ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

قطع رابطه مراکش با ایران، خوشحالی عربستان و امارات را برانگیخت

قطع رابطه مراکش با ایران، خوشحالی عربستان و امارات را برانگیختوزارت خارجه مراکش (مغرب) می‌گوید روابط دیپلماتیک خود را با تهران به دلیل حمایت ایران از جبهه پولیساریو، جنبش استقلال‌طلب صحرای غربی، قطع می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز ناصر بوریطه، وزیر امور خارجه مراکش به خبرنگاران گفت که کشورش سفارت خود در تهران را تعطیل می‌کند و سفیر ایران را هم از رباط اخراج می‌کند.

آقای بوریطه ایران و متحدش، جنبش حزب‌الله لبنان را متهم کرد که از طریق آموزش و تامین تسلیحات، از جبهه پولیساروی حمایت می‌کنند.

وزیر امور خارجه مراکش به محض بازگشت از تهران به کشورش، کنفرانس خبری خود را برپا کرد و از قصد مراکش برای قطع رابطه با ایران سخن گفت.

او می گوید در سفر خود به تهران با جواد ظریف همتای ایرانیش ملاقات کرده و درباره این موضوع با او صحبت کرده است.

به نظر می رسد گفتگوهای دو دیپلمات ارشد تهران و رباط چندان برای کاهش تنش ها فایده ای نداشته و در نهایت آقای بوریطه به همراه سفیر خود در تهران ایران را ترک کرده است.

مراکش می گوید تازه ترین محموله اسلحه با چراغ سبز سفارت ایران در الجزایر به دست جبهه پولیساریا رسیده. به گفته آقای بوریطه دولت مراکش اسناد متقنی با نام و نشان مشخص دارد که نشان می دهد پولیساریو و حزب الله با یکدیگر همکاری می کنند.

حزب الله لبنان به سرعت این اتهام را رد کرد و در مقابل مراکش را متهم کرد که در برابر فشارهای اسراییل، آمریکا و عربستان سعودی چنین ادعاهایی را مطرح کرده است.

انور قرقاش وزیر امور خارجه امارات متحده عربی در واکنش به این خبر در حساب توییتری خود نوشت از مراکش در مقابل ایران و دخالت هایش در مسائل داخلی این کشور حمایت می کند. خالد بن احمد وزیر امور خارجه بحرین نیز در موضعی مشابه از مراکش و تصمیمش برای قطع رابطه با ایران حمایت کرده است.

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان نیز ایران را حامی تروریسم خواند و گفت تهران برای بی ثبات کردن امنیت کشورهای عربی و اسلامی بوسیله احیای نزاع های فرقه ای و دخالت در امور داخلی و حمایت از تروریسم تلاش می کند. ایران بارها این اتهامات را رد کرده است.

مراکش تصمیم ایران را حرکتی برای مداخله و حمایت از پولیساریو برای فشار بر مراکش می بیند که از نظر ایران همدست و هماهنگ با عربستان در سیاست های منطقه ای عمل می کند.

مراکش صحرای غربی را بخشی جدایی ناپذیر از خود می داند و طرفدار خود مختاری این منطقه غنی از منابع است اما جبهه پولیساریو خواهان برگزاری رفراندومی با حمایت سازمان ملل متحد برای استقلال است.

این دومین بار است که طی ده سال گذشته مراکش روابط خود را با ایران قطع می‌کند.

مراکش در سال ۱۳۸۷ هم به دلیل آن چه دخالت ایران در امور بحرین می‌خواند روابط خود را با تهران قطع کرد. رابطه ایران و مراکش شش سال بعد از سر گرفته شد اما دو کشور هرگز روابط گرمی را تجربه نکردند.

قطع روابط مراکش با ایران در حالی صورت می‌گیرد که این دو تیم در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه هم‌گروه هستند و قرار است روز ۲۵ خرداد با هم بازی کنند.

ایران هنوز به خبر قطع رابطه یک جانبه از سوی مراکش واکنشی نشان نداده است.

صحرای غربی در عمل با دیواری خشتی به دو منطقه تحت کنترل مراکش و منطقه تحت کنترل پولیساریو تقسیم می‌شود.

دولت مراکش منطقه صحرای غربی را که تا سال ۱۹۷۵ مستعمره اسپانیا بود، بخشی از خاک خود می‌داند اما جبهه پولیساریو تا زمان برقراری آتش‌بس سازمان ملل متحد، با هدف کسب استقلال صحراوی‌ها و جدا شدن صحرای غربی، با دولت مرکزی در حال جنگ بود.
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.