معرفی شرکت هواپیمایی قطر ایرویز (Qatar Airways) + تاریخچه
هواپیمایی قطر شرکت هواپیمایی حامل پرچم قطر است، که از ماه اکتبر ۲۰۱۳ بهعنوان یکی از اعضای اصلی اتحادیه وانورلد بهحساب میآید.شرکت هواپیمایی قطر در سال ۱۹۹۳ راهاندازی شد و در حال حاضر روزانه به ۱۳۳ مقصد در آفریقا، آسیای میانه، اروپا، خاور دور، آسیای جنوبی، خاورمیانه، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و اقیانوسیه پروازهای مستقیم دارد.
دفتر مرکزی این شرکت در شهر دوحه، قطر قرار دارد و فرودگاه بینالمللی حمد، قطب این شرکت هواپیمایی بهشمار میآید.
شمار کارکنان شرکت هواپیمایی قطر در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۴,۰۰۰ نفر اعلام شد. در سال ۲۰۱۷ وبگاه businessinsider.com شرکت هوایی قطر را در مقام نخست شرکتهای هوایی قرار داد. هواپیمایی قطر هماکنون با ۱۹۶ فروند هواپیمای جت مسافربری در ناوگان هوایی خود به ۱۵۱ مقصد در جهان پرواز میکند.
تاریخچه
هواپیمایی قطر در تاریخ ۲۲ نوامبر ۱۹۹۳ رسماً تأسیس شد و نخستین پرواز خود را با یک فروند بوئینگ ۷۶۷ قرض گرفته از کویت ایرویز انجام داد. هواپیمایی قطر در اصل متعلق به خاندان آل ثانی بود ولی در سال ۱۹۹۷ توسط یک تیم مدیریتی جدید، دوباره سازماندهی شد و ۵۰٪ درصد از سهام آن به سرمایهگذاران خصوصی فروخته شد. بعد از چند سال هواپیمایی قطر به یکی از رقابتیترین شرکتهای هواپیمایی تبدیل شد.
هواپیمایی قطر در سال ۲۰۱۰ میلادی، ۱۷ مقصد جدید را به فهرست مقصدهای خود اضافه کرد که شامل: آنکارا، حلب، بنگلور، بارسلون، بروکسل، بخارست، بوداپست، بوینس آیرس، کپنهاگ، هانوی، مونترال، نیس، پوکت، سائوپائولو، شیراز، اشتوتگارت و توکیو میشوند. همچنین تا پایان سال ۲۰۱۱ نیز خطوط باکو، تفلیس، کلکته، مدینه، اسلو، صوفیه و ونیز نیز گشایش یافت.
ساختار سازمانی
خطوط هوایی هواپیمایی قطر از زیرمجموعههای گوناگونی به نامهای ۱) حمل و نقل هوایی قطر ۲) قطر ایرکرفت کترینگ کمپانی ۳) قطر ایرویز هالیدیز ۴) یونایتد مدیا اینترنشنال ۵) قطر دیوتی فری ۶) قطر اوییشن سرویسس ۷) قطر دیستریبیوشن کمپانی و ۸) قطر اکسکیوتیو تشکیل شده است.
حملونقل بار
هواپیمایی قطر برای جابجایی بار، سه فروند بوئینگ ۷۷۷ سفارش داد که نخستین آنها در ۲۴ مه ۲۰۱۰ تحویل داده شد. شرکت باربری در ۱۸ اوت ۲۰۱۰ افتتاح شد و نخستین پرواز خود را با یک بوئینگ ۷۷۷ از دوحه به شیکاگو که در آمستردام یک توقف داشت، انجام داد. این شرکت توانایی سرویس دادن به ۷۵۰٬۰۰۰ تن بار در سال توسط فاز اول توسعه آن را دارد. از بوئینگ ۷۷۷ معمولاً در مسیر آسیای دور و اروپا استفاده میشود. در بقیه مسیرها از هواپیماهای ایرباس استفاده میشود.
سازمان اجرایی قطر
سازمان اجرایی قطر تابع هواپیمایی قطراست که دارای چند هواپیمای جت بسیار سریع است که مخصوص امیر قطر خریداری شدهاند. رنگ این هواپیماها معمولاً خاکستری یا کبود هستند و روی آنها یک آهو که برگرفته از پرچم ملی قطر است نقاشی میشود.
سوخت جدید
در ۱۹ اکتبر ۲۰۰۹ هواپیمایی قطر به علت افزایش بهای نفت، سوخت جدیدی را برای ناوگان خود به کار برد. این سوخت که ترکیبی از گاز طبیعی و بنزین سفید بود برای قطر بسیار ارزان است زیرا قطر دارای سومین منابع گاز طبیعی دنیا بعد از روسیه و ایران است. نخستین هواپیمایی که با این سوخت پرواز کرد یک ایرباس A۳۴۰–۶۰۰ بود که از دوحه تا لندن با موفقیت پرواز کرد. اما کارشناسان این سوخت را به علت فرایند پیچیده تولید آن، آنقدر که مدیرعامل هواپیمایی قطر (اکبر الباکر) ادعا میکند به صرفه نمیدانند.
خدمه و مهمانداران
هواپیمایی قطر یکی از سختگیرترین شرکتهای هوایی در استخدام مهمانداران و خلبانان مورد نیاز خود است. این شرکت به مدت هفت سال متوالی در خاورمیانه و از سال ۲۰۰۹ تا هم اکنون نیز در دنیا توسط مؤسسه Skytrax برنده بهترین خدمه شد.
هواپیمایی قطر از معدود شرکتهای هوایی است که به طور مداوم به هر پنج قاره جهان پرواز دارد. خطوط هوایی دیگر که به هر پنج قاره پرواز دارند شامل ایر فرانس، بریتیش ایرویز، دلتا ایرلاینز، هواپیمایی امارات، هواپیمایی کره، سنگاپور ایرلاینز، هواپیمایی مالزی، کانتاس و یونایتد ایرلاینز میشوند.
در ژوئن ۲۰۱۷ و با آغاز بحران روابط سیاسی ۲۰۱۷ قطر با دیگر کشورهای عربی، چهار کشور عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و بحرین، مرز هوایی به روی این هواپیمایی را بستند. به این ترتیب قطر از بازار مسافران هوایی این کشورها محروم شده و مجبور به استفاده از مسیرهای طولانیتر شد. اما در مقابل، ایران مرز هوایی خود را به روی آن باز کرد.
ایران
از دوحه به:
فرودگاه قشم
فرودگاه شیراز
فرودگاه مشهد
فرودگاه امام خمینی تهران
قرارداد نماد مشترک
هواپیمایی قطر با هواپیماییها و سامانههای قطار زیر قرارداد نماد مشترک دارد:
ایر بوتسوانا
امریکن ایرلاینز
آسیانا ایرلاینز
آذربایجان ایرلاینز
بانکوک ایرویز
بریتیش ایرویز
کاتای پاسیفیک
کامایر (آفریقای جنوبی)
فنایر
گول ایر ترنسپورت
خطوط هوایی ژاپن
جتبلو
مالزی ایرلاینز
هواپیمایی خاورمیانه
هواپیمایی پادشاهی مراکش
الملکیه الاردنیه
اس۷ ایرلاینز
سان-ایر اسکاندیناوی
اسانسیاف (Railway)
سریلانکان ایرلاینز
ویولینگ
ایبریا ایرلاین
کابینها
هواپیمایی قطر در چهار کلاس سدر (First)، تجاری (Business)، اقتصادی (Economy) و مهمانان ویژه (VIP) پرواز میکند که بلیطهای بخش مهمانان ویژه رسماً به فروش نمیرسد.
کلاس درجهیک
در فرست کلاس صندلیها مجهز به ماساژور، سامانه سرمایش و گرمایش، تلویزویون لمسی، حمام، تخت خواب و در بعضی موارد اتاق خصوصی هستند. البته مدیرعامل هواپیمایی قطر اعلام کرد که به زودی در بوینگ ۷۷۷ سدر کلاس حذف خواهد شد چرا که این نوع هواپیماها پتانسیل سدر کلاس را ندارند.
کلاس تجاری
هواپیمایی قطر از سال ۲۰۰۴ رسماً شروع به فروش عمومی بلیطهای قسمت تجاری کرد. استانداردهای هواپیمایی قطر در مورد کلاس تجاری با استانداردهای Skytrax تفاوت دارد و هواپیمایی قطر از استانداردهای بالاتری پیروی میکند. در نتیجه کلاسهای تجاری برای پرواز با هواپیمایی قطر به صرفه تر هستند. صندلی که تا ۱۸۰ درجه خم میشود و میتواند به یک تخت تبدیل شود، IPTV در ایرباسها، کافه، شرابهای مرغوب از جمله خدمات کلاس تجاری هواپیمایی قطر هستند.
کلاس اقتصادی
تمامی کلاسها برای هر صندلی صفحه نمایش مخصوص دارند که شبکههای مختلف اروپایی و عربی را نمایش میدهند. این صفحههای نمایش در بین تمام ایرلاینها در کلاس اقتصادی بزرگترین هستند و ۳۴ اینچ طول دارند.
سرگرمیهای داخل هواپیما
در هواپیماهایی که در مسافتهای طولانی پرواز میکنند صفحههای نمایش به مجموعه فیلم، موسیقی، برنامههای تلویزیونی، بازی، نقشههای جهانی، اطلاعاتی درباره کشور و شهر مقصد و یک تلفن شخصی مجهز شدهاند. البته صفحهها در مدت فرود و بلند شدن خاموش میشوند. هواپیماهای هواپیمایی قطر مجهز به سالن سمینار، کافی شاپ و نایت کلاب هستند.
در ۱۹ آوریل ۲۰۰۷ یک فروند هواپیمای ایرباس ای۳۰۰ که در یک آشیانه در فرودگاه بینالمللی ابوظبی آتش گرفت و بال سمت راست هواپیما کاملاً در آتش سوخت اما هیچکس آسیب ندید.
در ۱ ژوئن ۲۰۰۶ یک پرواز هواپیمایی قطر در راه دوحه به شانگهای، دچار حادثه و مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه بینالمللی ایندیرا گاندی دهلی نو شد. هیچیک از مسافران یا خدمه آسیب ندیدند.
گاهشمار
۲۲ نوامبر ۱۹۹۳: تاسیس هواپیمایی قطر (قطر ایر)
۲۰ ژانویه ۱۹۹۴: نخستین پرواز هواپیمایی قطر از دوحه به مقصد اسلامآباد پاکستان
اکتبر ۱۹۹۶: انتصابات تیم مدیریتی جدید
۲۴ مارس ۱۹۹۷: دریافت نخستین هواپیمای خصوصی شرکت (یک فروند ایرباس A۳۰۰–۶۰۰)
۱ فوریه ۱۹۹۹: خرید چند ایرباس مدرن از خطوط هوایی سنگاپور ایر
می۲۰۰۰: فروش تمامی سهام دولت قطر در گلف ایر بحرین تا فقط روی هواپیمایی قطر تمرکز داشته باشد
۱۰ می ۲۰۰۳: دریافت نخستین محموله ایرباس شامل ایرباس A۳۳۰–۲۰۰
۱۱ ژانویه ۲۰۰۴: سفارش چند ایرباس A۳۸۰ و A۳۴۰–۶۰۰ در نمایشگاه هوایی دبی
۱۳ ژوئن ۲۰۰۵: خرید نخستین سری جدید ایرباس به ارزش ۱۵ میلیارد دلار آمریکا در نمایشگاه هوایی پاریس
۸ سپتامبر ۲۰۰۶: دریافت نخستین محموله ایرباس A۳۴۰–۶۰۰ به فرودگاه دوحه
۱۸ ژوئن ۲۰۰۷: سفارش ۸۰ ایرباس A۳۵۰ به ارزش ۱۶ میلیارد دلار آمریکا در نمایشگاه هوایی پاریس و تبدیل شدن به بزرگترین مشتری این سری از هواپیماها
۲۷ ژوئن ۲۰۰۷: نخستین پرواز هواپیمایی قطر از دوحه به نیویورک ایالات متحده آمریکا
۱۱ نوامبر ۲۰۰۷: سفارش ۶۰ بوینگ ۷۸۷ و ۷۷۷
۲۲ نوامبر ۲۰۰۷: دریافت نخستین بوینگ ۳۰۰–۷۷۷ در فرودگاه دوحه
۱۵ زوئن ۲۰۰۹: پیش خرید ۲۰ ایرباس A۳۲۰ و ۴ ایرباس A۳۲۱ با قیمت ۲ میلیارد دلار آمریکا در نمایشگاه هوایی پاریس
۳ فوریه ۲۰۰۹: دریافت نخستین بوینگ ۷۷۷-LR در فرودگاه دوح
۱ دسامبر ۲۰۰۹: نخستین پرواز هواپیمایی قطر به قاره اقیانوسیه به مقصد ملبورن
۱۸ می ۲۰۰۹: نخستین پرواز مشافری با بوینگ ۷۷۷ به مقصد آمستردام. پیش از این در هواپیمایی قطر از بوینگ فقط برای جابجایی بار استفاده میشد.
۲۲ ژوئن ۲۰۱۰: دریافت عنوان بهترین شرکت هواپیمایی جهان در نمایشگاه هوایی پاریس
Qatar Airways Company Q.C.S.C. (Arabic: القطرية, Al Qatariyah), operating as Qatar Airways, is the state-owned flag carrier of Qatar. Headquartered in the Qatar Airways Tower in Doha, the airline operates a hub-and-spoke network, linking over 150 international destinations across Africa, Central Asia, Europe, Far East, South Asia, Middle East, North America, South America and Oceania from its base at Hamad International Airport, using a fleet of more than 180 aircraft. Qatar Airways Group employs more than 40,000 people, of whom 24,000 work directly for Qatar Airways. The carrier has been a member of the Oneworld alliance since October 2013, the first Gulf carrier to sign with one of the three airline alliances.
History
Qatar Airways was established on November 22, 1993; operations started on January 20, 1994. Amman was first served in May 1994. In April 1995, the airline"s CEO was the Sheikh Hamad Bin Ali Bin Jabor Al Thani who employed a staff of 75. By this time the fleet consisted of two Airbus A310s that served a route network including Abu Dhabi, Bangkok, Cairo, Dubai, Khartoum, Kuwait, London, Madras, Manila, Muscat, Osaka, Sharjah, Taipei, Tokyo and Trivandrum. During 1995, two ex-All Nippon Airways Boeing 747s were bought from Boeing. The airline acquired a second-hand Boeing 747SP from Air Mauritius in 1996.
Services to Athens, Istanbul, Madras and Tunis were suspended in late 1996, whereas Calcutta and Muscat were removed from the route network in January and September 1997, respectively. Flights to London were launched during 1997. The airline also took delivery of two second-hand 231-seater Airbus A300-600R aircraft on lease from Ansett Worldwide Aviation Services (AWAS) during the year; they replaced two Boeing 747s. The entering of these two A300s into the fleet also marked the introduction of a new logo. A third A300-600R joined the fleet shortly afterwards, also on lease from AWAS. In July 1998 the carrier placed a firm order with Airbus for six Airbus A320s, slated for delivery between 2001 and 2005; it also took options for five more aircraft of the type. Also in 1998, the carrier struck a deal with Singapore Aircraft Leasing Enterprise (SALE) for the lease of four Airbus A320s, with deliveries scheduled between February and April 1999; these latter four aircraft were aimed at replacing the Boeing 727-200 Advanced fleet and to fill the capacity gap before the hand over of the first A320 from Airbus. The airline took delivery of the first A320 powered by Aero Engines V2500 on lease from SALE in February 1999.