ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

چین، بزرگنرین خودروساز جهان در سال 2017 / جایگاه ایران در صنعت خودروسازی جهان کجاست؟

چین، بزرگنرین خودروساز جهان در سال 2017 / جایگاه ایران در صنعت خودروسازی جهان کجاست؟صنعت خودرو در ایران در سال ۲۰۱۷ با تولید یک میلیون و ۵۱۵ هزار دستگاه، با دو پله صعود نسبت به سال ۲۰۱۶ در رده شانزدهم صنعت خودروی جهان قرار گرفت.

بر اساس گزارش انجمن جهانی خودروسازان، ایران در سال ۲۰۱۶ هم نسبت به سال قبل دو پله صعود کرده بود. رشد تولید صنعت خودرو ایران در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۶ حدود ۱۸ درصد گزارش شده است. در دوره پیش از این هم ایران شاهد افزایشی حدود ۱۸ درصدی بوده است. هم اکنون تیراژ تولید صنعت خودرو در ایران به میزان پیش از تحریم‌های سال ۱۳۹۰ رسیده است و به‌نظر می‌رسد از این پس میزان رشد تولید کندتر شود.

البته بیشتر تولیدات صنعت خودرو ایران، شامل محصولات تاریخ گذشته و خودروهای چینی بی‌کیفیت می‌شوند. در میان تولیدات جدید هم تنها می‌توان به پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن سی سه اشاره کرد. آنگونه که پژو-سیتروئن اعلام کرده است پس از خروج آمریکا، ایران را ترک نخواهد کرد.

بر اساس گزارش انجمن جهانی خودروسازان در سال ۲۰۱۷، چین با تولید ۲۹ میلیون و ۱۵ هزار خودرو در مقام اول، آمریکا با تولید ۱۱میلیون و ۱۸۹ هزار خودرو در مقام دوم و ژاپن با تولید ۹ میلیون و ۶۹۳ هزار خودرو در مقام سوم است.
china car factory
در میان این سه کشور صنعت خودروی آمریکا با افت حدود هشت درصدی، چین با رشد سه درصدی و ژاپن با رشد حدود پنج درصدی در تولید روبرو بوده‌اند.

صنعت خودروی آمریکا در حالی هم اکنون با کاهش تولید هشت درصدی روبرو شده است که در دوره پیشین، دارای رشد یک درصدی بود. صنعت خودروی چین هم که در دوره گذشته شاهد رشد ۱۴ درصدی بود، هم اکنون با رشد ۳ درصدی روبرو است که نشان می‌دهد آهنگ رشد صنعت خودرو این کشور نیز در حال کند شدن است. اما وضعیت ژاپن رو به رشد است.

در سال گذشته میلادی یک اتحاد جدید در صنعت خودرو جهان رخ داد؛ سه شرکت رنو، میتسوبیشی و نیسان به یک اتحاد جدید دست یافتند. برخی گزارش‌ها حاکی است این گروه جدید بزرگترین خودروساز جهان در سال ۲۰۱۷ میلادی بوده است.

پس از این سه کشور به ترتیب آلمان با حدود پنج میلیون و ۶۴۵ هزار دستگاه، هند با حدود چهار میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه، کره جنوبی با حدود چهار میلیون و ۱۴۴ هزار دستگاه، مکزیک چهار میلیون دستگاه، اسپانیا دو میلیون و ۸۴۸ هزار دستگاه، برزیل با تولید دو میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه و فرانسه با دو میلیون و ۲۲۷ هزار دستگاه در مقام‌های چهارم تا دهم قرار دارند.

آنچه در این رده‌بندی به وضوح تغییر کرده است، کاهش تولید خودرو در آلمان و کره جنوبی است. این دو کشور به‌ترتیب دو و سه درصد کاهش تولید داشته‌اند. از طرفی دو کشور برزیل و فرانسه توانسته‌اند با افزایش تولید، جایگاه خود را در تولید صنعت خودرو جهان افزایش دهند.

صنعت خودرو فرانسه طی چند سال اخیر به دلیل افزایش عملکرد پژو و سیتروئن شاهد رشد بوده است. هم اکنون بسیاری از مدل‌های این شرکت در میان پرفروش ترین خودروهای اروپایی قرار دارند.

در مقام ۱۱ تا ۲۰ هم به ترتیب کانادا، تایلند، بریتانیا، ترکیه، روسیه، ایران، جمهوری چک، اندونزی، ایتالیا و اسلواکی قرار دارند.

البته این جدول فقط به میزان تولید اشاره دارد و نشان دهنده قدرت اصلی صنایع خودروسازی جهان نیست. به عنوان نمونه دو کشور فرانسه و ایتالیا که صاحب سبک در صنعت خودرو جهان هستند، در مقام ۱۰ و ۱۹ قرار گرفته اند. شرکت‌های این دو کشور مانند پژو، فیات، رنو و سیتروئن بیشتر سایت‌های تولیدی خود را به کشورهای اروپای شرقی، آسیا و آمریکای لاتین منتقل کرده‌اند.

در مجموع در سال ۲۰۱۷ در حدود ۹۷ میلیون خودرو در جهان تولید شده است که نسبت به سال قبل با دو میلیون خودرو بیشتر، حدود دو و نیم درصد رشد داشته است.
منبع : / نویسنده : جواد عسگری - تصویر : Financial Tribune - Baaz
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.