ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

اپل، اپلیکیشن های VPN را از اپ استور چین حذف کرد

اپل، اپلیکیشن های VPN را از اپ استور چین حذف کردعرضه‌کننده‌های شبکه‌های مجازی خصوصی یا وی‌پی‌ان‌ها (VPNs) از شرکت اپل انتقاد کرده‌اند که چرا عرضه محصولاتشان را در فروشگاه‌های خود متوقف کرده است.

در دو روز گذشته اپل فروش محصولات دست کم شصت وی‌پی‌ان را در چین متوقف کرده است.

شرکت اپل می‌گوید طبق مقررات جدید موظف بوده به عرضه این محصولات در فروشگاه‌هایش پایان دهد.

اپل به تعداد دقیق این وی‌پی‌ان‌ها اشاره نکرده اما رقم شصت را تکذیب نکرده است. اپل همچنین گفت بیش از ده اپلیکیشن وی‌پی‌ان قانونی هنوز در فروشگاه‌هایش به فروش می‌رسند.

وی‌پی‌ان که در کشورهایی مانند ایران هم کاربرد زیادی دارد، شبکه‌ای است که به کاربران امکان می‌دهد با مخفی کردن شناسه اینترنتی (IP addresses) خود به سایت‌های فیلترشده دسترسی پیدا کنند.

شرکت‌های وی‌پی‌ان از تصمیم اپل اظهار نارضایتی کرده و گفته‌اند "اپل باید دسترسی به اینترنت را جزو حقوق بشر قلمداد کند و آن را بر سود مالی ارجح بداند."

شرکت اپل سپتامبر سال گذشته اپ‌استور را به روی ایرانیان باز کرد اما از ابتدای سال ۲۰۱۷ شروع به حذف اپلیکیشن‌هایی کرد که در داخل ایران تولید می‌شود.اپل، اپلیکیشن های VPN را از اپ استور چین حذف کرد
چین و اپل

هیچ قانون مستقیمی برای ممنوع کردن وی‌پی‌ان‌ها وجود ندارد و بسیاری از شرکت‌های بزرگ هم طبق قوانین موجود از آنها استفاده می کنند اما سختگیری اخیر چین شامل وی‌پی‌ان شرکته‌ای بزرگ نمی‌شود و فقط وی‌پی‌ان افراد را محدود می‌کند.

چین در ابتدای سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که ارائه کنندگان وی‌پی‌ان باید از دولت این کشور مجوز بگیرند، به همین دلیل به شرکت اپل هم گفته شد وی‌پی‌ان‌هایی را که مجوز ندارند در فروشگاه‌های خود عرضه نکند.

این شرکت عظیم بیشتر سخت افزار محصولات خود را در چین می‌سازد و خود نیز یکی از بزرگترین بازارهای این شرکت است.

تولیدکنندگان چینی با محصولات ارزان قیمت خود بخشی از بازار اپل را به خود اختصاص داده‌اند بنابراین اپل بیش از پیش به فروش اپلیکیشن و خدمات وابسته شده که برخی از آنها ممکن است مشمول سانسور دولتی باشند.

شرکت اپل در ابتدای این ماه نخستین پایگاه داده‌های خود را با همکاری یک شرکت محلی در چین راه اندازی کرد.

با این که اپل اعلام کرده که کدهای رمزگذاری را نزد خود حفظ خواهد کرد و اطلاعات شخصی کاربران را محفوظ نگه خواهد داشت اما برخی کارشناسان می‌گویند قرار داشتن پایگاه داده در خاک چین ممکن است در هنگام بروز اختلاف نظر، شرکت اپل را زیر فشار قرار دهد.
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.