ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

داستان تعطیلی کارخانه خودروسازی هولدن / جنرال موتورز 2500 استرالیایی را بیکار کرد!

داستان تعطیلی کارخانه خودروسازی هولدن / جنرال موتورز 2500 استرالیایی را بیکار کرد!با تعطیلی کارخانه هولدن در استرالیا یکی دیگر از برندهای خودرویی برای همیشه به تاریخ پیوست. در یک دهه اخیر برخی خودروسازان در آمریکا و اروپا کار خود را تعطیل کرده‌اند اما چرا تنها خودرساز استرالیا به چنین سرنوشتی دچار شد؟

شرکت خودروسازی هولدن یکی ازشرکت‌های زیر مجموعه گروه جنرال موتورز محسوب می‌شد. پایگاه اصلی این شرکت در استرالیا قرار داشت و در سال ۱۸۵۶ برای ساخت زین اسب تاسیس شده بود. این شرکت که توسط جیمز الکساندر هولدن تاسیس شده بود در سال ۱۹۲۳ وارد کسب و کار جدیدی شد و آن ساخت قطعات برای خودرهای جنرال موتورز در آمریکا بود. این شرکت در آن زمان سالی دوازده هزار قطعه برای جنرال موتورز تولید می‌کرد و در ادامه به مونتاژ فورد در استرالیا پرداخت. ساخت بدنه و شاسی از دیگر فعالیت‌های هولدن پیش از خودروساز شدن بود. البته این شرکت در یک بازه زمانی قبل از جنگ جهانی دوم به مونتاژ خودروهای شورولت نیز پرداخته بود و پس از جنگ جهانی دوم هم به مونتاژ برندهایی مانند بیوک، پونتیاک، واکسهال و شورولت پرداخت.
holden
در دهه ۵۰ میلادی این شرکت با کمک جنرال موتورز به تولید محصولاتی با برند هولدن روی آورد و به این ترتیب اولین برند خودروسازی استرالیا در دهه ۵۰ میلادی شروع به رشد کرد.این خودروساز استرالیایی البته در سال‌های بعد هم زیر سایه جنرال موتورز ماند به طوری که در بسیاری از مدل‌های خود از پلت فرم‌ خودروهای مختلف جنرال موتورز استفاده می‌کرد.

اما چرا هولدن با تولید خداحافظی کرد؟

شرکت جنرال موتورز چند سالی است که در حال کوچک کردن خود و خانه تکانی است. پس از بحران اقتصادی ایالات متحده، جنرال موتورز برای بازگشت به صنعت خودروسازی و قدرت یافتن دوباره سعی در کوچک سازی و حذف شرکت‌های زیان‌ده دارد. یکی از برندهایی که جنرال موتورز در ابتدا با آن خداحافظی کرد پونتیاک بود. پس از پونتیاک این شرکت دو زیر مجموعه خود در اروپا یعنی شرکت واکسهال و اوپل را هم به گروه پژو سیتروئن فروخت و حالا هولدن هم مانند پونتیاک به خاطره‌ها پیوسته است.

آخرین محصول تولیدی هولدن خودروی ۶ سیلندر هولدن وی اف کامرد بود که در حومه آدلاید تولید می‌شد. قدرت این خودرو توسط موتور ۶.۲ لیتری خورجینی هشت سیلندر تامین می‌شود. این همان موتوری استکه زیر کاپوت شورولتاس اسنصب شده و ۴۵۵ اسب بخار قدرت دارد.

با تعطیلی هولدن حدود ۲۵۰۰ نفر بطور مستقیم بی‌کار شده‌اند و برخی از شرکت‌های قطعه‌سازی در استرالیا و شرکت‌های وابسته با این شرکت خودروسازی هم در خطر تعطیلی قرار گرفته‌اند. البته احتمالا از کارگران بی‌کار شده هولدن در ساخت تجهیزات و یا خودروهای نظامی یا لوزام خانگی استفاده خواهد شد.

یکی از دلایل اصلی که تولید محصولات هولدن متوقف شد تغییر نظر مصرف‌کنندگان استرالیایی است. مردم استرالیا بیش از گذشته نیاز به خودروهای کوچک و کم مصرف در شهرها و نیاز به خودروهای دو دیفرانسیل یا وانت برای کارهای کشاورزی و حاشیه شهرها دارند که شرکت‌های ژاپنی با قیمت و کیفیت بهتر نیاز این مصرف‌کنندگان را تامین می‌کنند و همین هم باعث شد هر روز مشتریان هولدن کمتر شود.

از دیگر دلایلی که هولدن با زیان‌دهی روبرو شده بود دستمزدهای بالا در استرالیا نسبت به آسیا است. این عامل سبب شده بود خودروهای آسیایی توان رقابت بیشتری داشته باشند و تولید در شرایط رقابتی برای هولدن زیان‌ده باشد. از طرفی به تازگی پای شرکت‌های چینی هم به بازار استرالیا باز شده است، شرکت‌هایی مانند گریت وال، چری، فوتون و جیلی می‌توانند در آینده حتی کار را برای خودروسازان ژاپنی در بازار استرالیا سخت کنند.

تمام این عوامل سبب شد تا هولدن به پایان کار خود برسد و در حالی که بسیاری از استرالیایی‌ها با این برند خاطره دارند این نشان تجاری با تولید بیش از هفت میلیون و ۶۸۷ هزار دستگاه برای همیشه به تاریخ بپیوندد.
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.