ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

کامل‌ترین راهنمای سفر به اردبیل + فهرست مکانهای تفریحی و زیارتی اردبیل

کامل‌ترین راهنمای سفر به اردبیل + فهرست مکانهای تفریحی و زیارتی اردبیلاَردَبیل دربارهٔ این پرونده تلفظ راهنما·اطلاعات (نام باستان: آرتاویل) یکی از کلان شهرهای ایران و مرکز استان اردبیل در شمال غربی این کشور است.

این شهر در قبل و پس از اسلام مرکز آذربایجان بوده است.

شهرت و اهمیّت اردبیل تنها از آن جهت نیست که چند تن از پادشاهان ایران آن شهر را قرارگاه خود ساختند، بلکه از آن لحاظ است که سر حلقه فرقه صفویه، شیخ صفی‌الدین اردبیلی، از این جا برخاست و در همین‌جا به خاک سپرده شد.

با ظهور شیخ صفی‌الدّین و خاندان صفوی، اردبیل اعتبار ویژه‌ای یافت، به طوری که این شهر در زمان تیمور، دارالارشاد و در زمان سلاطین صفوی با عنوان دارالامان از جایگاه خاصّ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برخوردار گردید. حکومت صفوی بسیاری از هرج و مرج‌ها را که در ایران وجود داشت، برانداخت و یک حکومت دینی و مذهبی را پایه‌گذاری کرد که به گفته بسیاری از کارشناسان تاریخ، تشکیل دولت یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخ ایران به شمار می‌آید.

واژهٔ اردبیل یک واژه ایرانی است که ریشه در اوستایی دارد که از واژه «آرتا» (به‌معنی مقدس که در فارسی میانه تبدیل به «ارد» شده‌است و در کلماتی نظیر اردشیر، اردوان، اردستان، اردکان آمده‌است) و «ویل» به معنی شهر تشکیل شده‌است. وسعت این شهرستان ۳۸۱۰ کیلومتر مربّع است و چهرهٔ عمومی شهرستان اردبیل متأثّر از ارتفاعات کوهستان‌های ساوالان (سبلان)، باغرو (تالش) و بزغوش است که این عوامل طبیعی سبب محصور شدن آن شده‌اند. اردبیل از مناطق با اهمیّت ایران به شمار می‌آید و دارای آثار و ابنیّه تاریخی و جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی است.

این شهر همچنین مرکز شهرستان اردبیل است. اردبیل از شهرهای باستانی و تاریخی ایران است. این شهر در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان قرار گرفته و از سردترین شهرهای ایران محسوب می‌گردد که جاذبه‌های طبیعی زیادی دارد. این شهر در ۲۱۹ کیلومتری تبریز و ۵۷۸ کیلومتری تهران واقع شده‌است.کامل‌ترین راهنمای سفر به اردبیل + فهرست مکانهای تفریحی و زیارتی اردبیل
آب و هوای اردبیل

اردبیل آب و هوای سردی دارد که همین سردی هوا استفاده از آب گرم هایش را لذت بخش تر می کند. تابستان های این استان هم خنک و دلچسب است.
کامل‌ترین راهنمای سفر به اردبیل + فهرست مکانهای تفریحی و زیارتی اردبیل
جاذبه های اردبیل

جاذبه های طبیعی و تاریخی این استان تمامی ندارد و در هر گوشه اش می توانید جاذبه های بی بدیل کشف کنید، تعدادی از این جاذبه ها را معرفی می کنیم:

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی
اگر به آثار تاریخی علاقه دارید به میدان عالی قاپو اصفهان بروید و در آنجا اثری را ببینید که به ثبت یونسکو رسیده است. بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی مجموعه ای عظیم و باشکوه از کاشی‌کاری معرق و مقرنس، منبت‌های ارزنده، خطاطی های هنرمندان بزرگ دوره صفوی و … است که ساعت ها تماشا را می طلبند. در اینجا می توانید مقبره شاه اسماعیل اول و بسیاری از کشته شدگان جنگ چالدران را هم ببینید.

دریاچه شورابیل
در جنوب شرقی شهر اردبیل دریاچه ای با آب شور پهنه گسترانده که قدمتش حتی از دریاچه ارومیه هم بیشتر است. اینجا با فضای سبز، تپه ها، دریاچه ای نقره ای و امکانات تفریحی مناسبش محلی عالی برای گذراندن یک روز شاد و مفرح است.
فندقلو
در ۱۰ کیلومتری شهرستان نمین در استان اردبیل جنگلی سرسبز خودنمایی می کند که عاشقان جنگل گردی و مناظر بکر جنگلی را ناخداگاه به اینجا می کشاند. با گشت و گذار در میان این جنگل استخر آب گرم و درختان میوه زیادی می بینید.

شهرهای معروف استان اردبیل
مشگین شهر: از شهرهای زیبای استان اردبیل که تا شهر اردبیل ۹۰ کیلومتر فاصله دارد. اینجا پر از آبشار، جنگل و دریاچه است و طبیعت دل فریبش هر طبیعت دوستی را مجذوب می کند.
سرعین: همه سرعین را به آب و هوای سرد و آب گرم های معروفش می شناسند. اینجا آب گرم های زیادی دارد که از میان آن آب گرم گاومیش گلی، مجتمع آب‌درمانی سبلان و بش باجیلار از همه پرطرفدارتر هستند.
خلخال: خلخال منطقه ای کوهستانی با جاذبه های طبیعی بسیار است که از میان آن ها می توان به غار غار هفت خانه، غار جلال آباد، ، غار ازناو و آب گرم کوثر اشاره کرد.
کامل‌ترین راهنمای سفر به اردبیل + فهرست مکانهای تفریحی و زیارتی اردبیل
غذاهای محلی اردبیل
این استان رژیم غذایی متنوع و خوشمزه ای دارد که تعدادی از غذاهای محلی آنجا را معرفی می کنیم:

چیغیرتمای مرغ

برای درست کردن این غذای خوشمزه از مرغ، روغن، پیاز، گوجه فرنگی، تخم‌مرغ، نمک، فلفل و کره استفاده می شود. این غذا همانند املت گوجه درست می شود تا این تفاوت که در ابتدا مرغ ها را سرخ و سپس گوجه و بقیه مواد را به آن اضافه می کنیم. در آخر هم تخم مرغ ها بر روی غذا می ریزیم و بعد از آن اصلا تخم مرغ ها هم نمی زنیم تا غذا ظاهری زیبا پیدا کند.

ترشی قورمه
برای درست کردن این غذای محلی و خوش عطر از گوشت قرمز، لوبیا چشم بلبلی، پیاز، زردچوبه، آلوچه‌ خورشتی، رب گوجه‌ فرنگی و زعفران استفاده و در نهایت به همراه برنج میل می شود.

دمی ‌یارما
یارما همان بلغور گندم است که اضافه کردنش به غذا به آن طعم دلچسب و خوشمزه ای می دهد برای درست کردن این غذا از گوشت چرخ‌ کرده ، بلغور گندم، هویج، سیب ‌زمینی، رب گوجه، روغن، پیاز، نمک، زردچوبه و فلفل استفاده می شود.
کامل‌ترین راهنمای سفر به اردبیل + فهرست مکانهای تفریحی و زیارتی اردبیل
روش های سفر به اردبیل :

با هواپیما فرودگاه بین‌المللی اردبیل در فاصله ۱۴ کیلومتری شمال شرق شهر اردبیل واقع شده است. زمان پرواز از تهران تا اردبیل حدوداً ۴۵ دقیقه می‌باشد. این پایانه با استفاده از تاکسی‌های ویژه فرودگاه با شهر در ارتباط می‌باشد.

با قطار اردبیل راه‌آهن ندارد. راه‌آهن اردبیل-میانه و اردبیل-جمهوری آذربایجان در دست احداث می‌باشد.

با ماشین مسیر اتوبان تهران، زنجان، خروجی سرچم منتهی به بزرگراه خلخال اردبیل و میدان ایثار (جنوب خاوری)
مسیر جاده تبریز - سراب منتهی به بزرگراه شهید دادمان و میدان بسیج (جنوب باختری)
مسیر جاده مشکین شهر به اردبیل منتهی به میدان وحدت (شمال باختری)
مسیر جاده رشت- آستارا منتهی به بزرگراه مقدس اردبیلی و میدان جهاد (شمال خاوری)

با اتوبوس پایانه مسافربری اردبیل در قسمت شمالی این شهر، در خیابان مقدس اردبیلی واقع شده است. این پایانه با استفاده از تاکسی‌های ویژه ترمینال با شهر در ارتباط می‌باشد.

گشتن در اردبیل

با اتوبوس

در اکثر نقاط شهر ایستگاه‌های اتوبوس واقع شده است. اکثر خطوط به مرکز شهر (بازار، میدان سرچشمه و میدان شریعتی1) ختم می‌شوند.

با تاکسی

شهر اردبیل دارای ۳٬۴۳۶ دستگاه تاکسی است. تاکسی‌ها به رنگ زرد هستند و به صورت عمومی و دربستی آماده ارائه خدمات می‌باشند. تاکسی‌های دربستی سبز رنگ با شماره تلفن ۱۳۳ در هر نقطه از شهر قابل دسترسی هستند.

با ماشین

برخی از خیابان‌های اصلی شهر و اطراف بقعه شیخ صفی به صورت یک طرفه هستند. پارکینگ‌های متعددی در اطراف بقعه، بازار بصورت شبانه‌روزی وجود دارد. بستن کمربند ایمنی در تمام نقاط شهر الزامی است. ورود اتومبیل شخصی به مجتمع تفریحی دریاجه شورابیل ممنوع بوده و می توان از قطار های تفریحی موجود در این مجتمع برای جابه جایی استفاده نمود

گشت رایگان شهری

در ایام نوروز و فصل تابستان، شهرداری اردبیل در همکاری با انجمن صنفی گردشگران استان، امکانات گشت رایگان شهری را فراهم نموده است. محل ثبت نام :دفتر انجمن، کنار درب ورودی بقعه شیخ صفی

زیارتگاه‌ها و اماکن مذهبی


کلیسای مریم مقدس، خیابان سی متری - محله ارمنستان. **الان به زورخانه ذوالفقار تغییر کاربری داده است
امام زاده صالح بن موسی الکاظم (ع)، میدان عالی قاپو. ** سر مبارک ایشان در مکان فعلی امامزاده صالح (ع) تجریش تهران واقع شده، و بدن مطهر ایشان در این مکان به خاک سپرده شده است.
امام زاده سید صدرالدین (میدان وحدت - ابتدای جاده اردبیل مشکین شهر).
امامزاده حلیمه خاتون، خیابان سیمتری - پشت بیمارستان آرتا.
امامزاده سیدعبدالعزیز، کمربندی سوم - محله نیار. از فرزندان امام موسی کاظم علیه السلام
امامزاده حکیمه خاتون، روستای آقاباقر.

موزه‌ها

موزه مردم‌شناسی اردبیل
موزه تاریخ طبیعی اردبیل (خیابان دانشگاه - جنب ورودی سابق دریاچه شورابیل). بیش از ۱۲۰ گونه از حیوانات پوست آرایی شده (تاکسیدرمی) این استان در این موزه نگهداری می‌شود
موزه مردم‌شناسی اردبیل، میدان عالی قاپو - محل حمام آقانقی. ** نمایش پوشش محلی مردم استان و آثار و دست نوشته‌های مربوط به هویت تاریخی و فرهنگی منطقه
موزه صنایع دستی اردبیل (میدان عالی قاپو - کوچه شهیدگاه -محل فعلی حمام شیخ). نمایش آثار هنری صنایع دستی در سطح استان
موزه مفاخردینی اردبیل (تازه میدان - خانه تاریخی میرفتاحی). نقاشی و مجسمه‌های علما و مفاخر شهر
موزه تخصصی باستانشناسی (محل بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی).
موزه سنگ و کتابخانه تخصصی بقعه شیخ صفی.
موزه چینی‌ها یا چینی خانه (درمحل بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی).

مناطق تاریخی

بازار سرپوشیده: باقی مانده از دوران صفوی (شاه تهماسب اول)

مقبره شیخ صفی و جانباختگان جنگ چالدران در اردبیل

درون بقعه شیخ صفی
آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی: میدان عالی قاپو
بازار اردبیل: خیابان سیمتری
آرامگاه سید امین‌الدین جبراییل: روستای کلخوران
پل هفت چشمه: میدان یحیوی، واقع شده بر روی رود بالیقلوچای (مربوط به دوران صفوی)
پل ابراهیم‌آباد: محله اوچدوکان، واقع شده بر روی رود بالیقلوچای (مربوط به دوران صفوی)
عمارت آقازاده: عالی قاپو - به سمت چهارراه قیام (مربوط به دوران قاجار - تغیر کاربری به رستوران سنتی تاج شهر)
خانه رضازاده:: چهارراه پیرعبدالملک - محله اوچدوکان (مربوط به اواخر دوره قاجار)
خانه خلیل‌زاده (مروج): خیابان سی متری، نرسیده به محله ارمنستان
خانه حاج یوسف صادقی :محله پیرعبدالملک، کوچه فانتاز (دوران قاجار)
خانه خادم باشی :محله اوچدکان، کوچه سرتیپ آباد
خانه سید هاشم ابراهیمی :میدان سرچشمه (دوران زند)
مدرسه نصریه
خانه شریعت: محله اوچدوکان (دوران قاجار)
خانه مناف زاده: میدان سرچشمه، کوچه رحمانی (پهلوی اول)
خانه میر فتاحی: میدان امام حسین، انتهای کوچه حسینی (قاجار)
خانه نوری زینال (خوئی) :میدان سرچشمه، کوچه معصوم شاه (قاجار)
خانه وکیل‌الرعایا: محله طوی (طاوار)
گرمابه پیر: محله سرچشمه
گرمابه سرچشمه
گرمابه اوچ دکان
گرمابه پیرزرگر: محله پیر عبدالملک
گرمابه قرادگنک (لطفی)
گرمابه حاج شیخ (رچوع شود به موزه صنایع دستی)
گرمابه آقانقی (رجوع شود به موزه مردم شناسی)
گرمابه یعقوبیه
گرمابه سید آباد
جمعه‌مسجد اردبیل: چهار راه پیرعبدالملک - خیابان جمعه مسجد (مربوط به دوران سلجوقیان)
پیکره سنگی بابا داوود: روستای عنبران (۴۰ کیلومتری اردبیل به سمت نمین)

جاذبه‌های طبیعی
دریاچه شورابیل، خیابان دانشگاه. اولین دریاچه درون شهر کشور با طول تقریبی ۸ کیلومتر - ورود ماشین ممنوع است - شامل شهر بازی، کتابخانه - رستوران - کافه سنتی - کارتینگ - باغ پرندگان - قایق سواری و قطار تفریحی زیپ لاین ...
دریاچه نئور (۴۸ کیلومتری جاده اردبیل خلخال). پس از طی حدود ۳۵ کیلومتر از شهر اردبیل به سمت خلخال به ده بودالالو می‌رسید. سپس می‌بایست جاده‌ای به طول ۱۳ کیلومتر را به سمت بالای کوه طی کرده و پس از گذر از کنار روستای عباس آباد (در فاصله ۸ کیلومتری جاده و ۵ کیلومتری دریاچه) به دریاچه رسید. جاده کوهستانی برای رسیدن به این دریاچه آسفالت بوده، ولی جاده دور دریاچه خاکی می‌باشد.
جنگل فندقلو، ۳۰ کیلومتری جاده اردبیل به سمت نمین. جنگل‌های فندق و آلو جنگلی، پیست آسکی روی چمن، دشت گل‌های بابونه (اردیبهشت و خرداد) زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است. همچینن منطقه‌ای برای شب مانی در آلاچیق و اتاق‌هایی با امکانات رفاهی تعبیه شده است.
تفرجگاه بولاغلار، ۳۰ کیلومتری اردبیل به سمت شهرستان نیر. وجود چشمه‌های طبیعی و امکانات رفاهی
آبگرم و آبشار سردابه.
آبشار گورگور آلوارس (جاده الوارس). ابشار در منطقه الوارس اب آن بسیار گوارا و در فصول گرم نیز سرد میباشد
پیست آسکی آلوارس، سرعین به طرف روستای آلوارس.
آب گرم‌های سرعین.
روستای ویلادرق. آبگرم - امکانات رفاهی (ادامه مسیر روستا به سرعین ختم می‌شود)
گردنه حیران.
تله کابین حیران. به همراه کارتینگ و ترن
دربند هیر، شهر هیر (۱ کیلومتری شهرهیر). دره زیبای موسوم به دربند هیر در یک کیلومتری این شهر واقع شده است که از آن می‌توان به عنوان بهشت گردشگری هیر نام برد. به گزارش تابناک، دربند هیر منطقه‌ای زیبا و دلنشین و مملو از جاذبه‌های طبیعی است که هر سال عده زیادی گردشگر در ایام مختلف سال به این منطقه سفر می‌کنند. این منطقه با داشتن درختان میوه، چشمه‌های فراوان محیطی دلپذیر برای علاقمندان به گردشگری است. منطقه دربند هیر حدود ۲۳۴ هکتار وسعت دارد و تنها ۲۴ کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد.

صنایع دستی

بهترین و راحتترین محل برای خرید صنایع دستی شهرستان بازار سرپوشیده و میدان اطراف بقعه شیخ صفی می‌باشد.

آبگینه
بافته و نساجی سنتی
رودوزیهای سنتی
سفال وسرامیک سنتی
صنایع دستی تلفیقی
صنایع دستی چرمی
صنایع دستی چوبی وحصیری
صنایه دستی سنگی
نمد مالی
گلیم بافی
باید انجام داد[ویرایش]
بازدید از چشمه‌های آب گرم سرعین
رفتن به پیست آسکی آلوارس
خوردن حلوای سیاه
گشت زدن در محوطه دریاچه شورابیل
بازدید از بقعه شیخ صفی و موزه‌های اصلی اطراف آن
خوردن صبحانه با عسل طبیعی سبلان و سرشیر
آموزش
منبع : Photograph by Ali Omidghaemi - wikipedia - instagram.com
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.