ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

معرفی شرکت سایپا / از تاریخچه تا محصولات جدید

معرفی شرکت سایپا / از تاریخچه تا محصولات جدید

سایپا، که سرنام گروه اسمی "شرکت سهامی ایرانی تولید خودرو" (به فرانسوی: Société Annonyme Iranienne de Production Automobile) است، شرکت خودروسازی ایرانی می‌باشد، که در سال ۱۳۹۱ با تولید شمار ۴۷۷٫۸۹۰ دستگاه اتومبیل، معادل ۴۲٪ درصد از سهم بازار خودروی ایران را به خود اختصاص داد و پس از ایران خودرو (با ۴۵٪) به‌عنوان دومین خودروساز ایران، شناخته شد.

شركت سهامي ايراني توليد اتومبيل‌هاي سيتروئن (Societe Annonyme Iranienne De Production Automobile Citroen) در سال ۱۳۴۵ در زميني به مساحت ۲۴۰ هزار متر مربع و زيربناي ۲۰ هزار متر مربع با سرمايه اوليه ۱۶۰ میلیون ريال تأسيس شد. زمين ياد شده تا چند سال پيش از آن به ارتش تعلق داشت و تحت نام ميدان تير چيتگر، محل تمرين تيراندازي نظاميان بود و چادرهاي نظاميان در آن مستقر بود. در سال ۱۳۳۹ يكي از موسسان شركت سيتروئن در منطقه خاورميانه به نام كريستين اودس به سبب ازدواج با دختر ارتشبد منوچهر آريانا، زمين مزبور را با سرمايه آنتوان آيسه و براي او از ارتش خريداري كرد. اودس كه در گذشته همكلاس آلفرد آيسه فرزند آنتوان بود، پدر دوستش را تشويق به سرمايه‌گذاري و تأسيس اين كارخانه كرد و آنتوان زمين را به قيمت هر متر سه ريال از ارتش خريداري نمود. اين شركت هم‌اكنون در زميني به مساحت ۴۱۵ هزار متر مربع (كارخانه مركزي) در حال فعاليت است.

مالك اصلي شركت آنتوان آيسه يك لبناني‌الاصل بود كه پس از او پسرانش آلفرد، چارلي و اميل تا زمان پيروزي انقلاب اسلامي در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، اداره شركت را به عهده گرفتند.

نخستین خودروهای این شرکت وانت آکا و سواری ژیان نام داشتند. پس از سال ۱۳۵۳ خودروهای ژیان مهاری و ژیان پیکاب در مدل‌های معمولی و دولوکس نیز تولید شد.

در سال ۱۳۵۴، نام شرکت، به فرم کنونی؛ سایپا تغییر پیدا کرد، که مختصر شده «شرکت سهامی ایرانی تولید خودرو» بود.

شرکت سایپا در ۱۶ تیرماه ۱۳۵۸ به مالکیت دولت ایران در آمد و از آذر ماه ۱۳۶۰ تحت سرپرستی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت.

سهام شرکت در سال ۱۳۷۴ در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد و بعد از آن در دی ماه ۱۳۸۷ به موجب قانون بودجه کشور ۵۱٪ درصد از سهام آن، در بورس واگذار گردید. در حال حاضر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با در اختیار داشتن ۳۵٫۷۵٪ درصد از سهام شرکت سایپا، بزرگترین سهام‌دار آن به‌شمار می‌آید. معرفی شرکت سایپا / از تاریخچه تا محصولات جدید
تاریخچه

شرکت سایپا در سال ۱۳۴۴ با سرمایه اولیه ۱۶۰ میلیون ریال با نام «شرکت ایرانی تولید اتومبیل سیتروئن ایران» تأسیس گردید. در تاریخ ۱۵ اسفند ماه ۱۳۴۵ به ثبت و دو سال بعد به مرحله بهره‌برداری رسید.

نام شرکت در اوایل سال ۱۳۵۴ به شرکت سهامی عام ایرانی تولید اتومبیل با نام انحصاری «سایپا» تغییر یافت. از آذر ماه ۱۳۶۰ تحت سرپرستی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت و متعاقب آن بر اساس مصوبه ۱۳۶۵٫۲٫۱ هیئت وزیران، کلیه سهام آن به نمایندگی از سوی دولت به نام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منتقل گردید. سهام شرکت در اواخر سال ۷۴ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد و بعد از آن در دی ماه ۱۳۸۷ به موجب قانون بودجه کشور ۵۱ درصد از سهام آن، در بورس واگذار گردید.
سهام‌داران

سرمایه شرکت سایپا در بدو تأسیس ۱۶۰ میلیون ریال بوده، که طی چند مرحله افزایش سرمایه، به مبلغ ۱۰٫۴۰۰ میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۹۱ افزایش یافته است.

در سال ۱۳۸۹ با تصویب مجمع فوق‌العاده اکثریت هیئت‌مدیره آن در دستان بخش خصوصی جا گرفت. در این مجمع ترکیب سهام‌داران عمدهٔ سایپا تغییر کرد و تعداد نمایندگان دولتی در هیئت مدیره از اکثریت افتاد.

سال‌نما

۱۳۴۴: تأسیس شرکت به نام شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران
۱۳۴۷: بهره‌برداری و شروع فعالیت با تولید انواع مدل‌های خودرو ژیان (۱۳۵۹–۱۳۴۷)
۱۳۵۴: تغییر نام شرکت به «شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل» و تبدیل شدن به شرکت سهامی عام
۱۳۵۵: تولید رنو ۵ در مدل‌های سه در و ۵ در (۱۳۷۲–۱۳۵۵)
۱۳۶۲: تولید «وانت نیسان» زامیاد
۱۳۷۱: تولید رنو ۲۱
۱۳۷۲: تولید پراید
۱۳۸۰: تولید زانتیا
۱۳۸۳: تولید ریو توقف تولید در سال 1388
۱۳۸۹: تولید تیبا
۱۳۸۹: تولید محصولات پراید با پلتفرم X۱۰۰ (سایپا ۱۴۱٬۱۳۲٬۱۳۱٬۱۱۱)
۱۳۹۱: تولید سایپا ۱۵۱ (کارا)
۱۳۹۳: تولید تیبا ۲
۱۳۹4: تولید ساینا
۱۳۹5: تولید CS35

محصولات (خودروی سواری)

پراید صبا
ژیان دیگر تولید نمی‌شود
رنو ۵، رنو ۲۱ دیگر تولید نمی‌شود
نیسان ۲۴
کاروان
زانتیا دیگر تولید نمی‌شود، سی ۵
ریودیگر تولید نمی‌شود
فیات
V5 با همکاری برلیانس آتو
برلیانس اچ 230
سراتو
چانگان CS35
چانگان ایدو

_____

پلت فرم X100 پراید:

پرایدصبادیگر تولید نمی‌شود،
پراید نسیمدیگر تولید نمی‌شود،
سایپا ۱۴۱،دیگر تولید نمی‌شود،
سایپا ۱۳۲،
سایپا ۱۱۱،
سایپا ۱۳۱،
سایپا ۱۵۱، (وانت)

______

پلت فرم X200:

تیبا،
تیبا ۲،
ساینا،
کوییک

پارس خودرو

سپند
نیسان: نیسان پاترول، پیکاپ، سرانزا، ماکسیما
رنو: رنو مگان،داچیا ساندرو، داچیا لوگان(داچیا رومانی: زیرمجموعه رنو فرانسه)

کامیون‌ها

ماک
ولوو: ان۱۰، اف۱۲، اف‌اچ۱۲(اف هاش 12)، اف‌اچ۱۶، اف‌ام۹، ان‌ال۱۲، ان‌اچ۱۲
بادسان
رنو میدلام
ایوکو

زامیاد

وانت زامیاد
وانت لوکس زامیاد (شوکا)
saipa
SAIPA (Persian: سایپا‎) is an automaker headquartered in Tehran, Iran. The SAIPAC (an acronym for the French Société anonyme iranienne de production des automobiles Citroën) was established in 1965 as with 75% Iranian ownership, to assemble Citroëns under license for the Iranian market and changed its name into SAIPA (Société anonyme iranienne de production automobile) in 1975 when the Iranian state withdrew from the company. Its products in recent years were mostly under-licensed Korean cars and its own engine and range of cars. The chief executive (president or managing director) of SAIPA is Mehdi Jamali, predecessor of whom was Nematollah Poustindouz. The main subsidiaries of SAIPA Group are Saipa Diesel, Pars Khodro and Zamyad Co. SAIPA signed a Memorandum of Understanding with Malaysia"s Proton to jointly develop a new compact sedan to replace the SAIPA Pride.

Historical models

Saipa began by assembling Citroën"s two-cylinder mini passenger car, the Dyane, in 1968. It went under the name Jyane (or Jian) in Iran. There was also an uncommonly ugly glazed panel van version of the Jyane, as well as the Baby-Brousse, a rustic little buggy in the style of a Citroën Méhari but with a metal body. Later, a pickup version of the Jyane also appeared. The Baby-Brousse was built from 1970 until 1979. In 1975 Saipa began manufacturing licensed versions of the original Renault 5 and later the Renault 21. Production of Citroëns ended in 1980.

From 1986-1998 Saipa built the Z24 pickup, a license built version of the 1970-1980 Nissan Junior with a 2.4-litre engine. In 1998 Saipa took over the Zamyad company, which then undertook the production of the Z24. Since 2003, this truck has been sold under the Zamyad brand.

Renault 5 production ended in 1994 (Pars Khodro took over the production lines), and the 21 was discontinued in 1997. In 1993 a relationship with KIA began, and production of the Kia Pride commenced. Saipa"s Pride is marketed under the names Saba (saloon) and Nasim (hatchback). At the 2001 Tehran Motor Show the liftback Saipa 141 was added to the lineup. This is a five-door version based on the Saba, and is somewhat longer than the Nasim. The Pride series cars carry 97% local content. From 2001 to late 2010, Saipa has had also produced the Citroën Xantia under licence as well as assembling sedan models of the previous generation Kia Rio using parts imported from Korea, from May 2005 to late 2012 where Saipa lost its license to produce Kia Rios.

In 2000, SAIPA purchased 51% of Pars Khodro. It also manufactures the Citroen C5 and the New C5. Other products are the Renault Tondar 90, a Renault Logan assembled by SAIPA and its subsidiary Pars Khodro in a joint venture with Renault known as Renault Pars, with over 100,000 orders within a week of it going on sale in March 2007.

Production was launched in Venezuela in 2006, and in Syria in 2007.

In 2000, SAIPA launched its own design, the 701 Caravan minivan, which was face-lifted in 2003. In November 2008 SAIPA launched the Iran-made "SAIPA National Engine 231".

In December 2008, SAIPA unveiled its new model: the Tiba/Miniator. The Tiba has a 4-cylinder gas engine and ABS, averages 7 liters of gasoline per 100 kilometers and puts out 80 PS (59 kW) with a displacement of 1,500 cc. The price quoted at the time of its launch in 2008 was less than 100 million rials (USD10,000). The car has been designed and produced by domestic experts. In its production the services of some 122 local manufacturers have been utilized and about 810 parts have been produced. 15,000 Tiba were to be produced in 2009. Production over the succeeding three years was to reach 200,000 per year, with new subsidiary, Kashan SAIPA taking up production of the car. The Tiba is expected to gradually replace the Pride of Kia Motors. The share of Tiba/Miniator in SAIPA’s exports will be about 20 percent by 2011. The model was originally named Miniator, but was later changed to Tiba (gazelle).

A hatchback version of the Tiba, named the Tiba 211, was unveiled in 2013 by Saipa and its mass-production began at 2014.

In 2002, a lift-back version of the Saba was introduced as the SAIPA 141. The SAIPA 132 debuted in 2007, and the SAIPA 111 in 2009.

In 2012, a pick-up version of the SAIPA Pride was introduced, called the SAIPA 151. Its engine outputs roughly 68 hp, and is capable of carrying up to 460 kilograms (380 kilograms with the LPG engine).

In 2015, Saipa began ramping up production of cars derived from Chinese manufacturers.
لیست ارزانترین لندکروز در دبی (قیمت تویوتا لندکروز جدید به تومان)
قیمت آیفون 13 در دبی چقدر است؟
قیمت خانه در کالیفرنیا چقدر است؟ (قیمت ارزانترین خانه های ویلایی به تومان)
قیمت اطلس در بازار (سود ۱۲۵ میلیونی اطلس در بازار آزاد)
ارزانترین تلویزیون 65 اینچ سال جدید (قیمت سال 1403)
لیست بهترین خودروهای آلمانی در سال 2024 (قیمت به تومان)
پرفروش ترین گوشی سال (ایرانی‌ها چه گوشی‌هایی خریدند؟)
پرفروش ترین تلویزیون 55 اینچ ایرانی (لیست 10 مدل پرفروش سال)
ارزانترین سامسونگ واچ بازار (لیست سال جدید منتشر شد)
قیمت هیوندای سفارش عمان چقدر است؟ (قیمت محصولات هیوندای)
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت

ثبت نظر شما