ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

نیویورک تایمز فاش کرد : بدرفتاری با سعد حریری در عربستان برای استعفا!

نیویورک تایمز فاش کرد : بدرفتاری با سعد حریری در عربستان برای استعفا!روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با انتشار گزارش مفصلی در مورد "پشت پرده" اعلام استعفای یک ماه و نیم پیش سعد حریری نخست وزیر لبنان در ریاض، از "بدرفتاری" مسئولان عربستان سعودی با آقای حریری خبر داده است.

نیویورک تایمز در گزارش خود تحت عنوان "علت اقامت عجیب سعد حریری در عربستان سعودی چه بود؟" آورده که اطلاعات حاکی از بدرفتاری با نخست وزیر لبنان را، بر مبنای گفتگو با حدود ده نفر از مقام های کشورهای غربی و منطقه و منتسبان سعد حریری به دست آورده، هرچند خود آقای حریری به درخواست های مکرر برای مصاحبه پاسخ نداده است.
زندگینامه (بیوگرافی) سعدالدین رفیق حریری (Saad Hariri)
آقای حریری روز سوم نوامبر (۱۲ آبان) به ریاض پایتخت عربستان سعودی سفر کرد و یک روز بعد، ضمن انتقاد از نقش حکومت ایران و گروه حزب‌الله در لبنان، استعفا کرد. وی مدعی شد به خاطر "عدم احساس امنیت جانی" به کشورش بازنمی گردد، هرچند سرانجام در ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) به لبنان باز گشت.

در گزارش نیویورک تایمز آمده که نخست وزیر لبنان، در دومین روز اقامت خود در ریاض، در ساعت ۸ و نیم صبح به دربار سعودی احضار شده، در حالی که موضوع این ملاقات را نمی دانسته و حتی با تصور اینکه قرار است به همراه محمد بن سلمان برای گردش به خارج از شهر برود، شلوار جین و تی شرت به تن داشته.

این روزنامه نوشته به محض رسیدن نخست وزیر لبنان به دربار سعودی، موبایل های آقای حریری از او گرفته شد و همزمان، از تمام محافظان خود به جز یکی از آنها جدا شده است. سپس، ماموران امنیتی سعودی او را هل داده و مورد بی احترامی قرار داده اند.

به نوشته نیویورک تایمز، سعودی ها در نهایت متن یک استعفانامه آماده را به سعد حریری تحویل داده و از او خواسته اند تا آن را در تلویزیون عربستان بخواند.

این نشریه آمریکایی در ادامه آورده ظاهرا دلیل واقعی "احضار آقای حریری به پایتخت سعودی" عبارت بوده از واداشتن او به استعفا و انتقاد علنی از ایران، گویی او یک کارمند است و نه رئیس یک دولت مستقل".

نیویورک تایمز مدعی شده پیش از خواندن متن استعفانامه از تلویزیون، حتی به سعد حریری اجازه داده نشده که برای لباس عوض کردن به منزل متعلق به خود در ریاض برگردد و نخست وزیر لبنان ناچار شده از محافظانش بخواهد برای آوردن کت و شلوارش به این منزل بروند.

استعفای خبرساز

استعفای ناگهانی آقای حریری در ریاض در اوایل ماه نوامبر، با انتقادهای گسترده‌ای روبه‌رو شد. برخی رسانه‌های لبنان و کشورهای دیگر و همچنین برخی مقامات این کشور، در همان زمان گفتند که آقای حریری تحت فشار مقامات عربستان وادار به استعفا شده است.

در یکی از خبرسازترین انتقادها از این نوع، میشل عون رئیس‌جمهور لبنان، در ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) علنا عربستان سعودی را به بازداشت آقای حریری، نخست‌وزیر لبنان متهم کرد اما مقام های دولت عربستان این اتهام را رد کردند.

آقای عون گفت که هیچ چیزی غیبت ادامه‌دار سعد حریری را توجیه نمی‌کند و نگه داشتن او در ریاض ناقض حقوق آقای حریری است. رئیس‌جمهور لبنان افزود به باور او، چنین کاری، "اقدامی خصمانه" علیه لبنان است.

در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور لبنان، آقای حریری که هنوز در ریاض بود، در حساب توییتر خود نوشت حالش خوب است و به زودی به کشور بر می‌گردد.

در واکنشی جداگانه، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر، بدون آن که مستقیما از عربستان سعودی نام ببرد، از سیاست های ریاض در ارتباط با دیگر کشورهای منطقه انتقاد کرد. وی اظهار داشت: "ما شاهد رهبری بی‌ملاحظه و بی‌مسئولیت هستیم که سعی می‌کند کشورهای دیگر را به اطاعت از خود وا دارد."

سعد حریری در نهایت، با افزایش حساسیت بین المللی در مورد شرایط اقامتش در ریاض و با میانجی‌گری فرانسه، عربستان را ترک کرد و به پاریس رفت. او پس از اقامتی کوتاه در آن کشور و دیدار با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، روز ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) به لبنان برگشت. آقای حریری قبل از ورود به لبنان، در مصر و قبرس توقف داشت و در مصر با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور آن کشور دیدار کرد.

نخست وزیر لبنان پس از بازگشت، در جلسه کابینه این کشور استعفای خود را پس گرفت. همزمان، کابینه ائتلافی او به مصوبه ای رای داد که تاکید داشت لبنان باید از درگیری در سایر کشورها دور بماند.

گروه حزب‌الله که مورد حمایت ایران است و اعضایش در جنگ داخلی سوریه دخالت داشتند، از جمله گروه‌های حاضر در کابینه ائتلافی لبنان است.
زندگینامه (بیوگرافی) محمد بن سلمان بن عبد العزیز آل سعود
منبع : nytimes.com
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.