معرفی کامل فرقه مسیحی آمیش (Amish)
آمیش یک فرقه مسیحی آناباپتیست است که در سال ۱۶۹۳ به وسیله رهبر مِنونیهای سوئیس، یاکوب آمان بنیان نهاده شد. بیشتر آنها در ایالات متحده آمریکا و کانادا زندگی میکنند و به چند گروه اصلی تقسیم شدهاند. پیروان فرقه آمیش کماکان بر اساس روشهای قدیمی نیاکانشان مانند استفاده از اسب برای کشاورزی و حمل و نقل، روش پوشش سنتی و ممنوعیت استفاده از برق و تلفن در خانه زندگی میکنند.آمیشها به ارتش نمیپیوندند، از مزایای تامین اجتماعی بهره نمیگیرند، بیمه نمیشوند و هیچگونه کمک مالی دولت را نمیپذیرند. برخی گروههای آمیش محدودیتهای کمتری دارند، بعضی اجازه استفاده از اتومبیل و برق را دارند و حتی ممکن است تشخیص آنها از میان جمعیت انگلیسی زبانها دشوار باشد.
بیشتر آمیشها در خانه، به گویشی معروف به هلندی پنسیلوانیایی یا آلمانی پنسیلوانیایی صحبت میکنند. بچهها در مدرسه، زبان انگلیسی میآموزند. فرقه آمیش از گروههای جداگانهای تشکیل شده از نواحی جغرافیایی و جمعیتی مختلف تقسیم میشوند. هر ناحیه کاملاً مستقل است و دستورهای ویژه (آییننامه شفاهی) خودش را دارد. در میان آمیشهای سنتیتر، اعضایی که این قوانین را نقض کنند ممکن است طرد یا اخراج شوند. در کنار ِ دو زبان ِ آلمانی ِ پنیسلوانیایی و انگلیسی که برای تعاملات ِ روزمرّهٔ داخل و خارج ِ جامعه ٔ آمیش به کار میروند، نیایشها و آوازهای مذهبی به زبان ِ آلمانی ِ عُلیا است.
جمعیت و پراکندگی
انزواطلبی جغرافیایی و اجتماعی آمیشها، تعیین جمعیت آنها را دچار مشکل میسازد. در سال ۲۰۰۰، آمیشهای کهن-شیوه در ایالات متحده ۱۹۸۰۰۰ نفر بودند. آمیشهای کهن شیوه در ۲۱ ایالت به سر میبرند؛ اوهایو بزرگترین جمعیت را دارد (۵۵۰۰۰)، سپس پنسیلوانیا (۳۹۰۰۰) و ایندیانا (۳۷۰۰۰). بزرگترین مراکز اجتماع آمیش در هولمزکانتی در ایالت اوهایو، لنکسترکانتی در ایالت پنسیلوانیا و لگرنج در ایالت ایندیانا وجود دارند. با میانگین ۷ فرزند در خانواده، جمعیت آمیش به سرعت در حال رشد است.
تاریخچه
مانند بعضی از مِنونیها، آمیشها وارثان گروههای آناباپتیست سوئیسی هستند که در اوایل سده ۱۶ در طی اصلاحات تندروانه شکل گرفتند. نام «آناباپتیسم» به معنی «دو بار غسل تعمید شده» است. یک بار در خردسالی و دوباره در بزرگسالی. نام "منونی" یا "مِنونیت" نیز قدیمیتر است و از نام "منو سیمونز" (۱۴۹۶-۱۵۶۱) گرفته شده است. سیمونز یک کشیش کاتولیک ِ رومی ِ هلندی بود که در سال ۱۵۳۶ میلادی به آناباپتیسم روی آورد و پس از دست کشیدن از ایمان کاتولیک، بهوسیله «اوب فیلیپس» دوباره غسل تعمید داده شد. او رهبر آناباپتیستهای سرزمینهای پست بود اما نفوذ و تأثیر او به سوئیس رسید.
آمیش، تغییر نامش را از "یاکوب آمان" (۱۶۵۶-۱۷۳۰)، رهبر مِنونی سوئیسی-آلمانی، گرفت. آمان باور داشت که مِنونیها از تعلیمات سیمونز فاصله گرفتهاند. به تدریج پیروی از او منجر به ایجاد یک تقسیم در مِنونیهای ِ سوئیسی و پیدایش فرقه آمیش در سال ۱۶۹۳ شد. به دلیل اینکه آمیشها نتیجه انشقاق از منونیها هستند، برخی این فرقه را یک گروه مِنونی ِ محافظهکار در نظر میگیرند. آمیشها نخست در قرن هجدهم، مهاجرت به پنسیلوانیا را آغاز کردند. آنها به دلیل اجتناب از جنگهای مذهبی و فقر و همچنین آزار و اذیتهای مذهبی مجبور به مهاجرت شدند. بسیاری از آنها در لنکستر در پنسیلوانیا ساکن شدند. پس از آن گروههای دیگر به آلاباما، دلاویر، ایلینویز، ایندیانا، آیوا، کانزاس، کنتاکی، میشیگان، مینهسوتا، میسیسیپی، میسوری، نبراسکا، نیویورک، اوهایو، مریلند، تنسی، ویسکانسین، مِین و کانادا مهاجرت کردند. آمیشهای باقیمانده در اروپا هم تدریجاً در منونیها ادغام شدند.
دختران آمیش
آمیشها به واسطه تبار مشترک سوییسی-آلمانی خود، زبان و فرهنگ یکسان و همچنین ازدواج با همکیشان، به هم پیوستهاند. بنابراین آمیش معیارهای یک گروه قومی را دارد. اما آمیشها بیشتر خود را بهعنوان گروه مذهبی میشناسند تا نژادی. چرا که یک آمیشزاده در صورت انتخاب سبک زندگی دیگر، یا تخلف از قوانین، دیگر یک آمیش شناخته نمیشود. بعضی مواقع منِونیها بویژه در کانادا خود را از تبار آمیش میدانند.
شیوههای مذهبی
آمیشهای کهن-شیوه، کلیسا ندارند و مراسم مذهبی را در خانههای خود برگزار میکنند. آنها یک هفته در میان، یکشنبهها در خانههای همدیگر به اجرای مراسم مذهبی میپردازند. پس از موعظه و خواندن سرودهای مذهبی به صرف نهار و معاشرت مشغول میشوند.
جدایی از دنیای بیرونی
آمیشها به دلیل نگرانی از تأثیر غیبت یکی از والدین بر زندگی خانوادگی و هم برای به حداقل رساندن تماس با انگلیسیزبانها (به قول آمیشها «غیرآمیش») ترجیح میدهند در منطقه خودشان کار کنند. اما به هر حال به دلایل گوناگون خیلی از آنها مجبورند دور از مزرعه به کار مشغول شوند.
مراسم ازدواج
مراسم ازدواج در روزهای سه شنبه و پنجشنبه در نوامبر و اوایل دسامبر پس از برداشت محصول برگزار میشود. عروس یک لباس نوی کتان آبیرنگ میپوشد که در مراسم رسمی دیگر در آینده نیز آن را به تن خواهد کرد. او هیچ آرایشی ندارد و به دلیل مممنوعیت داشتن جواهرات، حلقه ازدواج دریافت نمیکند. مراسم عروسی ممکن است چندین ساعت به طول بینجامد، سپس یک مهمانی جمعی شامل ضیافت، ترانهخوانی و قصهگویی برگزار میشود. عروس و داماد شب اول را در خانه پدر عروس به سر میبرند. کرفس یکی از غذاهای نمادین مراسم عروسی است. همچنین خانه را به جای گل با گلدانهای کرفس تزیین میکنند.
تکنولوژی مدرن
آمیشها، بویژه کهن-شیوهها، احتمالاً به خاطر پرهیزشان از مظاهر تکنولوژی معروف هستند و معمولاً پرهیزشان از مواردی مانند اتومبیل و برق اشتباه فهمیده میشود. آمیشها به تکنولوژی بهعنوان یک شیطان نگاه نمیکنند. آنها دلایل خاص خود را برای پرهیز از برخی فناوریها دارند، بهعنوان نمونه معتقدند که بکارگیری برق، به استفاده از کالاهایی مانند تلویزیون منتهی میشود که میتواند سنت زندگی بیپیرایه آمیشها را به خطر بیندازد. اما از انرژی برق در موارد کاربردی دیگر مانند موارد فنی استفاده میکنند. به هر حال برخی از خانوادههای آمیش از برق برای روشنایی و لوازم ضروری خانگی هم استفاده نمیکنند و چراغها و یخچالهای نفتی را بکار میبرند. همچنین از برخی وسایل مدرن در کشاورزی بهره میبرند، اما باز از استفاده گسترده از تکنولوژی در کشاورزی پرهیز دارند. در این مورد، اینطور استدلال میکنند که استفاده از این فناوریها، کشاورزان آمیش را به خرید زمینهای دیگران و زیادهخواهی وسوسه میکند.
کرایهکردن اتومبیل و اتوبوس با راننده برای بعضی استفادهها مجاز است، اما انجام این کار در یکشنبهها ممنوع است، همانطور که هرگونه رد و بدل کردن پول قدغن است. برای موارد معمول و کار در مزرعه استفاده از اسب رواج دارد.
همچنین، اغلب پرهیز آنها از فناوری تلفن اشتباه فهمیده شده است. آمیش از تلفن بیزار است چرا که مخل جدایی آنها از دنیا است و دنیای بیرون را در خانه میآورد. در واقع این پدیده یک ورود بدون اجازه در خلوت و شکستن تقدس خانواده دانسته میشود. اما آمیشها با نصب تلفن در خارج از خانهها و استفاده در موارد ضروری مخالفتی ندارند.
زبان
علاوه بر انگلیسی، بیشتر آمیشها به یک گویش خاص از زبان آلمانی به نام آلمانی پنسیلوانیایی یا هلندی پنسیلوانیایی سخن میگویند که خود آمیشها به آن «دایچ» (deitsch) میگویند. گویش هلندی پنسیلوانیایی هیچ ارتباطی با زبان هلندی ندارد، اما ظاهراً با یکی از لهجههای آلمانی نزدیکی دارد.
لباس
در فرهنگ آمیش، ارزش زیبایی در سادگی دانسته میشود. لباسها هرگز نباید وسیلهای برای جلب توجه باشند. چاپ هیج طرحی بر روی لباس مجاز نیست. زنان لباسهایی ساده و بلند به رنگ یکدست (مثلاً آبی) بر تن میکنند. اغلب در خانه از پیشبندهای سفید یا سیاه استفاده میکنند. همچنین زنان با توجه وضعیتشان، سرپوشهای سیاه یا سفید بر سر میکنند.
مردها معمولاً شلوار تیرهرنگ میپوشند و یک جلیقه یا کت تیره بر تن دارند. همچنین بند شلوار، کلاههای لبهدار حصیری یا نمدی سیاه از دیگر ویژگیهای پوشش مردان است. مجردها ریش و سبیل خود را میتراشند و مردان متأهل ریش خود را بلند میکنند اما سبیلشان را میتراشند. گذاشتن سبیل به دلیل ارتباط با نظامیگری (به طور سنتی) و فراهم کردن فرصت خودپسندی غیرمجاز است.
تحصیلات
کودکان آمیش تا کلاس هشتم بیشتر مورد درس نمیخوانند. چرا که عقیده بر این است که برای آماده کردن بچهها برای سبک زندگی آمیش، همین قدر کفایت میکند. تقریباً هیچ آمیشی به دبیرستان یا دانشگاه نمیرود. بیشتر گروههای آمیش، خودشان آموزشگاههای یک اتاقه با آموزگاران آمیش را برای کودکان راه اندازی کردهاند.
روابط با دنیای بیرون
در مجموع، فرقهٔ آمیش فشار دنیای مدرن را احساس میکند. بهعنوان مثال قوانین کار کودکان، شیوه قدیمی زندگی آنها را تهدید میکند. کودکان آمیش میآموزند که در سن پایین به کارهای سنگین مشغول شوند. اما قوانین کار کودکان، تعیین میکنند که کودکان قادر به انجام کارهای زیان آور هستند یا نه. بر خلاف اعتقاد عموم، بعضی از آمیشها رای میدهند و بهعنوان نمونه، عدالتخواهان جذب احزاب چپگرا و محافظه کاران وارد احزاب راست میشوند. از خدمت در ارتش امتناع میکنند و ذاتاً اهل دفاع و مقاومت نیستند. آنها به هیچ وجه از مزایا و کمکهای دولتی بهرهای نمیبرند، در صورتیکه مانند سایر شهروندان آمریکایی مالیات میپردازند.
رامشپرینگا
رامشپرینگا به طور تحتالفظ به معنای «پرسه زدن» و «اینور و آنور دویدن»، در سنت آمیشها دورهای است که نوجوانان وقتی به سن ۱۶ سالگی میرسند طی میکنند تا پس از آن، دست به انتخاب بزنند. آمیشها فرزندانشان را که تا این سن، تابع مقررات خانواده بودهاند، آزاد میگذارند تا خارج از محدودهٔ جامعهٔ آمیشها، زندگی در دنیای مدرن را تجربه کنند و آزادانه تمام لذتهای (گاه بیبند و بارانه) آن را مزه مزه کنند. پس از این دوره چند ماهه یا چند ساله، مجبورند از دو گزینه وفاداری به فرقه آمیش یا ترک همیشگی آن یکی را انتخاب کنند. جوانان آمیش معمولاً تا سن ۲۱ یا ۲۲ سالگی فرصت دارند تا به اجتماع خویش بازگردند. بیشتر جوانان بازگشت به اجتماع آمیش را بر میگزینند.
فیلم
پیتر ویر در سال ۱۹۸۵ فیلم «شاهد» را در ناحیهٔ آمیش نشین لنکستر پنسیلوانیا ساخت. داستان فیلم در مورد تقابل و برخورد فرهنگی میان مردم آمیش و یک کارآگاه فیلادلفیایی است که پنهانی مشغول رسیدگی به پرونده قتلی است که یک پسر آمیش شاهد آن بوده است.
The Amish are a group of traditionalist Christian church fellowships with Swiss Anabaptist origins. They are closely related to, but distinct from, Mennonite churches. The Amish are known for simple living, plain dress, and reluctance to adopt many conveniences of modern technology. The history of the Amish church began with a schism in Switzerland within a group of Swiss and Alsatian Anabaptists in 1693 led by Jakob Ammann. Those who followed Ammann became known as Amish.
In the early 18th century, many Amish and Mennonites emigrated to Pennsylvania for a variety of reasons. Today, the most traditional descendants of the Amish continue to speak Pennsylvania German, also known as "Pennsylvania Dutch", although a dialect of Swiss German is used by Old Order Amish in the Adams County, Indiana area. As of 2000, over 165,000 Old Order Amish lived in the United States and about 1,500 lived in Canada. A 2008 study suggested their numbers had increased to 227,000, and in 2010 a study suggested their population had grown by 10 percent in the past two years to 249,000, with increasing movement to the West. Most of the Amish continue to have 6–7 children while benefitting from the major decrease in infant and maternal mortality in the 20th century. Between 1992 and 2013, the Amish population increased by 120%, while the US population increased by 23%.
Amish church membership begins with baptism, usually between the ages of 16 and 25. It is a requirement for marriage within the Amish church. Once a person is baptized with the church, he or she may marry only within the faith. Church districts average between 20 and 40 families, and worship services are held every other Sunday in a member"s home. The district is led by a bishop and several ministers and deacons. The rules of the church, the Ordnung, must be observed by every member and cover most aspects of day-to-day living, including prohibitions or limitations on the use of power-line electricity, telephones, and automobiles, as well as regulations on clothing. Most Amish do not buy commercial insurance or participate in Social Security. As present-day Anabaptists, Amish church members practice nonresistance and will not perform any type of military service. The Amish value rural life, manual labor and humility, all under the auspices of living what they interpret to be God"s word.
Members who do not conform to these community expectations and who cannot be convinced to repent are excommunicated. In addition to excommunication, members may be shunned, a practice that limits social contacts to shame the wayward member into returning to the church. Almost 90 percent of Amish teenagers choose to be baptized and join the church. During an adolescent period of rumspringa ("running around") in some communities, nonconforming behavior that would result in the shunning of an adult who had made the permanent commitment of baptism, may meet with a degree of forbearance. Amish church groups seek to maintain a degree of separation from the non-Amish world, i.e. American and Canadian society. There is generally a heavy emphasis on church and family relationships. They typically operate their own one-room schools and discontinue formal education after grade eight, at age 13/14. Until the children turn 16, they have vocational training under the tutelage of their parents, community, and the school teacher.