ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

بررسی دلیل افزایش قیمت خودروهای وارداتی / رنو برترین وارد کننده خودرو به ایران لقب گرفت

بررسی دلیل افزایش قیمت خودروهای وارداتی / رنو برترین وارد کننده خودرو به ایران لقب گرفتفرهاد احتشام‌زاد، رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان خودرو، علت افزایش قیمت خودروهای وارداتی را سیاست‌های اشتباه وزارت صنعت و معدن دانست.

در پی بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو از سوی وزارت صنعت و معدن، فعالان حوزه خودرو انتقاداتی به این تصمیم وارد می‌کنند. به گفته وزارت صنعت، علت این تصمیم‌گیری افزایش حجم واردات در ۴ ماه ابتدایی سال بوده است؛ اما کارشناسان، اجرای این‌گونه دستورالعمل‌های نسنجیده را تنها موجب ایجاد هرج‌ و مرج در بازار خودروهای وارداتی می‌دانند.

حال در جدیدترین واکنش به عدم امکان ثبت سفارش خودرو تا اطلاع ثانوی، فرهاد احتشام‌زاد، رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان خودرو، با اعلام اینکه طی ۴ ماه نخست سال جاری در مجموع ۲,۶۰۸,۰۰۰ دستگاه خودرو از گمرک ایران ترخیص شده است؛ اعلام کرد که سهم برند رنو از این میزان واردات، ۲۲ درصد بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۷ درصد رشد دارد و برای نخستین بار، رنو توانسته است رتبه اول خودروهای وارداتی را به نام خود ثبت کند. وی در ادامه افزود:

برند هیوندای با کسب ۲۰ درصد سهم بازار خودروهای وارداتی و علی‌رغم افت ۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۵، توانست پس از رنو، جایگاه دوم را از آن خود کند. برندهای تویوتا و کیا نیز با افت ۷ درصدی، به‌صورت مشترک در مقام سوم قرار گرفته‌اند. رتبه‌های بعدی نیز به ترتیب به برندهای لکسوس و بی‌ام‌و تعلق دارد.

احتشام‌زاد با بیان اینکه مهم‌ترین دلیل افزایش ۴۳ درصدی واردات در بازه ۴ ماهه نخست سال جاری، سیاست اشتباه وزارت صنعت و معدن در بازار خودروهای وارداتی است؛ اذعان داشت:

متأسفانه تصمیم این وزارت‌خانه مبنی بر باطل شدن امتیاز ثبت سفارش‌های پیشین تا تیرماه سال ۹۶ و ایجاد تنش و نگرانی در بین واردکنندگان خودرو، مهم‌ترین علت افزایش درصد واردات خودرو به کشور است. چراکه تمامی واردکنندگان غیر نمایندگی، مجبور شدند حداکثر استفاده از ثبت سفارش‌های پیشین خود را داشته باشند و در این مسیر نه‌تنها ساماندهی ارزی صورت نپذیرفت؛ بلکه اقدام غیر کارشناسانه‌ی وزارتخانه، سبب تشدید تقاضای ارز نیز شد. علت دیگر، بحث قدیمی طولانی شدن شماره‌گذاری خودروهای مونتاژ آمریکا است. البته با پیگیری‌های ما این مشکل تا حد زیادی مرتفع شد و بدین ترتیب پس از ماه‌ها، این خودروها نیز ناگهان در تعداد بالایی از گمرک ترخیص شدند.

به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان خودرو، نکته مهمی که در راستای جلوگیری از فرافکنی‌های برخی افراد باید متذکر شد این است که سهم خودروهای وارداتی تنها ۵.۸ درصد است و ۹۴.۲ درصد باقی‌مانده، تماما به خودروهای تولید داخل تعلق دارد. اما متأسفانه خودروهای خارجی تنها به جرم بالا بودن کیفیت آن‌ها و با وجود پرداخت تمام هزینه‌های دولتی ده‌ها برابر بیش از سود تولیدکننده، همواره در مظان اتهام آسیب به بازار خودروهای داخلی هستند. وی در ادامه با بیان این مطلب که آمار ارائه‌شده از سوی گمرک نیز دارای ایرادات فراوانی است، اعلام کرد که این انجمن همچنان بر اساس گزارش گمرک به‌عنوان یک سند رسمی، محاسبات خود را انجام می‌دهد و گزارش‌های واردات را منتشر می‌کند.

احتشام‌زاد با انتقاد شدید از تصمیم وزارت صنعت و معدن مبنی بر بستن سامانه ثبت سفارش خودرو، این اقدام را حرکتی خودجوش، غیر کارشناسی و البته غیر قانونی دانست که وزارتخانه بدون در نظر گرفتن تأثیرات منفی این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها بر بازار، هزینه آن را به بخش خصوصی و مشتریان تحمیل می‌کند. وی در این زمینه، افزود:

با ممنوع اعلام شدن واردات خودرو توسط شرکت‌های غیر نماینده در جلسه شورای رقابت که بهمن‌ماه ۹۵ برگزار شد؛ زنگ خطر بروز اتفاقاتی به صدا درآمد که نه‌تنها در راستای منافع مصرف‌کنندگان نیست، بلکه منافع ملی را نیز به خطر انداخته است. آن روز نماینده وزرات‌خانه به انتقادات هیچ توجهی نداشتند و با اطمینان اعلام کردند که اتفاق مهمی در بازار رخ نخواهد داد و همه‌چیز تحت کنترل است؛ اما امروز نتایج این تصمیم غیر کارشناسی و آثار منفی آن را به‌وضوح می‌بینیم.

وی با اعلام اینکه برخی از دوستان، وزارتخانه را حیات خلوت خود می‌دانند و تنها به دنبال منافع شخصی خود هستند؛ توقف ثبت سفارش خودرو را موجب ایجاد تنش در بازار و دلسردی سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی می‌داند و معتقد است: «مثل گذشته، هزینه این تصمیم‌های شخصی و البته اشتباه وزارتخانه را مصرف‌کنندگان و مردمی باید پرداخت کنند که همواره مدعی حمایت از حقوق آن‌ها هستیم.»
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.