سال گذشته بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است.
پیشبینی افزایش درآمد ناشی از واردات خودرو در سال آینده خورشیدی باعث شده، دولت در لایحه بودجه ۱۳۹۶ تعرفه واردات خودرو را افزایش دهد.
در این لایحه که هم اکنون در کمیسیون تلفیق مجلس در دست بررسی است، افزایش ۵ درصدی عوارض واردات خودرو گنجانده شده است.
واردات خودرو به ایران در حالی افزایش یافته است که پیشنویس طرح "مشروط شدن واردات خودرو" در کمیسیون امور زیربنایی دولت در دست بررسی است.
بر اساس این طرح، فقط افرادی مجاز به واردات خودرو به ایران هستند که مجوز نمایندگی رسمی شرکت اصلی خودروساز را داشته باشند یا یکی از شرکتهای دارای اختیارنامه از سوی شرکت مادر را داشته باشند.
از جمله شرط های گنجانده شده در این طرح این است که واردکننده به اندازه نصف ارزش تولید خودرو در داخل، اجازه واردات داشته باشد و در صورتی که امکان تولید نداشته باشد، به اندازه دو و نیم برابر ارزش خودروی وارداتی، صادرات قطعات یا خودروهای داخلی را انجام دهد.
عبدالرضا فهیمی، عضو انجمن واردکنندگان خودرو با انتقاد از این طرح به خبرگزاری فارس گفته است: "این طرح در حالی تهیه شده که مشخص نیست سطح تخصصی واردکنندگان خودرو برای صادرات قطعات و خودروهای داخلی چگونه ارزیابی شده است."
آقای فهیمی گفته است این طرح به سرنوشت مصوبه مشروط سازی "واردات موز به صادرات سیب" دچار میشود.
اشاره او به مصوبه هیئت دولت در فروردین سال ۹۵ است که بر اساس آن ورود موز مشروط به صادرات سیب شد و تعرفه واردات موز به ۲۶ درصد رسید.
در ایران با توجه به هزینههای حمل و نقل، تعرفههای گمرکی و مالیات، قیمت خودروهای وارداتی بسیار بالاتر از قیمت آنها در بازارهای جهانی است.
بیشتر خودروهای وارداتی از امارات متحده عربی، کره جنوبی، اسپانیا، آلمان و ترکیه به ایران میآیند.
شرکت خودروسازی رنوی فرانسه بیش ازسه ماه پیش، قراردادی را به منظور احیای حضور پررنگ خود در ایران امضا کرد. براساس این قرارداد، ظرفیت تولید این خودروساز سالانه ۱۵۰ هزار خودرو در ایران افزایش خواهد یافت. ظرفیت کنونی تولید خودروی رنو در ایران ۲۰۰ هزار خودرو در سال است.
شرکت فرانسوی پژو-سیتروئن هم که پیش از تحریمها از فعالترین شرکتهای خودروسازی در ایران بود، گفته است که با قرارداد پنج سالهای به ارزش ۴۰۰ میلیون یورو برای تولید، تحقیقات و توسعه به ایران باز میگردد و انتظار دارد در سرمایهگذاری مشترک با شرکت ایران خودرو، سالانه حدود دویست هزار دستگاه خودرو در ایران تولید کند.
بر اساس این طرح، فقط افرادی مجاز به واردات خودرو به ایران هستند که مجوز نمایندگی رسمی شرکت اصلی خودروساز را داشته باشند یا یکی از شرکتهای دارای اختیارنامه از سوی شرکت مادر را داشته باشند.
از جمله شرط های گنجانده شده در این طرح این است که واردکننده به اندازه نصف ارزش تولید خودرو در داخل، اجازه واردات داشته باشد و در صورتی که امکان تولید نداشته باشد، به اندازه دو و نیم برابر ارزش خودروی وارداتی، صادرات قطعات یا خودروهای داخلی را انجام دهد.
عبدالرضا فهیمی، عضو انجمن واردکنندگان خودرو با انتقاد از این طرح به خبرگزاری فارس گفته است: "این طرح در حالی تهیه شده که مشخص نیست سطح تخصصی واردکنندگان خودرو برای صادرات قطعات و خودروهای داخلی چگونه ارزیابی شده است."
آقای فهیمی گفته است این طرح به سرنوشت مصوبه مشروط سازی "واردات موز به صادرات سیب" دچار میشود.
اشاره او به مصوبه هیئت دولت در فروردین سال ۹۵ است که بر اساس آن ورود موز مشروط به صادرات سیب شد و تعرفه واردات موز به ۲۶ درصد رسید.
در ایران با توجه به هزینههای حمل و نقل، تعرفههای گمرکی و مالیات، قیمت خودروهای وارداتی بسیار بالاتر از قیمت آنها در بازارهای جهانی است.
بیشتر خودروهای وارداتی از امارات متحده عربی، کره جنوبی، اسپانیا، آلمان و ترکیه به ایران میآیند.
شرکت خودروسازی رنوی فرانسه بیش ازسه ماه پیش، قراردادی را به منظور احیای حضور پررنگ خود در ایران امضا کرد. براساس این قرارداد، ظرفیت تولید این خودروساز سالانه ۱۵۰ هزار خودرو در ایران افزایش خواهد یافت. ظرفیت کنونی تولید خودروی رنو در ایران ۲۰۰ هزار خودرو در سال است.
شرکت فرانسوی پژو-سیتروئن هم که پیش از تحریمها از فعالترین شرکتهای خودروسازی در ایران بود، گفته است که با قرارداد پنج سالهای به ارزش ۴۰۰ میلیون یورو برای تولید، تحقیقات و توسعه به ایران باز میگردد و انتظار دارد در سرمایهگذاری مشترک با شرکت ایران خودرو، سالانه حدود دویست هزار دستگاه خودرو در ایران تولید کند.
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت
تازهها
اجاره هیلتی، راه حلی مقرون به صرفه و ایدهآل برای پروژههای شما
ارزان ترین دوچرخه ۲۶ بازار (لیست قیمت جدید)
مقایسه ساید بای ساید اسنوا با ایکس ویژن (کدام یخچال بهتر است؟)
بهترین ساعت اتوماتیک، رقابت بین 7 ساعت شگفت انگیز
بهترین ساعت اتوماتیک، رقابت بین 7 ساعت شگفت انگیز
در انتخاب بهترین تشویقی گربه به چه مواردی توجه کنیم
مقایسه گوشی a54 با a34 (کدام گوشی بهتر است؟)
اندروید باکس چیست و چه مزایایی دارد؟ (راهنمای خرید اندروید باکس)
بهترین پاوربانک 1403 (معرفی 10 مدل پرفروش)
شاهد کاغذی
*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.