معرفی کامل شرکت خودروسازی سیتروئن فرانسه (CITROEN)
سیتروئن، (به فرانسوی: Citroën) شرکت خودروسازی فرانسوی است، که امروزه شرکت تابعهای از گروه پژو سیتروئن محسوب میشود. شرکت سیتروئن در سال ۱۹۱۹ توسط آندره سیتروئن تاسیس شد.این شرکت اولین خودروساز خارج از ایالات متحده آمریکا بود، که بهطور انبوه اتومبیل تولید کرد و اقدام به راهاندازی شبکه مدرن فروش و خدمات پس از فروش خودرو نمود. هشت سال بعد از تاسیس، سیتروئن به بزرگترین خودروساز اروپا و چهارمین خودروساز بزرگ جهان، تبدیل شد. در سال ۱۹۷۴، شرکت پژو ۳۸٫۲٪ درصد از سهام سیتروئن را خریداری کرد و خودروسازی پژو سیتروئن در ۱۹۷۶ با کمک و حمایت دولت فرانسه تشکیل گردید.
شرکت سیتروئن در سال ۲۰۰۹ به مناسبت نودمین سالگرد تاسیس خود، از خودروی جدیدی بنام سیتروئن دیاس۳ رونمایی کرد، که آغازگر سری لوکسی از خودروها، با مدل دیاس بود. این شرکت در سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ نیز بترتیب سیتروئن دیاس۴ و سیتروئن دیاس۵ را به بازار عرضه نمود.در سال1396 شرکت سیتروئن باعقد قراردادی شروع به همکاری با شرکت سایپا کاشان جهت تولید خودرو با خرید نیمی از سهام این شرکت نمود
البته تاریخچه همکاری این دو شرکت به سالها قبل بر میگردد مانند تولید خودرو ژیان و زانتیا و...
بنا نهاده ۱۹۱۹ (پاریس)
بنیانگذاران آندره سیتروئن
دفتر مرکزی سینت کوین، سن-سن-دنی[۱]، فرانسه
محدودهٔ فعالیت جهانی
افراد کلیدی لیندا جکسون
(مدیر عامل اجرایی)
محصولات خودرو
خروجی تولید ۱٫۴۳۵٫۶۸۸ دستگاه (۲۰۱۱)
کارکنان ۱۳٫۹۰۰ نفر (۲۰۱۲)[۲]
زیر مجموعه : پژو سیتروئن
وبگاه www.citroen.com
بنیانگذاران آندره سیتروئن
دفتر مرکزی سینت کوین، سن-سن-دنی[۱]، فرانسه
محدودهٔ فعالیت جهانی
افراد کلیدی لیندا جکسون
(مدیر عامل اجرایی)
محصولات خودرو
خروجی تولید ۱٫۴۳۵٫۶۸۸ دستگاه (۲۰۱۱)
کارکنان ۱۳٫۹۰۰ نفر (۲۰۱۲)[۲]
زیر مجموعه : پژو سیتروئن
وبگاه www.citroen.com
تاریخچه
کمپانی خودروسازی سیتروئن در سال ۱۹۱۹ توسط آندره سیتروئن تأسیس شد. سیتروئن در سال ۱۹۳۴ با شروع ساخت سیتروئن تیپ ای اولین تولید انبوه اتومبیلهای چرخ محرک جلو در سطح جهانی را پایهگذاری کرد. این شرکت از سال ۱۹۷۶ بخشی از گروه صنعتی پژو سیتروئن شد.
مدیریت آندره سیتروئن
آندره سیتروئن طراح اتومبیلی بود، که به رانندگی هیچ علاقهای نداشت! وی از تبار یهودی-هلندی بود، که در سال ۱۸۷۸ در پاریس زاده شد. پدر آندره هنگامی که او تنها ۲ سال داشت، خودکشی کرد.
آندره در سال ۱۸۹۴ از دبیرستان فارغالتحصیل شد و توانست وارد مدرسه پلیتکنیک پاریس شود. بعد از اتمام تحصیلاتش در دانشگاه به عنوان افسر-مهندس، وارد ارتش فرانسه شد.
در آن زمان بسیاری از یهودیتباران اروپایی، در صنایع مختلف از نفوذ نسبی برخوردار بودند، لذا سیتروئن با کمک گرفتن از اقوامش توانست در صنایع نساجی هلند استخدام شود. طی سفرش به هلند موفق شد، که با تعمیرات چرخهای دندانهدار آشنا گردد. با بازگشت به پاریس در سال ۱۹۰۴ با کمک ۲ نفر از دوستانش، کارگاه ساخت چرخدندههای حلزونیشکل را راهاندازی کرد.
ورود آندره سیتروئن به صنعت خودروسازی با کمک برادران مورس (مالکین شرکت اتومبیلسازی مورس) بود. این دو برادر، سازنده اتومبیلهای مسابقهای در فرانسه بودند. برادران مورس با آگاهی از استعداد آندره در تولید انبوه، از او برای تولید و بازاریابی محصولاتشان دعوت به کار کردند. با ورود سیتروئن تولید اتومبیلهای شرکت مورس افزایش یافت.
در سال ۱۹۱۲ آندره شرکت چرخدندههای سیتروئن را تأسیس کرد. همزمان با راهاندازی این شرکت، سیتروئن رییس فدراسیون کارفرمایان اتومبیل نیز شد. پیش از شروع جنگ جهانی اول آندره، به ایالات متحده آمریکا سفر کرد و در آنجا با هنری فورد ملاقات نمود.
با شروع جنگ، آندره با عنوان کاپیتان دوم توپخانه، به ارتش فرانسه پیوست. کمبود امکانات در توپخانه، او را وادار ساخت، که یک کارخانه کوچک توپسازی، برای ارتش فرانسه دایر نماید.
در سالهای پایانی جنگ، کارخانه سیتروئن بیش از ۲۴ میلیون توپ جنگی ساخته بود. بعد از اتمام جنگ، کارخانه سیتروئن مجدداً خودروسازی را آغاز کرد. کارخانه وی اولین خودروسازی اروپا بود، که به تولید انبوه پرداخت. تا این زمان آندره هیچ چیز را بصورت رسمی، به نام خود نکرده بود، حتی ماشین و خانه شخصیاش نیز اجارهای بود.
آندره سیتروئن سرانجام در سال ۱۹۱۹ بطور رسمی شرکت اتومبیلسازی سیتروئن را تاسیس کرد. نخستین خودروی تولید شده پس از جنگ جهانی اول در ۱۹۱۹ عرضه شد و سیتروئن تیپ ای نام داشت.
در سال ۱۹۲۰ شرکت که دوران افول پس از جنگ را میگذراند، بهشدت دچار کمبود سرمایه بود، لذا برای جلوگیری از ورشکستگی، آندره سیتروئن شروع به مذاکره با کمپانی جنرال موتورز برای فروش شرکت نمود. در مراحل پایانی انتقال و واگذاری سیتروئن، مدیران وقت جنرال موتورز به دلیل نامعقول بودن سرمایهگذاری بر روی این شرکت، معامله را فسخ کردند.
در نتیجه انصراف جنرال موتورز از خریداری، سیتروئن برای سالها همچنان بصورت مستقل به فعالیت خود ادامه داد. شرکت سیتروئن تا اوایل دهه ۱۹۳۰ میلادی چهارمین خودروساز بزرگ جهان بود.
مدیریت میشلن و لازارد
در سال ۱۹۳۴ تامین هزینههای کارخانه سیتروئن با مشکلات زیادی رو به رو بود. با افزایش مشکلات مالی، بخشی از سهام شرکت سیتروئن توسط بخش خصوصی خریداری شد، که اکثریت سهام آن به شرکت میشلن و بانک لازارد فروخته شد.
یک سال بعد آندره سیتروئن در حالی که برای تولید خودرو، پول کافی نداشت، بر اثر سرطان معده در گذشت و در گورستان مونپارناس به خاک سپرده شد. در طول سالهای رهبری آندره بر شرکت، از مشهورترین اتومبیلهای تولید شده میتوان به: سیتروئن ژیان و سیتروئن سیایکس اشاره نمود.
مشارکت با پنهارد
کمپانی سیتروئن یکی از نخستین مبتکران طرحهای ساخت اتومبیلهای آیرودینامیک بود. در سال ۱۹۶۳، مدیران سیتروئن تصمیم گرفتند محصولاتشان را مشترکأ با شرکت پژو تولید کنند.
دو سال بعد، در ۱۹۶۵ در پی شکست توافق میان دو خودروساز فرانسوی؛ پژو و سیتروئن، مدیران این شرکت، مذاکره با شرکت پنهارد را آغاز کردند.
مدیران ارشد سیتروئن امیدوار بودند، تا بتوانند از دانش طراحان و مهندسین شرکت خودروسازی پنهارد، در زمینه تولید اتومبیلهای سایز متوسط، به منظور تکمیل روند تولید خودروهای کوچک و ارزان خود، استفاده کنند، که تا حدی نیز موفق بودند.
مدیریت فیات
در سالهای پایانی دهه ۱۹۶۰ میلادی، شرکت فیات شروع به خریداری سهام شرکت سیتروئن نمود. تا سال ۱۹۷۱ این شرکت ایتالیایی از سهامداران اصلی سیتروئن بشمار میآمد. با شروع بحران نفتی سال ۱۹۷۳ که باعث ضرر و کاهش ناگهانی ارزش سهام سیتروئن شد، فیات شروع به فروش سهام خود در این شرکت نمود و در نهایت در سال ۱۹۷۶ کمپانی فیات مشارکت خود با سیتروئن را، منحل اعلام کرد. با جدایی از فیات، شرکت سیتروئن بار دیگر در آستانه ورشکستگی قرار گرفت.
مدیریت پژو سیتروئن
دولت فرانسه برای کنترل بازار کار و جلوگیری از ضرر بیشتر سیتروئن، پیشنهاد ادغام سیتروئن با پژو را به مدیران وقت دو شرکت اعلام کرد. در سال ۱۹۷۴، شرکت پژو ۳۸٫۲٪ درصد از سهام سیتروئن را خریداری نمود و خودروسازی پژو سیتروئن در ۱۹۷۶ با کمک و حمایت دولت فرانسه تأسیس شد. امروزه کماکان شرکت پژو سیتروئن مدیریت کمپانی سیتروئن را در دست دارد.
خودروهای تولید شده
سیتروئن روولته مفهومی، در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت
سیتروئن هایپنوس، در نمایشگاه اتومبیل پاریس ۲۰۰۸
سیتروئن توبیک مفهومی، در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت ۲۰۱۱
سیتروئن اسدیهای رایدر
سیتروئن متروپولیس در نمایشگاه اتومبیل جنووا ۲۰۱۱
خودروهای کوچک شهری
نام مدل سال تولید سال توقف
سیتروئن ۲سیوی ۱۹۴۸ ۱۹۹۰
سیتروئن ژیان ۱۹۶۷ ۱۹۸۳
سیتروئن آکادیان ۱۹۷۸ ۱۹۸۷
سیتروئن مهاری ۱۹۶۸ ۱۹۸۷
سیتروئن الانای ۱۹۷۶ ۱۹۸۶
سیتروئن ویزا ۱۹۷۸ ۱۹۸۸
سیتروئن اکسل ۱۹۸۴ ۱۹۸۸
سیتروئن ساکسو ۱۹۹۶ ۲۰۰۲
سیتروئن سی۳ ۲۰۰۲ ۲۰۱۰
سیتروئن سی۲ ۲۰۰۳ ۲۰۰۹
سیتروئن سی۳ پلوریل ۲۰۰۳ ۲۰۱۰
سیتروئن سی۱ ۲۰۰۵ تاکنون
سیتروئن سی۳ دو ۲۰۰۹ تاکنون
سیتروئن دیاس۳ ۲۰۱۰ تاکنون
سیتروئن سی-زیرو ۲۰۱۰ تاکنون
خودروهای متوسط
نام مدل سال تولید سال توقف
سیتروئن امی ۱۹۶۱ ۱۹۷۸
سیتروئن زدایکس ۱۹۹۱ ۱۹۹۸
سیتروئن سارا ۱۹۹۷ ۲۰۰۴
سیتروئن الیسه ۲۰۰۲ ۲۰۱۲
سیتروئن سی۴ ۲۰۰۴ ۲۰۱۰
سیتروئن سی۴ دو ۲۰۱۰ تاکنون
سیتروئن دیاس۴ ۲۰۱۱ تاکنون
سیتروئن سی-الیزه دو ۲۰۱۲ تاکنون
خودروهای سواری
نام مدل سال تولید سال توقف
سیتروئن تیپ ای ۱۹۱۹ ۱۹۲۱
سیتروئن تیپ سی ۱۹۲۱ ۱۹۲۶
سیتروئن بی۲ ۱۹۲۱ ۱۹۲۶
سیتروئن بی۱۰ ۱۹۲۴ ۱۹۲۵
سیتروئن بی۱۲ ۱۹۲۴ ۱۹۲۶
سیتروئن بی۱۴ ۱۹۲۶ ۱۹۲۸
سیتروئن سی۴ ۱۹۲۸ ۱۹۳۲
سیتروئن روزالی ۱۹۳۲ ۱۹۳۴
سیتروئن تراکسیون آوان ۱۹۳۴ ۱۹۵۷
سیتروئن جیاس ۱۹۷۰ ۱۹۸۶
سیتروئن بیایکس ۱۹۸۲ ۱۹۹۴
سیتروئن زانتیا ۱۹۹۳ ۲۰۰۲
سیتروئن سی۵ ۲۰۰۰ ۲۰۰۷
سیتروئن سی۵ دو ۲۰۰۸ تاکنون
خودروهای لوکس
نام مدل سال تولید سال توقف
سیتروئن سی۶ ۱۹۲۹ ۱۹۳۲
سیتروئن ۱۵ سیوی ۱۹۳۲ ۱۹۳۴
سیتروئن تراکسیون آوان ۱۹۳۸ ۱۹۵۶
سیتروئن دیاس ۱۹۵۵ ۱۹۷۵
سیتروئن اسام ۱۹۷۰ ۱۹۷۵
سیتروئن سیایکس ۱۹۷۴ ۱۹۹۱
سیتروئن ایکسام ۱۹۸۹ ۲۰۰۰
سیتروئن سی۶ ۲۰۰۵ ۲۰۱۲
سیتروئن دیاس۵ ۲۰۱۱ تاکنون
خودروهای ون و کامیون
نام مدل سال تولید سال توقف
سیتروئن ۲سیوی کامیونت ۱۹۵۱ ۱۹۷۸
سیتروئن آکادیان ۱۹۷۸ ۱۹۸۷
سیتروئن سی۱۵ ۱۹۸۴ ۲۰۰۶
سیتروئن برلینگو ۱۹۹۶ ۲۰۰۸
سیتروئن نمو ۲۰۰۷ تاکنون
سیتروئن برلینگو دو ۲۰۰۸ تاکنون
خودروهای مفهومی
نام مدل سال و محل رونمایی
سیتروئن اوله ۱۹۸۶ ژنو
سیتروئن سی-ایرپلی ۲۰۰۵ بولونیا
سیتروئن سی-بوگی ۲۰۰۶ مادرید
سیتروئن سی-متیس ۲۰۰۶ پاریس
سیتروئن سی-کاکتوس ۲۰۰۷ فرانکفورت
جیتی بای سیتروئن ۲۰۰۸ پاریس
سیتروئن هایپنوس ۲۰۰۸ پاریس
سیتروئن ریولته ۲۰۰۹ فرانکفورت
سیتروئن متروپولیس ۲۰۱۰ شانگهای
سیتروئن لاکست ۲۰۱۰ پاریس
سیتروئن تابیک ۲۰۱۱ فرانکفورت
سیتروئن دیاس وایلد ۲۰۱۳ شانگهای
کارخانجات تولیدی
کارخانجات مستقل
آرژانتین (بوئنوس آیرس): سیتروئن برلینگو فرست
آرژانتین (ویلا بوش): سیتروئن سی۴، سیتروئن سی۴ ال
برزیل (پورتو ریل): سیتروئن سی۳، سیتروئن سی۳ پیکاسو
فرانسه (مولوز): سیتروئن سی۴، سیتروئن دیاس۴
فرانسه (پوآسی): سیتروئن سی۳، سیتروئن دیاس۳
فرانسه (اولنه سو بوآ): سیتروئن سی۳[۳]
فرانسه (سوشا): سیتروئن دیاس۵
فرانسه (رن): سیتروئن سی۵
پرتغال (مانگولاد): سیتروئن برلینگو
اسلواکی (پیکاسو ترنوا): سیتروئن سی۳
اسپانیا (مادرید): سیتروئن سی۴ پیکاسا
اسپانیا (ویگو): سیتروئن برلینگو
ترکیه (بورسا): سیتروئن نیمو
کارخانجات مشارکتی
چین (شنژن)؛ پژو-سیتروئن-چانگان مشارکت: دیاس۵
چین (ووهان)؛ شرکت دانگفنگ موتور مشارکت: سی-الیسه، سی۳ ال، پیکاسو، سی۴ ال، سی۵
جمهوری چک (کلین (جمهوری چک))؛ پژو، سیتروئن، تویوتا مشارکت: سی۱
فرانسه (والنسین)؛ پژو-سیتروئن/فیات مشارکت سویل: سیتروئن جامپر
ایتالیا (وال دی سانگرو)؛ پژو-سیتروئن/فیات مشارکت سویل: جامپر/ریلی
ژاپن (کوراشیکی، اوکایاما)؛ میتسوبیشی موتورز کارخانه: سی-زیرو
روسیه (کالوگا)؛ پژو-سیتروئن/میتسوبیشی مشارکت: سی۴، سی-کراسر
ترکیه کارسان؛ کارخانه: برلینگو
لوگوی سیتروئن
همانطور که در بخش تاریخچه عنوان شد، آندره سیتروئن با کمک گرفتن از اقوامش توانست در صنایع نساجی و بافت پارچه هلند استخدام و در این کشور با فناوری چرخهای دندانهدار آشنا شد. پس از بازگشت به پاریس در سال ۱۹۰۴ با مشارکت دو نفر از دوستانش، اقدام به راهاندازی کارگاه تولید و تعمیر چرخدندههای حلزونی نمود. (در این نوع چرخدنده به جای یک سطح مماس صاف، از یک سطح هشتی (۸) شکل استفاده میشود)
از آنجا که فعالیت آندره از این کارگاه و ساخت چرخدندههای حلزونی آغاز شده بود، لذا وی در لوگوهای نصب شده بر روی نخستین اتومبیلهای تولید شده سیتروئن، از طرح این چرخدندهها استفاده کرد. نشان تجاری یا لوگوی شرکت سیتروئن که امروزه با نام (به انگلیسی: Chevron Double) شناخته میشود، از همین طرح یعنی دو علامت ۸ شکل الهام گرفته شده است.
André Citroën
Citroën (French pronunciation: [si.tʁɔ.ˈɛn]) is a major French automobile manufacturer, part of the PSA Peugeot Citroën group since 1976, founded in 1919 by French industrialist André-Gustave Citroën (1878–1935). In 1934, the firm established its reputation for innovative technology with the "Traction Avant".[4] This car was the world"s first mass-produced front wheel drive car, but also one of the first to feature a unitary type body, with no chassis holding the mechanical components.[5] In 2009, the company celebrated its 90th anniversary with a celebration on 3 October.[6]
In 1954 it had produced the world"s first hydropneumatic self-levelling suspension system[7] then, in 1955, the revolutionary DS, the first mass production car with modern disc brakes[8] and, in 1967, it introduced in several of its models swiveling headlights that allowed for greater visibility on winding roads; these automobiles have received various international and national level awards, including three European Car of the Year.
With a successful history in motorsport, it is the only automobile manufacturer to have won three different official championships from the International Automobile Federation: the World Rally Raid Championship five times,[9] the World Rally Championship eight times[9] and the World Touring Car Championship. Citroën has been selling vehicles in China since 1984 largely via the Dongfeng Peugeot-Citroën joint venture, which today represents a major market for the brand. In 2014, when PSA Peugeot Citroën ran into severe financial difficulties, the Dongfeng Motor Corporation took an ownership stake.
In 1954 it had produced the world"s first hydropneumatic self-levelling suspension system[7] then, in 1955, the revolutionary DS, the first mass production car with modern disc brakes[8] and, in 1967, it introduced in several of its models swiveling headlights that allowed for greater visibility on winding roads; these automobiles have received various international and national level awards, including three European Car of the Year.
With a successful history in motorsport, it is the only automobile manufacturer to have won three different official championships from the International Automobile Federation: the World Rally Raid Championship five times,[9] the World Rally Championship eight times[9] and the World Touring Car Championship. Citroën has been selling vehicles in China since 1984 largely via the Dongfeng Peugeot-Citroën joint venture, which today represents a major market for the brand. In 2014, when PSA Peugeot Citroën ran into severe financial difficulties, the Dongfeng Motor Corporation took an ownership stake.